Apel matinal-Președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță
Conform deciziei ANRE, termenul pentru încheierea unui contract pe piața liberă de energie electrică a fost prelungit până în 30 iunie
Articol de Radio România Actualităţi, 26 Ianuarie 2021, 09:46
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (26 ianuarie, ora 8:30) - Realizator: Cătălin Cîrnu - Conform deciziei ANRE, termenul pentru încheierea unui contract pe piața liberă de energie electrică a fost prelungit până în 30 iunie, perioadă în care consumatorii casnici vor primi lunar oferte de la furnizorii proprii pentru a alege unul dintre contracte. Dacă până la această dată clienții nu vor avea opțiuni, vor fi transferaţi automat pe contracte în regim de serviciu universal, care este și cel mai scump de pe piață. Reprezentanții Asociației Energia Inteligentă spun că propunerile nu reflectă competiția din piața de energie, pentru că se referă doar la ofertele celor patru furnizori care au deținut clienții din piața reglementată. Ce trebuie să știm în acest context aflăm acum de la invitatul de astăzi al "Apelului matinal", președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță. Bună dimineața.
Dumitru Chisăliţă: Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră.
Realizator: Cred că în acest moment există vreo 60 de furnizori pe piață. Cum putem alege cea mai bună ofertă pentru fiecare dintre noi sau ce ar trebui să cunoaștem în plus?
Dumitru Chisăliţă: În primul rând, aş începe cu o precizare. Dumneavoastră aţi citit comunicatul Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, care nu reflectă întocmai ordinul pe care aceştia l-au dat săptămâna trecută, Ordinul 5/2021, şi anume referitor la această prelungire. Deci consumatorii de energie electrică trebuie să reţină că de la 1 ianuarie au fost trecuţi în serviciul universal, deci nu vor fi trecuţi peste 6 luni sau peste 3 luni sau peste o perioadă; ei sunt deja, începând cu data de 1 ianuarie în serviciul universal. Acesta este un element foarte-foarte important de ştiut. Al doilea element: nu există o dată limită. Practic, ei pot să treacă oricând în serviciul universal, singurul aspect deficitar este că vor plăti un preţ mai mare, care astăzi este cu între 13 şi 16% mai mare, în funcţie de diversele regiuni, în funcţie de diverşii operatori de distribuţie. Deci este foarte important să facem aceste precizări, astfel încât consumatorii să fie informaţi corect vizavi de starea lor, care este, în momentul de faţă, consumatori în serviciul universal şi de la 1 ianuarie plătesc acest preţ suplimentar.
Realizator: Dar nu, scuze, e foarte interesantă precizarea, pentru că i-am avut invitaţi şi pe cei de la ANRE, dar cred eu că le-a scăpat informaţia, nu vreau să spun mai multe. Aşadar, să recapitulăm: cei care nu au semnat un nou contract au intrat deja de la 1 ianuarie pe acest serviciu universal.
Dumitru Chisăliţă: Corect, absolut corect. Până la urmă, noi lucrăm nu pe vorbe, lucrăm pe legi, legile în acest sens sunt foarte explicite: de la 1 ianuarie, toată lumea a trecut în piaţa liberă. Cei care nu au semnat un contract în piaţa concurenţială, automat au fost trecuţi în serviciul universal şi plătesc acest preţ de serviciu universal, că aşa cum vă ziceam, este, în momentul de faţă, între 13 şi 26% mai mare faţă de preţul din luna decembrie. Deci asta este o certitudine.
Realizator: Şi atunci de ce s-a fixat termenul de 30 iunie?
Dumitru Chisăliţă: 30 iunie este un termen care vine cu o recomandare a ANRE-ului, în sensul în care cei care trec din serviciul universal, unde sunt deja în piaţa concurenţială, pot - atenţie! - pot să beneficieze de un discount. Adică aceste 6 luni de zile au în spate o recomandare, nu o lege, în care, repet, cei care fac acest pas pot să primească un discount./denisse
Discountul se calculează ca o diferenţă între preţul de serviciu universal şi preţul din piaţa concurenţială, dar, încă odată, este o opţiune, nu este o obligaţie. Şi, atunci, termenul este strict legat de această posibilitate care ar putea să existe în ea. Sunt o serie de furnizori care deja au anunţat aceste discount-uri şi, care, din păcate, nu sunt unele foarte mari dar ele există şi, bineînţeles, trebuie să le luăm în consideare, dar important este să fim corect informaţi şi să activăm în cunoştinţă de cauză, fără să ne lăsăm sub nicio formă induşi în eroare, pentru că o facem pe banii noştri şi acesta este un lucru foarte-foarte rău şi foarte trist, în acelaşi timp. Revenind la ceea ce trebuie să facem, în primul şi în primul rând, recomandarea mea principală este să nu ne înghesuim la ghişee, deoarce acest ordin care a ieşit luna trecută practic obligă toţi furnizorii pe care noi îi avem în momentul de faţă, şi acesta este furnizor de serviciu universal, să ne trimită tot ceea ce găsim la /.../ şi atunci n-are niciun rost să mergem să ne înghesuim la ghişee, pentru că o să primim acasă exact aceleaşi formulare, exact aceleaşi oferte, exact aceleaşi date şi este o pierdere de timp, este un pericol, este un moment în care îngheţăm degeba şi sub nicio formă nu trebuie să facem acest pas. În al doilea rând, trebuie să înţelegem că furnizorul care ne trimite trei oferte sunt stric ofertele lui, nu sunt ofertele din piaţă. În piaţă, în momentul de faţă, există oferte care sunt mai bune, de exemplu, niciunul din furnizorii nu se găseşte, să zicem, în Top 5 oferte pe piaţă, ei se găsesc undeva în Top 15, Top 20, sau chiar mai mult, astfel, încât, după ce primim aceste oferte acasă, ar fi important să facem şi o sondare a ofertelor care mai există în piaţă, cel mai simplu este să apelăm la servicul ANRE-ului...
