Autostrăzile româneşti înfruntă "birocraţia europeană"
Ministrul transporturilor explică atragerea greoaie a fondurilor europene prin procedurile complicate ale UE. Preşedintele Traian Băsescu criticase ministerul transporturilor pentru incapacitatea de a atrage fonduri europene.
Articol de Diana Domenico, 09 Iulie 2010, 13:35
Ministrul transporturilor Radu Berceanu respinge acuzaţiile preşedintelui Traian Băsescu cu privire la lipsa de eficienţă a ministerului, în special din punctul de vedere al infrastructurii.
În condiţiile în care România are la această oră doar câteva sute de km de autostradă, Traian Băsescu semnalează lipsa proiectelor care ar putea fi realizate cu bani europeni.
Numărul mare al angajaţilor care se ocupă cu elaborarea proiectelor europene, iar pe de altă parte, atragerea greoaie a fondurilor au fost explicate de ministrul transporturilor Radu Berceanu prin faptul că lucrările de infrastructura presupun sume uriaşe de bani.
De aici, o atenţie mai mare din partea Comisiei Europene cu privire la aprobarea proiectelor şi, nu în ultimul rând, o birocraţie pe măsură.
"Sunt lucruri foarte complicate pe care le cere U.E., spre deosebire de un proiect de 15.000 de euro cu care o firmă nu ştiu ce îşi cumpără, şi este un proiect foarte simplu de realizat în comparaţie cu ale noastre", a explicat Radu Berceanu.
Acesta a adăugat că spre deosebire de celelalte proiecte, cele ale ministerului de transpoturi sunt aprobate la Bruxelles.
"În sfârşit, când proiectul se aprobă n-am tras nicun ban. Dăm drumul la lucrări şi când încep cei care lucrează să emită facturi, noi le plătim sută la sută, trimitem facturile la UE, care după 30 de zile ne rambursează 85 %. Din acest motiv, ministerul transporturilor sau ministrul Berceanu stă momentan prost cu chestiunea asta”, a explicat ministrul transporturilor.
Traian Băsescu a criticat lipsa de competenţă de la ministerul transporturilor
Preşedintele Traian Băsescu a declarat la Radio România că lipsa de competenţă a angajaţilor din ministerul transporturilor ar fi cauza principală pentru care România, deşi are la dispoziţie fonduri europene, nu are nici un proiect de autostradă aprobat de Comisia Europena.
"Şi atenţie, nu o reproşez ministrului transporturilor! Ministrului îi pot reproşa doar uşurinţa cu care spune n-am bani, dar acolo la ministerul transporturilor e un aparat de 100 şi ceva de competenţi plătiţi cu 75 % în plus la salariu şi care nu au nici măcar un proiect de 50 de km de autostradă aprobat”, a declarat atunci preşedintele.
România are la dispoziţie pentru modernizarea infrastructurii de transport 4,5 miliarde de euro la care se adaugă cofinanţarea statului de un miliard de euro.
Acordul a fost semnat în urma cu trei ani şi mai are valabilitate până în 2013.
Până atunci, Romaânia trebuie să atragă fondurile pe baza proiectelor elaborate de instituţiile statului, în caz contrar, banii vor fi pierduţi.
Anul trecut s-au contractat primele proiecte majore în valoare totală de aproape un miliard de euro, cel mai mare proiect fiind autostrada Cernavodă-Constanţa.
Alte două proiecte, şi anume construcţia autostrăzii Arad Timişoara şi un proiect pilot pe reţeaua feroviară, ambele în valoare de 462 de milioane de euro au fost trimise la Comisia Europeană spre aprobare.