”Astăzi, da, litoralul este pregătit pentru a primi turiștii români și străini”
"Apel matinal" - Invitat: ministrul economiei, antreprenoriatului şi turismului, Radu Oprea
Articol de Florin Lepădatu, 03 Iulie 2023, 09:45
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - Realizator: Daniela Petrican - Instituțiile, autoritățile locale, operatorii din turism și cei care exploatează plajele pot veni cu un produs turistic corect din punct de vedere al calității și prețului, acum litoralul românesc fiind pregătiți să primească turiștii - conform ministrului economiei, care s-a întâlnit pe litoral cu reprezentanții proprietarilor de hoteluri, restaurante și plaje. Discuțiile vor continua la minister, în consiliul consultativ, împreună cu patronatele și federațiile din turism, pentru a identifica prioritățile și soluțiile. Este nevoie de colaborare între diversele instituții ale statului, dar și de un dialog între autorități, operatorii din turism și specialiști, pentru a atrage turiștii pe litoral - spune tot ministrul economiei, antreprenoriatului și turismului, Radu Oprea, care este și invitatul "Apelului matinal" în această dimineață.
Bună dimineața!
Radu Oprea: Bună dimineața!
Realizator: Domnule ministru, pare un început mai greu de sezon turistic pe litoral. Ați fost acolo; ce v-au spus operatorii turistici, autoritățile? Totul este pregătit? Care este situația?
Radu Oprea: Astăzi, da, litoralul este pregătit pentru a primi turiștii români și străini. Din păcate, cei străini sunt, se pare, destul de puțini la această oră. Aici este nevoie de o colaborare foarte bună între minister, care se ocupă de promovare, şi antreprenori, operatorii din turism, pentru a reuși într-adevăr să țintim cu precizie și să atragem turiștii din zonele cu potențial pentru România. Însă m-aș întoarce la motivul pentru care am fost pe litoralul românesc. Am fost la Comandamentul Protecției Consumatorilor, pentru că am vrut să văd că lucrurile se desfășoară corect acolo. Iar "corect" pentru mine înseamnă două lucruri: 1 - corect față de antreprenor - pentru operatorul din turism, pentru cel care își desfășoară activitatea pe litoral, adică să avem în vedere legea prevenției, să mergem să îndrumăm, să mergem să-i sfătuim, să fim aproape de ei, astfel încât să nu greșească; 2 - în același timp, "corect" înseamnă să fii alături de turiști, să fie alături de consumatori și, atunci când constați nereguli, când constaţi că legile și regulile din România sunt încălcate, să aplici amenzi care pot duce până la suspendarea activității, atunci când legea și activitatea dintr-o unitate de cazare sau dintr-un restaurant impun astfel de lucruri. Însă ceea ce îmi doresc este ca printr-un dialog foarte solid între instituțiile statului român, instituțiile de control și antreprenori, să avem cât mai puține amenzi date. Asta înseamnă că am fi mult mai eficienți, dacă prezența noastră pe litoral într-adevăr, are și rolul de a preveni. Sigur, m-am întâlnit și cu antreprenorii din turism, pentru că nimeni nu poate face de unul singur ca lucrurile să funcționeze mai bine pe litoral și în general în turismul din România - nici antreprenorii din turism, nici operatorii din turism singuri, dar nici statul român. Și atunci, trebuie să colaborăm foarte bine și mult între noi, prin dialog. Am să vă dau un exemplu, pentru a fi mai bine înțeles. Dacă vorbim despre partea de plaje, despre operatori, o parte esențială a faptului că dorim să ne simțim bine pe litoral /este/ să avem într-adevăr și servicii - și un pat de închiriat, și un beach bar, și... serviciile de care avem nevoie în general. Astăzi avem șase plaje pe litoralul românesc care au primit eticheta de calitate "Blue Flag". Dacă ne raportăm la alte țări cu litoral, raportat la 245 de km de litoral românesc, șase plaje sunt puține, din punctul meu de vedere.
Realizator: Şi ce ne lipsește, în această situație? Cum poate fi schimbat acest lucru?
