Apel matinal - Invitat: Oana Nicolescu, directorul DSP Bucureşti
Articol de Radio România Actualităţi, 27 Octombrie 2020, 10:58
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (27 octombrie, ora 8:30) - Realizator: Autorităţile au luat măsuri care să sprijine nevoile medicilor și pacienților - spune premierul Ludovic Orban, precizând că principalul obiectiv rămâne creșterea constantă a capacității de tratare a bolnavilor de COVID-19, atât în secțiile de terapie intensivă cât și în secțiile normale. O serie de decizii s-au luat deja și la nivelul capitalei, având în vedere evoluția numărului de cazuri.
Invitatul de astăzi al "Apelului matinal" este doctor Oana Nicolescu, director al Direcției de Sănătate Publică București. Bună dimineața!
Oana Nicolescu: Bună dimineața dumneavoastră și ascultătorilor dumneavoastră!
Realizator: Doamna doctor, au fost identificate soluțiile pentru creșterea numărului de locuri la secțiile ATI. Ce decizii vor fi aplicate în capitală?
Oana Nicolescu: Bineînțeles că am identificat soluții de creștere a capacității de tratare în secțiile de terapie intensivă și nu numai - şi aici aş vrea să detaliez, într-un fel: respectiv, în momentul de față Spitalul Colentina va redeveni spital integral COVID, având în momentul de față peste 300 de paturi, iar secția de ATI, peste 30 de paturi. De asemenea, s-a pus în funcțiune TIR-ul din incinta Spitalului Nasta, secția de ATI, și de asemenea este în curs de avizare Spitalul Malaxa, urmând să intre integral în COVID, cu o secție de ATI substanțială. De asemenea, urmează să fie avizat Spitalul "Sfântul Ioan", Spitalul Universitar deja are o secție avizată de către noi pe ATI, Spitalul "Sfântul Ștefan" are de aproximativ o săptămână aviz de funcționare integral COVID și, de asemenea, şi-a arătat deschiderea și Spitalul "Sfântul Pantelimon" pentru o secție de ATI.
Realizator: Bun. Şi în această situație, nu știu, mă gândesc și la cei care suferă de alte boli; ei pot merge la aceste spitale?
Oana Nicolescu: Cu siguranță, o parte din ceea ce v-am spus până acum, respectiv şi Spitalul "Sf. Ioan", Spitalul Universitar, Spitalul "Sf. Pantelimon", și-au creat circuite COVID şi non-COVID, astfel încât atât pacienții care prezintă patologie COVID să fie tratați, cât și cei care nu au această patologie să poată fi tratați în aceste spitale.
Realizator: Revenind la situația persoanelor care au fost în izolare: există salariați, și sunt din ce în ce mai mulți, care au fost în izolare, fiind contacţi sau chiar au suferit de COVID-19, și acum revin la serviciu, însă nu-și pot lua salariul pentru perioada șederii în carantină. Direcția de Sănătate Publică eliberează o adeverință pe baza căreia medicul de familie le poate da concediu medical, dar este un proces care în prezent durează foarte mult. Cum se poate rezolva?
Oana Nicolescu: Așa este. În momentul în care vorbim de un contact direct sau de o persoană infectată, vorbim de izolare sau de carantinare. Într-adevăr, medicul, pentru a elibera concediu medical, are nevoie de o decizie pe care noi, la nivel de DSP, o eliberăm. Ei, datorită faptului că am pus la dispoziția tuturor persoanelor care au nevoie de această decizie de o adresă de email, ne-a surprind faptul ca aveam pe zi mii de email-uri, în sensul în care o singură persoană, am identificat, ne-a trimis pe zi și 1.000 de email-uri, motiv pentru care se bloca această adresă.
Realizator: Probabil că din disperarea persoanei că nu primea nici un răspuns, neștiind ce să facă mai departe, probabil de aceea primeaţi atât de email-uri.
Oana Nicolescu: Cu siguranţă, cu siguranţă. Şi de aceea am creat o platformă dedicată pentru eliberarea acestor decizii. Practic, fiecare persoană își încarcă documentația necesară pentru eliberarea acestor decizii. Și apropo de ceea ce spuneați dumneavoastră, nu că nu facem față, pentru că facem față, întrucât sunt angrenați foarte mulți oameni în eliberarea acestor decizii; problema este că documentația de cele mai multe ori să știți că este insuficientă, adică ei consideră că dacă ne trimit un email - vă dau un singur exemplu - cu o copie după buletin este suficient pentru a primi decizia. Şi nu este așa.
