Apel matinal - Invitat: Tánczos Barna, ministrul mediului
Invitatul "Apelului matinal" este ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Tánczos Barna.
10 Ianuarie 2022, 09:37
Realizator: Veştile bune pentru şoferi vin astăzi de la Ministerul Mediului, de unde aflăm că la nivel guvernamental s-a decis că în anul 2022 nu se vor introduce taxe noi, iar asta înseamnă că nu va exista taxă auto, nici taxa de mediu sau taxă de primă înmatriculare. Aşa cum se ştie, la 1 februarie 2017, taxa auto a fost eliminată, iar toţi cei care o plătiseră şi-au primit banii înapoi. Totuşi, să nu uităm că normele UE prevăd în continuare reducerea parcului de maşini vechi, verificări tehnice şi chiar controale mai stricte pentru autovehiculele europene. Invitatul "Apelului matinal" este astăzi ministrul mediului, apelor şi pădurilor, Tánczos Barna. Bună dimineaţa!
Tánczos Barna: Bună dimineaţa!
Realizator: Discuţiile privind taxa, indiferent de numele ei, rămâne în atenţia dumneavoastră?
Tánczos Barna: Tocmai asta voiam să spun. Nu ştiu dacă vestea este bună sau nu este bună, este o certitudine, 2022 nu înseamnă introducerea unei taxe noi, asta s-a decis la nivelul guvernului, la nivelul coaliţiei, dar, în acelaşi timp, asta înseamnă că ţara noastră va fi în continuare destinaţia maşinilor second-hand, vechi, care vor polua aerul pe care îl respirăm. Este o provocare uriaşă pentru România această problemă. Vedem cum în ţările vest europene maşinile care trec de prima vârstă, să zic aşa, de vârsta tinereţii, vin, iau calea exportului şi vin în România. Anual, numărul maşinilor second-hand înmatriculat este mai mare decât numărul maşinilor noi. Este o certitudine. Ceea ce putem face noi, Ministerul Mediului, este să eficientizăm Programul Rabla. Săptămâna aceasta vom anunţa noul program pentru 2022 şi nu numai, vom veni cu un program pe trei ani, până în 2024, pentru a asigura predictibilitatea atât a producătorilor şi importatorilor de maşini noi, cât şi pentru cetăţeni şi vom prezenta acest program, cel mai probabil miercuri, astfel încât să intre în dezbatere publică acel ordin de ministru, care va aproba pentru 2022 Programul Rabla Clasic şi Rabla Plus.
Realizator: Anul trecut am avut un record de importuri maşini second-hand în România. Românii trebuie să facă o alegere dificilă între preferinţe, nivel de poluare, dar şi bugetul alocat, fără a mai vorbi de costuri şi întreţinere. Cum putem totuşi alege în mod echilibrat, dacă vrem o maşină?
Tánczos Barna: De foarte multe ori, preţul maşinilor second-hand este mult mai mare decât preţul unei maşini noi, pentru că de foarte multe ori cei care cumpără mașini aleg modele care sunt mai scumpe și nu e neapărat o problemă de buget, este o problemă și de opțiune a celui care cumpără mașina, în funcție de marcă, de brand. De aceea cred că de foarte multe ori ne-am putea permite mașini noi, mai puțin poluante, dar alegem modele care sunt mai la modă, modele care ne plan mai mult, chiar dacă va trebui să plătim un preţ mai mare pentru aceste autoturisme. Nu mai vorbim de întreținere, pentru că la mașinile second-hand clar costurilor de întreţinere sunt mult, mult superioare costurilor de întreţinere la o maşină nouă.
Realizator: Aţi amintit de noul Program Rabla, întins pe o durată de trei ani. Ce sume vor fi alocate?
Tánczos Barna: Sumele alocate au crescut spectaculos în 2021, la fel ca și numărul maşinilor second-hand importate. Suma alocată pentru Rabla a fost o sumă record, în comparație cu anii trecuți. Am triplat practic banii pentru Rabla Plus, pentru mașinile hibrid plug-in și electrice, și am crescut substanțial banii pentru Rabla Clasic. Am ajuns la 1,2 miliarde de lei buget total față de 600 de milioane în 2020, deci am dublat practic bugetul pentru Rabla Clasic și Rabla Plus, adunat împreună, și mergem mai departe cu acest buget. Anual, vom mai crește cu 10% bugetul alocat și în 2023, și în 2024, vom mai suplimenta bugetul și vom prezenta săptămâna aceasta variantele de..., sau opțiunile de care pot beneficia sau la care pot apela beneficiarii acestui program.
Realizator: Ați vorbit și de un program care să se deruleze în parteneriat cu autoritățile locale, un program complementar Rabla?
Tánczos Barna: Da, un program complementar Rabla, pentru că în foarte multe situații este nevoie de programe mai flexibile decât Rabla Clasic şi Rabla Plus. Aici vom lucra alături de autorităţile publice locale pentru a le oferi un sprijin și a stimula și implicarea autorităților publice locale în programe locale de reducere a poluării aerului. Putem vorbi aici de reducerea numărului de mașini, putem vorbi de alternative pentru cei care se deplasează cu mașina proprie. Lansăm o dezbatere cu autortităţile publice locale, cu Asociațiile Municipiilor, Asociația Comunelor, Orașelor și împreună vom lansa un program în care vom contribui și noi prin AFM, prin Administraţia Fondului pentru Mediu, dar vom stimula și implicarea atât a organizatorilor, cât financiară a autorităților publice locale.
Realizator: Credeți că majorarea taxelor pentru locurile de parcare în marile orașe poate duce la scăderea numărului de mașini?
Tánczos Barna: Fără doar şi poate. În foarte multe orașe din Europa se practică acest lucru, mai ales în centru, mai ales în zonele unde este dorește o limitare a numărului de autoturismele în zonele foarte poluate sau în zonele foarte aglomerate. Acolo, cu siguranţă preţul unui loc de parcare contribuie semnificativ la reducerea traficului, la reducerea numărului de maşini.
Realizator: Domnule ministru, la final, dar nu în ultimul rând, pentru că legea prin care ultrajul asupra pădurarilor este sancționată cu pedepse majorate a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis, un proiect pe care dumneavoastră l-ați inițiat, ce urmează acum?
Tánczos Barna: Eu sper să urmeze zile de muncă și de liniște pentru pădurari, sper să urmeze o activitate mai sigură pentru aceşti colegi ai noștri, care fac tot posibilul ca să ne protejeze pădurile noastre. Este o lege foarte importantă. Le mulțumesc colegilor mei din grupurile parlamentare UDMR și mulţumesc parlamentului, practic, pentru votul acordat și domnului preşedinte pentru promulgare. Se poate ajunge inclusiv la pedepse de 8 ani, de 15 ani în cazul unor atacuri la adresa pădurarilor. Sunt ani grei de închisoare și sper că aceste pedepse îi vor speria pe toți cei care până acum aveau porniri nelalocul lor împotriva acestor persoane.
Realizator: Mulţumim pentru prezența la "Apel matinal". Invitatul de astăzi a fost ministrul mediului, apelor și pădurilor Tánczos Barna.