Radu Oprea: Acolo sunt 33 de criterii care trebuie îndeplinite. Trebuie să-și dorească și operatorii care au închiriat aceste plaje, dar și autoritățile - pentru că astăzi am constatat că pe litoralul românesc este o stare de provizorat. Plajele sunt administrate de Apele Române, autorizațiile sunt emise în general de către autoritățile locale... Ca să avem un produs turistic competitiv, trebuie ca toate aceste autorități... - noi, spre exemplu, la Ministerul Turismului, certificăm clasificările, numărul de stele pe care îl are un hotel, o anumită capacitate de cazare, fie că vorbim de pensiune, fie că vorbim de hotel, și monitorizăm aceste capacități de cazare. Deci, dacă vorbim despre un produs turistic, o poveste care trebuie să vândă litoralul românesc, trebuie ca toate aceste autorități să fie împreună, astfel încât să fie o predictibilitate și antreprenorul să poată investi pe litoral. Dacă eu știu că am un provizorat de un an sau doi, cu certitudine prețurile vor fi mari, pentru că starea de provizorat, o dată, nu îți permite investiții de calitate și, al doilea lucru, nu poți să-ți faci un plan de afaceri în care să poți avea un preț corect față de serviciile pe care trebuie să le prestezi. Și vă dau un exemplu care pe mine m-a izbit astăzi - pare foarte simplu, de bun simţ, din punctul meu de vedere, și un lucru care poate fi schimbat ușor. Am mers la pas pe faleză din Mamaia până în Năvodari pentru a vedea realitatea şi am constatat că... Vorbeam mai devreme despre partea aceasta de baruri de pe plajă. Este normal, faţa este către mare, faţa este către turistul care stă pe paturi sau pe cearșaf, în față, în zona dinspre mare. Dar la o anumită oră lucrurile se schimbă, pentru că începe să fie circulată faleza, și atunci ceea ce pentru antreprenor devine spatele afacerii este fațada pe care o are față de faleză. Ei, dacă mergem la pas, vom constata că nu arată foarte bine, că de foarte multe ori partea aceasta pe care antreprenorul o consideră spatele clădirii este ca... - mă rog, să nu folosesc un termen prea dur: cum aveam curtea odată, la țară, când nu aveam neapărat toate lucrurile în casă.
Realizator: Şi ce e de făcut, în această situaţie?
Radu Oprea: Sunt lucruri simple, nu costă mult. Poate fi făcută foarte ușor o chestiune de reclamă, de fațadă, pot fi metode creative foarte simple, nu-ți trebuie neapărat un designer specializat pentru a putea să vii cu o chestiune de stuf, din alte materiale, o reclamă a ta pe care o s-o pui în față... Sunt lucruri simple, de bun simț. Eu cred că prin dialog, împreună - autoritățile locale, care dau autorizațiile de funcționare, care sunt implicate în procesul de autorizare, cu antreprenorii, cu operatorii din turism -, lucrul acesta poate fi îndreptat foarte ușor.
Realizator: Apropo de dialog, discuțiile pe care le veți continua - am înțeles - și la minister, în consiliul consultativ, ce priorități vor avea, pe ce anume veți insista?
Radu Oprea: O dată, pe cadrul legislativ, astfel încât să putem să avem o predictibilitate în ceea ce înseamnă investițiile pe litoralul românesc; al doilea lucru - sunt lucrurile care au venit dinspre partea antreprenorilor -, vom vorbi foarte clar despre felul în care statul român se implică în partea de marketing, de atragere de turiști străini, pentru că avem un buget nu foarte generos, 3 milioane de lei, din care am executat, adică au fost cheltuiţi până astăzi, aproximativ o treime. Din punctul meu de vedere, pentru că sezonul deja a început, cel puțin cel estival, în zona litoralului, în zona muntelui, în perioada de concedii iulie-august ar fi trebuit să fie cheltuit mult mai mult din acest buget și cheltuit într-un mod inteligent, cheltuit țintit, cheltuit în zonele unde avem potențial de a atrage turiști. Dau un exemplu: ar fi inutil să faci reclamă litoralului românesc în Grecia sau în Croația. Este logic să mergem pe zonele unde avem tradiție - în zonele nordice, în zonele unde cetățenii apreciază o zi cu soare și calitatea apei Mării Negre.
Realizator: Cât de des v-ați făcut concediul pe litoralul românesc?
Radu Oprea: Acesta este o întrebare pe care o primesc foarte des...
Realizator: Sunt convinsă.
Radu Oprea: ...şi recunosc că nu sunt un model din acest punct de vedere, deși spun că trebuie să facem concedii, nu în sensul că n-am fost pe litoralul românesc, ci am fost pe un alt litoral; nu am fost deloc - ceea ce nu este foarte bine -, cel puțin în ultima perioadă de timp. Dar asta este o chestiune pe care eu mi-am asumat-o și, repet, din această perspectivă nu sunt neapărat un model. Îndemn pe toți românii să meargă să facă concedii pe litoralul românesc. Acum voi fi foarte des pe litoral. Am și fost foarte des pe litoral, însă în calitate...
