"Apel matinal" - invitat: ministrul transporturilor, Răzvan Cuc
"Apel matinal" - invitat: ministrul transporturilor, Răzvan Cuc.
Articol de Radu Dobriţoiu, 12 Martie 2019, 16:18
Cea mai recentă propunere legislativă pentru aprobarea investiţiilor la Autostrada Estului a fost adoptată tacit de Senat, dar va merge acum la Camera Deputaţilor, care este for decizional în acest caz. Autostrada, care va trece prin Galaţi, Brăila, Buzău, Ploieşti ar trebui să fie finalizată în patru ani de la data intrării în vigoare actului normativ. Potrivit documentului, Autostrada Estului se finanţează prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie din credite externe şi din fonduri europene. Despre autostrăzi şi nu numai, discutăm acum cu invitatul de astăzi al "Apelului matinal", ministrul transporturilor Răzvan Cuc. Bună dimineaţa!
Răzvan Cuc: Bună dimineaţa, domnule Cîrnu. Bună dmimineaţa dumneavoastră şi ascultătorilor dumneavoastră! ealizator: Domnule ministru, ştim cu toţii, de ani buni se tot vorbeşte de autostrăzi. S-a mai făcut pe ici pe colo câte ceva. Cum se pot debloca, totuşi, marile proiecte de infrastructură? ăzvan Cuc: Unul din principalele motive pentru care au fost blocate au fost problemele legate şi de Legea achiziţiilor, şi chiar în cursul zilei de astăzi, la ora 11:00, voi fi la Comisia de Industrie, unde este în dezbatere un pachet de legislaţie pe partea de achiziţii. Se fac nişte amendamente concrete pentru a debloca situaţiile. Mai exact, în momentul în care avem o pronunţare în primă instanţă a Comisiei Naţionale pentru soluţionarea contestaţiilor vom demara semnarea contractelor ca să nu mai aşteptăm perioade, nu ştiu, doi ani de zile, cum a fost cazul pasajului de la Domneşti, să aşteptăm tot felul de hotărâri în instanţă ca să putem semna un contract de proiectare şi execuţie. Bineînţeles, cine este nemulţumit de soluţia dată în primă instanţă poate contesta, dar compania poate încheia contractul astfel încât să putem merge mai departe cu proiectele. Totodată, trebuie o monitorizare foarte atentă a şantierelor pe care le avem în lucru. Aţi văzut că în ultima perioadă m-am deplasat foarte intens pe şantiere şi aşa voi face pe întreg mandatul, pentru că avem, pe de-o parte, aşa cum spuneam, unii constructori care şi-au luat treaba în serios şi sunt nişte parteneri oneşti ai Ministerului Transporturilor, pe când alţi constructori probabil stau şi analizează foarte mult clauzele contractuale şi încearcă să găsească tot felul de chichiţe juridice pentru a-şi acoperi lipsa de mobilizare sau alte lucruri pe care ar fi trebuit să le facă în mod normal în derularea contractului, şi în acest sens, aşa cum spuneam, nu voi ezita absolut deloc să iau o decizie de a rezilia contractele.
Am mai luat şi în 2017, când am fost, de asemenea, ministru al transporturilor şi cu siguranţă o voi lua şi acum dacă văd că lucrările nu avansează în ritmul în care trebuie să avanseze, pentru că pe toate loturile - asta vreau să menţionez - pe care le avem în momentul de faţă în România în execuţie nu există niciun fel de barieră administrativă. Toate loturile au exproprierile făcute, sunt relocările de utilităţi făcute. Firmele trebuie doar să-şi facă treaba şi să muncească. ealizator: Să muncească. Apropo de resurse, şi financiare, dar şi umane, pentru a construi într-un orizont de timp previzibil, măcar cele câteva autostrăzi care pot să unească România, aceste resurse sunt viabile, se găsec? Ştim bine, se confruntă deja mulţi dintre angajatori cu lipsa forţei de muncă.