Realizator: La cel comparator, nu?
Dumitru Chisăliţă: Comparatoru, da, al ANRE, unde există, în momentul de faţă, cel puţin 120 de oferte de la cei 59 de furnizori care sunt licenţiaţi în România şi, care, bineînţeles, au oferte, mă rog, destul de diversificate, adică o să vedem acolo că nu o să găsim doar preţul ca element de comparaţie, ci şi alte aspecte, cum sunt aspecte legate de anumite servicii - îţi vine acasă cineva şi îţi repară instalaţia de gaze, îţi repară instlaţia electrică, îţi repară instalaţia de canalizare, de apă, desfundă canalul, şi aşa mai departe - şi fiecare, mă rog, trebuie să-şi facă, să zicem, socoteala ţinând seama şi de potenţiale alte elemente care pot să apară în gospodărie, bineînţeles, dacă preţul nu este unul foarte mare. /eendrefy
Și atunci trebuie să ne uităm pe acest comparator și să alegem oferta corespunzătoare, adică să nu cădem în plasa că, dacă avem trei oferte în față, primite într-un plic, aceste trei oferte sunt neapărat cele mai bune din piață. Nu, sunt cele mai bune eventual ale furnizorului nostru din momentul de față, dar nu și cele mai bune din piață, tocmai de aceea trebuie să facem o astfel de analiză, pentru a putea să ajungem, să zicem, să plătim prețul corect la un moment dat. În același timp este o problemă reală pentru cei care se găsesc în mediul rural sau în mediul, să zicem, unde internetul, calculatoarele, chiar energia electrică ajunge mai greu, mai dificil, și aicia din păcate există o reală vulnerabilitate a consumătorilor pentru că de cele mai multe ori ei nu au această posibilitate să acceseze alte informații și cumva sunt captivi la nivelul furnizorului și la nivelul informațiilor pe care furnizorul le oferă. Realizator: Apropo de analiză, aș vrea să vorbim un pic despre ceea ce s-a întâmplat pe piața liberalizată în urmă cu șase-șapte luni deja, în ceea ce privește contractele de furnizare a gazelor naturale și să încercăm o comparație până la urmă sau o paralelă. Lucrurile au mers așa cum vă așteptați?
Dumitru Chisăliță: Din păcate nu, din păcate nu, pentru că oarecum ce se întâmplă acuma pe piața de energie electrică s-a întâmplat și pe piața de gaze naturale, doar că atunci ne găseam în plină vară, ne găseam în perioada de concedii sau preconcedii și atunci lucrurile, să zicem, au trecut mai ușor. Mai mult, ne găseam într-o perioadă în care lumea nu consuma gaze naturale, fiind vară sau mă rog, consuma foarte puțin și atunci să zicem, aspectul a fost trecut mult mai ușor. Din păcate, în urma liberalizării, doar 10% din consumatorii de gaze naturale au trecut în piața liberă, iar prețurile la gazele naturale, la consumatorii care nu au trecut în piața liberă, au rămas la nivelul prețului de anul trecut, deși prețurile în piață, deci prețurile cu care furnizorii adiționali de gaze naturale au scăzut în anumite luni și cu 40%. Deci toată această evoluție pozitivă a pieței, care a fost în 2020, nu a fost deloc resimțită de consumatorii casnici, care nu au trecut în piața liberă și ca atare furnizorii i-au ținut la prețul mare care a fost în anul 2019.
Realizator: Apropo de cei care locuiesc în bloc, o să încheiem interviul imediat. Practic, cine ia decizia, administratorul blocului? Pentru că...
Dumitru Chisăliță: Dacă vorbim de gaze naturale?
Realizator: Gaze naturale. La energie electrică, lucrurile sunt clare.
Dumitru Chisăliță: Practic, asociația este cea care contractează cu un furnizorul de gaze naturale și atunci decizia și contractul este semnat între asociație și furnizorul de gaze naturale E adevărat că asociația are, mă rog, ca membri, colocatarii sau locatarii în /.../ bloc și aceștia trebuie să se întrunească și prin decizii statutare să să mandateze sau să hotărască cum se face acest contract, dar contractul este făcut de asociație.
Realizator: Am priceput și vă mulțumesc pentru toate aceste informații! Una mi se pare totuși esențială, întrucât nu prea am auzit-, și anume, trecerea în cadrul serviciului universal pentru toți consumatorii care nu au încheiat contracte noi, apropo de decizia ANR. Invitatul "Apelului Matinal" de astăzi a fost președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță.
(PH)