Realizator: Dar ce poate face angajatorul, dacă întârzie aceste decizii de la dumneavoastră?/rpatulea/cvanatoru
Oana Nicolescu: Până în momentul de față eu zic că am făcut față, cu atât mai mult cu cât este reglementat ca până pe 5 ale lunii fiecare angajator poate să primească aceste concedii de la medicul de familie. Nu au existat probleme. Punctual, acolo unde am sesizat, am rezolvat imediat problema. Singura soluție rămâne într-adevăr tot înregistrarea în această platformă și să trimitem tot noi online aceste decizii. Dar, cu siguranță, o parte din ceea ce spuneți dumneavoastră cred că se va rezolva începând din această zi, întrucât va ieși un ordin de ministru potrivit căruia - și o hotărâre avem în momentul de față - pacienții asimptomatici nu mai necesită să fie evaluați în spital, ci ei pot fi evaluați de către medicul de familie, astfel încât o parte dintre ei să reușească să-și primească mult mai rapid această decizie și, bineînțeles, concediul medical.
Realizator: Haideți să o luăm ca perioadă: din momentul în care eu, de exemplu, trimit copie după buletin și acea declarație, din acel moment, în cât timp pot primi decizia pentru concediul medical?
Oana Nicolescu: În maxim 14 zile; două săptămâni.
Realizator: Da. Pot să vă spun că am înțeles de la un angajat al dumneavoastră că durează și 30 de zile. Până la urmă, ce să înțelegem?
Oana Nicolescu: Acum, ce spun angajații mei nu pot să...
Realizator Păi am avut o persoană care a fost izolată la domiciliu și în momentul în care a fost sunată - recunosc, nu în cele 14 zile de izolare, ci după ce a ieșit din izolare, la două zile după ce a ieșit din izolare a fost sunată - și a întrebat "în cât timp primesc decizia?", i s-a spus: în 30 de zile. De aceea vă întreb, ca să lămurim această situație.
Oana Nicolescu: Da. Când faceți referire la angajați, să știți că partea legată de call center, de decizii, de anchete epidemiologice, vorbim de medicii rezidenți, care știți că în momentul de față ne susțin, întrucât avem pe zi peste 9.000 de apeluri, și vedeți că în momentul de față zilnic avem peste 500 de pozitivi. Deci este număr impresionant de mare.
Realizator: Eu vă întreb dacă mai aveți nevoie de personal.
Oana Nicolescu: Cu siguranță. Să știți că avem nevoie de personal și am făcut toate diligențele necesare, și avem alături de noi începând de săptămâna trecută o parte din voluntariat, o parte din studenții de la medicină. Acum primesc din partea noastră toate documentele necesare pentru a ști ce să răspundă tuturor ascultătorilor în momentul în care ei sună la noi. Dar bineînțeles că, punctual, așa cum spuneți și dumneavoastră, cu siguranță se mai întâmplă și aceste lucruri. Ne-am dori să nu se întâmple, pentru că știm importanța momentului. Realizăm, pentru că până la urmă este important ca fiecare dintre ascultătorii noștri, fie că este pozitiv, fie că este contact direct, să-și primească concediul medical. Dar repet: într-adevăr, sunt și lucruri punctuale la care mai trebuie să mai lucrăm.
Realizator: Apropo de tot ceea ce se întâmplă în spitale în acest moment, există riscul suprapunerii gripei sezoniere pe cazurile de îmbolnăvire cu noul coronavirus?
Oana Nicolescu: Riscuri există, bineînțeles. Important este ca noi să facem față cu bine. Tocmai de aceea recomandăm tuturor persoanelor să se vaccineze. Noi, inclusiv de săptămâna trecută, să știți că am primit de la nivelul ministerului 28.549 de vaccinuri antigripale, din care peste 23.000 de doze le-am distribuit medicilor de familie. Urmează și o altă etapă. Cu siguranță, până la jumătatea lunii viitoare o să distribuim o nouă tranșă.
Realizator: Vă mulțumim pentru toate aceste precizări și sperăm ca problemele pe care le aveți acum să-și găsească rezolvarea.
(PH)