Răzvan Cuc: După cum ştiţi foarte bine, bugetul, aici vorbesc de resursele financiare alocate pentru proiectele pe care le avem în derulare şi noile proiecte care vor fi lansate în cursul acestui an, bugetul ministerului este un buget care este axat strict pe investiţii şi pe susţinerea lucrărilor pe care le avem în derulare. Avem un buget de peste 13 miliarde, bine, avem un buget pe care l-am creionat, ştiţi foarte bine că nu este aprobat şi aici aş vrea să vă spun că este o problemă foarte mare, pentru că avem constructori care vor să intre în şantier să lucreze, dar sunt în imposibilitatea de a lansa hotărârile de guvern pentru exproprieri. Şi aici aş vorbi de centura Bacăului, aş vorbi de drumul de mare viteză Piteşti-Craiova. Neavând buget, nu pot să intru cu hotărârile de guvern pentru exproprieri. Din fericire pentru noi, constructorii sunt foarte serioşi, şi-au asumat nişte termene destul de îmbucurătoare, aş spune, faţă de ce era prins şi în contract, dar iată că lipsa promulgării bugetului afectează foarte mult obiectivele de investiţii. Chiar mergeam, când am mers şi la Suceava, săptămâna trecută, vorbeam cu constructorii şi erau un pic temători că aceste şicane care sunt făcute, practic, de preşedinte să nu le afecteze plăţile pe care le are de făcut compania. Noi i-am asigurat că în momentul de faţă mergem cu 1/12, aşa cum este legal, din bugetul anul trecut şi îi vom plăti astfel încât să nu existe probleme. Dar, vă spun, teama este foarte mare în rândul constructorilor.
Realizator: Dar, totuşi, lucrurile se mişcă mai devreme. Alex Lancuzov, colegul nostru, care se ocupă de informaţiile din trafic, ne spunea că se mişcă lucrurile, apropo de centura Bacăului. Toţi ne dorim, evident, dar mai ales investitorii cer modernizarea infrastructurii şi mă gândesc şi la oamenii de afaceri, şi la companiile din România. A fost şi acel protest de la Suceava şi care cred că peste câteva zile, în mod normal, se va desfăşura cu metrul de autostradă. În 2019, ştiu că vă feriţi de termene, pentru că nu puteţi onora promisiunile de unul singur, dar vom mai avea kilometri de autostradă daţi, inauguraţi? ăzvan Cuc: Eu, în momentul în care am ajuns în minister am găsit o /estimare/ făcută de domnul director Neaga, directorul CNAIR, şi în acest sens am spus că va avea toată susţinerea mea să realizăm acel număr de kilometri. Şi aici mă refer la cei 180 de kilometri pe care dânsul şi-i-a asumat. Şi în acest fel voi sprijini nu numai aşa cum spuneam, cu vizite foarte dese pe şantier, cu monitorizări atente. Ştiţi foarte bine că de pe 23 martie voi avea în fiecare săptămână câte o conferinţă de presă în week-end la minister să prezint românilor starea infrastructurii, unde se lucrează, ce constructori sunt mobilizaţi, care nu sunt mobilizaţi, astfel încât să vadă toată lumea problemele cu care ne confruntăm şi totodată i-am spus că îl voi ajuta din punct de vedere administrativ. Astăzi este primul pas pe care am decis împreună cu echipa la care am lucrat la amendamentele pe care le voi propune în cadrul comisiei şi totodată voi lansa în perioada imediat următoare o ordonanţă de urgenţă care va veni să atace mai multe fronturi unde am găsit obstacole în perioada, mă rog, trecută. Şi aici mă refer la partea de autorizaţie de construcţie care intră strict în competenţa Ministerului Transporturilor şi vom simplifica 100% această procedură, obţinerea acordului de mediu cât şi alte probleme, mici blocaje pe care le-am întâmpinat pe parcursul implementării proiectelor, dar domnul Neaga are tot sprijinul meu. Dar ce vreau să mai punctez, şi este foarte important de ştiut de către români este că investiţiile foarte mari nu vor fi doar făcute în infrastructura mare, vorbesc de autostrăzi unde veţi vedea şi proiecte noi lansate, dar totodată se vor investi foarte mulţi bani, avem un buget foarte generos pentru partea de întreţinere a drumurilor naţionale, practic am avut o creştere la buget anul acesta cu 228%. Deci, se vor înnegri şi drumurile naţionale, ca să spun aşa, în perioada următoare.