Realizator: Aţi fost cu treabă.
Radu Oprea: Da, mai degrabă aș putea să spun că am fost cu chestiuni de serviciu. Însă să știți că văd întotdeauna, mă uit și înțeleg, pentru că dacă mergi în concediu sau mergi cu chestiuni de serviciu pe litoralul românesc, te cazezi tot la hotel, ai aceeași perspectivă și aceleași servicii, și atunci pot să văd și să înțeleg lucrurile care sunt bune și despre care am să vorbesc întotdeauna ca despre povestea de succes a antreprenorului român, dar în același timp văd și lucrurile care merg mai puțin bine, și pe acelea ne dorim să le îndreptăm.
Realizator: Apropo de a atrage turiști mai mulți pe litoral și nu numai - aici, în țară, să-și facă vacanțele aici în țară -, ce se va întâmpla cu tichetele, cu voucherele de vacanță? Va continua programul? Sau poate fi extins?
Radu Oprea: Voucherele de vacanță pentru bugetari ați văzut că este un program care continuă. În același timp, da, a fost o întrebare foarte des primită referitoare la voucherele de vacanță pentru mediul privat, unde există o inițiativă parlamentară, căreia îi sunt și eu coinițiator, am semnat această iniţiativă. Ea a trecut de Senat, se află astăzi în dezbatere la Camera Deputaților. Acum suntem în perioada dintre sesiuni şi probabil că vor fi reluate dezbaterile în toamnă.
Realizator: Profit de ocazie pentru a vă întreba la final și care vor fi prioritățile mandatului dvs. la Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului.
Radu Oprea: Ați spus deja trei domenii extrem de importante. Vorbim despre economia românească, investiții străine, creștere economică prin programele pe care le implementăm astăzi. Primul a și început, pentru că a fost deja în primă lectură într-o ședință de guvern - vorbesc despre schema de ajutor de stat pentru materiale de construcții, "Construct plus". În același timp, sunt și alte forme de a sprijini mediul de afaceri din România, că vorbim despre întreprinderile mici și mijlocii, toate programele care deja sunt consacrate, de la "Start-up nation", "Femeia antreprenor", "Start-up diaspora", vom începe plățile într-un ritm, îmi doresc eu, foarte susținut. E o chestiune pe care deja o verific zilnic, felul în care reușim să verificăm și să începem plățile la aceste programe. De asemenea, îmi doresc să închidem și celelalte programe care astăzi au început, cum ar fi, spre exemplu, microindustrializarea - de fapt, să le deschidem, să le aplicăm și să le plătim până la sfârșitul anului. Aceasta este ambiția de a avea execuție bugetară pe programele ministerului de 100%, adică să arătăm că statul român este un partener serios, un partener de încredere, care înțelege să respecte contractele semnate, și atunci când avem un angajament că se întâmplă plățile până într-un anumit termen, el să fie respectat, pentru că este lucrul pe care și noi ni-l dorim de la antreprenor, ca și ei să fie corecți în aceeași măsură față de statul român și să plătească taxele și impozitele datorate. Acesta este parteneriatul adevărat între stat și mediul de afaceri.
Realizator: Domnule ministru, am primit chiar acum un mesaj de la un ascultător - asta, vizavi de ceea ce am discutat până acum: "De ce nu se vorbește deloc despre faptul că pe aproape tot litoralul nu se de bon de casă la nimic? Nici măcar nu au POS-uri."
Radu Oprea: Este un lucru unde sunt autorități ale statului român care trebuie să verifice, cum este ANAF, că într-adevăr programul de case de marcat la fiecare punct de vânzare devine o realitate - pentru că știți că este vorba despre informatizarea ANAF. Sunt convins că împreună cu toate instituțiile statului - de aceea eu vorbesc despre dialog și despre faptul că trebuie să fim împreună pentru a putea rezolva aceste probleme -, diverse instituții ale statului și cele care au rol de autorizare, și cele care au rol de control, pentru a putea să avem într-adevăr un turism de calitate, cu raport preț-calitate corect față de turiști şi care, într-adevăr, să fie și fiscalizat.
Realizator: Vă mulțumesc mult de tot pentru prezență!