Autorităţile australiene iau măsuri de descurajare a fumatului
Începând cu 1 decembrie, pachetele de ţigări comercializate în Australia vor fi standardizate pentru a fi cât mai puţin atractive, în special pentru tineri.
Articol de Adrian Cristea, 29 Noiembrie 2012, 15:31
Una dintre cele mai drastice măsuri de combatere a fumatului va intra în vigoare la sfârşitul acestei săptămâni în Australia.
Începând cu 1 decembrie, pachetele de ţigări comercializate vor fi standardizate pentru a fi cât mai puţin atractive, în special pentru tineri.
Pe noile pachete, care vor avea aceeaşi culoare şi inscripţii cu acelaşi tip de caractere indiferent de producător, vor fi afişate doar numele companiei şi mesaje care atrag atenţia asupra riscurilor pe care fumatul le implică.
Marii producători de ţigarete au atacat în instanţă noua lege, acuzând guvernul australian că le refuză drepturi comerciale, dar au pierdut, iar specialiştii estimează acum că măsuri similare vor fi luate în considerare şi de alte ţări.
O astfel de măsură nu-i va afecta foarte mult pe fumătorii activi din Australia, aşa cum nu i-ar influenţa nici pe cei români, sunt de acord specialiştii.
De altfel, scopul principal al strategiei este descurajarea celor care nu s-au apucat încă de fumat.
România "ar avea nevoie de o astfel de iniţiativă"
Coordonatorul programului naţional "Stop fumat", doctorul Magdalena Ciobanu, crede că şi România ar avea nevoie de o astfel de iniţiativă, mai ales pe fondul creşterii alarmante a numărului de tineri fumători.
"Fumătorul adult, dependent de nicotină, nu este influenţat de aspectul pachetului. Aspectul pachetului contează într-adevăr mai ales pentru adolescenţi, pentru că ei sunt cei care trebuie să aleagă.
"Ce să aleg? Pachetul ăla care e subţirel, aşa, ca un ruj, sau un ditamai pachetul care mă face să mă simt eu un mascul feroce. Studiile ne arată şi oricum noi nu avem nevoie de studii, pentru că vedem în jurul nostru.
"Copiii fumează de la vârste din ce în ce mai mici. Sunt convinsă că o astfel de măsură ar fi extraordinar de benefică pentru România", a precizat Magdalena Ciobanu.
Campanii antifumat dar şi măsuri similare au fost luate în trecut şi de autorităţile române.
Afişarea de imagini şi mesaje care atrag atenţia cu privire la riscurile pe care fumatul le implică a fost una dintre cele mai de succes iniţiative.
Este dovada, susţine Magdalena Ciobanu, că astfel de strategii îşi pot atinge ţinta dacă sunt bine puse la punct.
"La noi, chiar fumătorii au declarat că au fost influenţaţi.
"Un studiu realizat în 2011 de Organizaţia Mondială a Sănătăţii la noi în ţară, arată un procent de 24% - 25%, un procent foarte mare de persoane fumătoare care au declarat că s-au gândit să se lase de fumat doar din cauza pictogramelor.
"În România, sunt 4,8 milioane de fumători zilnici. 1% este o cifră extraordinară, dar 25% ce să mai spunem", a adăugat Magdalena Ciobanu.