Realizator: Apropo de Ministerul Transporturilor, să nu uităm, sper că lucrurile vor merge bine şi cu Centura de Sud a capitalei. Chiar mă gândesc că acum încercând să desluşesc ce înseamnă o altă abordare şi o altă mentalitate a celor implicaţi, după cum spuneaţi, zilele trecute. ăzvan Cuc: Aici este o veste foarte bună. În 2017, când foarte mulţi şceptici spuneau că România nu are proiecte noi, iată că vedem că în 2017 au fost lansate proiecte noi, vorbesc proiecte în valoare de trei miliarde de euro: Piteşti - Craiova, Piteşti - Sibiu, Podul de la Brăila, Centura Bucureşti - la profil de autostradă. Aşa cum spuneaţi şi dumneavoastră, chiar în cursul săptămânii trecute, sâmbătă, am semnat contractul pentru proiectare şi execuţie la lotul II aferent Centurii de Sud la profil de autostradă a capitalei, le spuneam constructorilor în conferinţa de presă că sper să nu deprindă metehnele unor constructori care sunt preocupaţi mai mult de claim-uri. Ei sunt la primul contract în România şi cred că ar trebui să-şi facă treaba, nu cred, le impun să-şi facă treaba aşa cum trebuie şi să-şi ducă la bun sfârşit contractul. Am văzut, din primele discuţii pe care le-am avut cu dânşii la minister, că sunt o firmă care îşi doreşte să facă treabă şi să activeze şi pe un termen mai lung în România. Principala lor preocupare m-au asigurat că nu sunt claim-urile, ci implementarea proiectului din punct de vedere calitativ la cei mai buni indicatori, care sunt ceruţi conform /.../, cât şi termenul de execuţie, aşa cum şi l-au asumat. ealizator: Ar mai fi multe de discutat. O singură întrebare totuşi. ăzvan Cuc: Vă rog. ealizator: Apropo de infrastructura feroviară. De exemplu avem un pod important, cred eu, mai ales că e legat de prima linie de cale ferată, cel de la Grădiştea, de mai bine de 10 ani aşteaptă să intre în reconstrucţie. Mă gândesc poate la liniile de metrou din capitală şi la schimbările pe care le-aţi cerut celor de la CFR, credeţi că la nivelul infrastructurii feroviare lucrurile se vor mişca repede?
Răzvan Cuc: Categoric se vor mişca. Eu acum, referitor la podul de la Grădiştea proiectul a fost lansat, elaborarea studiului de frezabilitate încă din septembrie 2017. Mă aflam la Giurgiu când am semnat contractul între CFR şi firma care va elabora studiul de fezabilitate. Tronsonul a fost împărţit în două, şi anume modernizarea căii ferate, vorbesc de Giurgiu Nord-Bucureşti, este un segment şi podul de la Grădiştea un alt segment, pentru că studiul de fezabilitate pentru pod s-a finalizat mult mai repede. Chiar am vorbit săptămâna trecută cu domnul director Preoteasa de la CFR Infrastructură, pentru că ştiţi că directorul general a plecat în funcţia de cancelar al primului ministru, şi am găsit o abordare mult mai rapidă. Îmi spunea că trebuie să obţinem acordul de mediu, putem da drumul o clauză suspensivă. Lucrul ăsta l-am făcut şi la Sibiu-Piteşti când am lansat. Şi iată că dacă aş fi aşteptat să obţin acordul de mediu în 2017, cum la un moment dat mi s-a recomandat, acordul de mediu fiind obţinut la Sibiu-Piteşti în 28 decembrie 2018, de abia acum am fi lansat proiectarea şi execuţia. Or, iată că săptămâna trecută anunţam că vom semna probabil în maxim o săptămână jumătate contractul pentru prima secţiune de proiectare şi executare la Sibiu-Piteşti. Deci, abordarea pe care le-am cerut-o directorilor este una proactivă. Noi trebuie să găsim, că românii au ajuns cu răbdarea la limită şi eu am înţeles perfect şi mesajul domnului din Moldova, şi mesajul tuturor românilor. Credeţi-mă că primesc nenumărate mesaje. ealizator: Cu siguranţă. Vă rog.
Răzvan Cuc: În acest sens le-am cerut să urgenteze procedurile. De asta au un puhoi de oameni sub ei care lucrează la proiecte, să vină cu soluţii. Nu trebuie să vin eu ca ministru cu soluţii. M-am supărat, cum spuneaţi şi dumneavoastră, poate pe un director de la CFR care nu a comunicat bine sau a fost deranjat că a fost trezit din somn. Le-am cerut: învăţaţi-vă proiectele, învăţaţi-vă bugetele, vorbiţi şi comunicaţi, că nu doar ministrul trebuie să stea să comunice, şi ei sunt plătiţi foarte bine, directorii, au câte un aparat întreg de alţi directoraşi, /.../ de comunicare; ieşiţi şi comunicaţi şi spuneţi oamenilor tot ce se întâmplă. Dacă nu, înseamnă că nu sunt competenţi şi atunci evident se impun modificări pe întreaga schemă. ealizator: Ar mai fi multe de discutat despre infrastructură, fie că vorbim de cea rutieră sau feroviară. Suntem în 12 martie 201., Vă lansez încă de pe acum invitaţia sau provocarea să mai stăm de vorbă peste aproximativ trei luni, să vedem exact care este situaţia. Sunteţi de acord?
Răzvan Cuc: Cu mult drag.