Autostrăzi "care se vor deschide în 2013"
Ministrul delegat pentru marile proiecte preciza că secţiunile care intră în execuţie anul acesta ajung la 120 de kilometri de autostradă, iar în pregătire sunt alţi 116 kilometri.
Articol de Alex Lancuzov, 15 Februarie 2013, 17:51
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) va da în folosinţă anul acesta 153 de kilometri de autostradă şi variante de ocolire la standard de autostradă.
În prezent, reţeaua de autostrăzi şi centuri cu regim de autostradă din România ajunge la 529,75 kilometri după deschiderea în 2012 a autostrăzilor Bucureşti –Ploieşti, Cernavodă-Constanţa şi a variantelor Deva-Simeria sau A 4 Constanţa –Agigea, în total peste 140 de kilometri de noi autostrăzi.
Potrivit datelor furnizate pentru Radio România Actualităţi, în aprilie, expiră termenul de execuţie pentru 8 loturi de autostradă aflate pe culoarul 4 Pan-European :
Autostrada Orăştie –Sibiu 4 loturi, Nădlac –Arad 2 loturi, Lugoj-Deva lotul 1 în lungime de 27 kilometri şi încă 32 kilometri între Deva şi Orăştie din care 15 circulabili din decembrie 2012.
Situaţie mai dificilă din cauza alunecărilor de teren
Pe teren, însă, situaţia este mult mai dificilă din cauza alunecărilor de teren apărute la Apoldu de Sus pe tronsonul Sibiu –Orăştie (82 kilometri) dar şi că urmare a rezilierii contractului pentru lotul 1 din autostrada Nădlac-Arad.
Un termen realist pentru deschiderea circulaţiei pe viaductul de la Aciliu (cea mai lungă autostradă suspendată din ţară) este toamna acestui an iar atribuirea unui nou contract pentru cei 22 kilometri de autostradă spre vama Nădlac aşteaptă şi acum procedurile de licitaţie.
Tot în aşteptare sunt loturile 2, 3 şi 4 de pe Autostrada Lugoj –Deva şi lotul 2 dintre Timişoara şi Lugoj, aceste segmente urmând a primi ordinul de începere a lucrărilor anul acesta în funcţie de asigurarea finanţării şi finalizarea procedurilor de achiziţie lansate în 2012, informează CNADNR.
Ministrul delegat pentru marile proiecte, Dan Şova, preciza în timpul dezbaterilor de la comisia de buget –finanţe din parlament că secţiunile care intră în execuţie anul acesta ajung la 120 de kilometri de autostradă iar în pregătire sunt alţi 116 kilometri.
Autostrada Transilvania concesionată
Cu lucrări începute încă din 2004, Autostrada Transilvania promitea să devină cel mai important obiectiv de infrastructură rutieră cu finanţare exclusiv de la bugetul de stat.
Astăzi, însă, din cei 415 kilometri dintre Braşov şi Oradea sunt deschişi circulaţiei doar 52 kilometri între Câmpia Turzii şi Gilău iar şoferii pot spera la încă 8,7 km pe secţiunea 3 A 1 între Gilău şi Mihăieşti, primul tronson care nu va fi construit cu Bechtel.
Compania americană are o situaţie aparte, chiar dacă anul trecut a asfaltat doar 600 de metri pe secţiunea Suplacu de Barcău –Borş a încasat peste 70 milioane de euro, în plus mai sunt restanţe (bugetate) de circa 50 milioane de euro plus eventualele despăgubiri pentru rezilierea contractului.
Singurele soluţii pentru continuarea proiectului sunt concesiunea sau parteneriatul public privat iar finanţarea europeană prin fondul de coeziune este puţin probabilă dat fiind faptul că Autostrada Transilvania nu face parte din niciun culoar european de transport rutier.
Click aici pentru răspunsul CNADNR la solicitarea RRA