Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Apel Matinal: Invitat, Daniel Jinga, director general interimar al ONR

"Apel matinal" - Invitat: Daniel Jinga, director general interimar al Operei Naționale București.

Apel Matinal: Invitat, Daniel Jinga, director general interimar al ONR
Foto: Opera Națională

Articol de Radio România Actualităţi, 14 Mai 2021, 09:11

"Apel matinal" - Invitat: Daniel Jinga, director general interimar al Operei Naționale București

Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizator: Cătălin Cîrnu - Astăzi și mâine vor avea loc trei evenimente pilot care presupun spectacole cu public în interior, la Teatrul Național București, Opera Națională Română Cluj-Napoca și la Opera Națională București.

Astăzi, în intervalul 19:00-21:00, la Opera Națională București are loc spectacolul "Libera Musica". Sălile Operei Naționale București astăzi, Teatrului Național I.L Caragiale și Operei Naționale Române din Cluj-Napoca mâine vor fi ocupate în proporție de 75%.

Publicul, în totalitate format din persoane vaccinate, va fi obligat să poarte mască. Evenimentul prevăzut pentru duminică, în aer liber, la Opera Națională București a fost amânat din cauza condițiilor meteo și reprogramat pentru data de 22 mai, va cădea într-o sâmbătă. Invitatul de astăzi al "Apelului matinal"este Daniel Jinga, director general interimar al Operei Naționale București. Bună dimineața!


Daniel Jinga: Buna dimineața! Mulțumesc pentru invitație.


Realizator: Cum se va desfășura, înainte de toate, accesul pubicului?


Daniel Jinga: Am stabilit ca ora de acces să fie 18:00, adică o oră înainte de începerea spectacolului propriu-zis. Accesul se va desfășura pe cinci intrări separate în clădirea Operei Naționale, iar de acolo spectatorii vor fi conduși către alte șapte puncte diferite de intrare în sală. Umărim prin acest mod să minimizăm pe cât posibil orice intersectare a publicului și orice risc pe care ei și l-ar putea asuma. Mai departe, la fiecare intrare în clădire avem câte doi angajați care vor fluidiza accesul, pentru că ei trebuie să controleze, de data aceasta, atât biletele pe care spectatorii și le-au cumpărat, cât și statutul lor de vaccinați, trecuți prin cele două modalități de vaccinare, inclusiv rapelul, și asta o vor face cu ajutorul tabletelor pe care le avem puse la dispoziție din partea STS. Am avut și un training cu angajații noștri în acest sens, ei vor putea scana cărțile de identitate ale spectoatorilor și vor putea vedea dacă spectatorul respectiv ajuns în fața lui este vaccinat sau nu. Este foarte simplu de făcut asta, pentru că au acces direct la baza DSP-ului.


Realizator: Este un început pe care îl aşteptam cu toții. Interesul publicului, din câte cunosc, este mare, dar ca manager și, mai ales, mă interesează artiștii așteptau un astfel de moment?


Daniel Jinga: Artiştii aşteptau şi eu aşteptam. Noi suntem bucuroşi că avem public în sală şi câtăm - iertaţi-mi egoismul!. Ştiu că procedurile sunt complicate și ne-am chinuit, ne-am luptat cu ele luna asta, indiferent cum s-au modificat, important este rezultatul și rezultatul se vede, pentru prima oară după debutul pandemiei avem 75% public în sală și asta este cea mai mare bucurie pe care o putem împărtăși cu dumneavoastră.


Realizator: Doar 75% ar putea spune exact.


Daniel Jinga: Deocamdată.


Realizator: Asta pentru că la concertul experimental din Barcelona din luna martie, când au fost 5.000 de persoane, toate testate negativ la COVID, cu mască, dar fără să fie obligate să păstreze distanța fizică, s-a mers până la capacitate maximă. La noi, deocamdată, de ce nu?


Daniel Jinga: Vă pot spune o părere personală total, nu reprezint nici instituţia, nici funcţia, vă spun ca om, eu cred că noi românii suntem puţin mai cârcotaşi, mai sceptici şi cred că autorităţile locale au vrut să nu dea apă la moară niciunui comentariu, autoritățile, mă rog, centrale, adică nu au vrut să își asume riscuri. Noi am luptat până în ultimul moment să fim sută la sută, dar este bine și 75% şi poate data viitoare, dacă lucrurile merg bine acum, vom avea condiţii din ce în ce mai lejere de desfăşurare a evenimentului.


Realizator: Persoanele participante vor fi monitorizate după acest weekend, timp de 14 zile, de către cine?


Daniel Jinga: Sunt reprezentanţi ai Operei şi ai Ministerului Culturii. Ne-am organizat în aşa fel încât să putem vorbi cu toţi cei care au participat şi să le luăm pulsul, cum se spune, ca să vedem dacă prezintă seme de boală și, în cazul în care există acest lucru, vom anunța DSP-ul și se va face întreaga procedură care va stabili dacă respectiva persoană s-a infectat sau nu.


Realizator: Da, pentru că noi rămânem optimiști, dar e greu de stabilit, mă gândesc totuși că din cauza participării la spectacolul s-a îmbolnăvit cineva.


Daniel Jinga: Exat. Eu sunt foarte fericit şi optimist, pentru că noi a trebuit să testăm tot personalul artistic care nu este vaccinat până în acest moment și am avut grad de îinfectare zero, zero absolut ieri, și asta mi-a arătat că suntem totuși pe un drum bun. Majoritatea dintre artiști s-au expus în ultimul an şi au trecut prin boală, s-au imunizat într-un fel sau altul, suntem deja mult mai puţin vulnerabili şi asta m-a bucurat.


Realizator: În funcție de aceste programe-pilot, lucrurile cred că sunt clare, se va stabili dacă spectacolele se pot relua normal. Când credeți că s-ar putea decide acest lucru?


Daniel Jinga: Din câte văd, cred că odată cu sfârșitul lunii mai și începutul lunii iunie vom intra într-o nouă etapă de relaxare. Și cred că dacă ceva nefericit și neprevăzut nu se întâmplă, lucrurile vor intra ușor în normal până spre toamnă.


Realizator: Ați ținut legătura și cu ceilalți colegi ai dumneavoastră, apropo de Opera de Cluj?


Daniel Jinga: În permanență ne-am plâns pe umăr, povestindu-ne toate problemele prin care trecem, problemele organizatorice, bineînțeles. Căutăm soluții împreună. E o perioadă atipică și cel mai ușor este să judeci și să spuin că cineva nu a acționat bine, sau nu a avut inspirație, sau nu s-a adaptat noilor provocări. Dar e greu și mai ales e greu într-un domeniu al artei în care numai despre distanțare nu e vorba; despre orice altceva, dar numai despre distanțare nu.


Realizator: Această pauză artistică impusă de pandemia de coronavirus a fost tratată cu profesionalism de toți artiștii și de noi toți în general. Dar cum s-au derulat, să spunem, repetițiile, antrenamentele? Care a fost atmosfera, față de perioada normală?


Daniel Jinga: În primul rând, ne-am concentrat mai mult spre părțile tehnice și spre părțile de lucru în formule restrânse. Și știți foarte bine că un angrenaj mare, cum este o orchestră, sau un cor, sau un spectacol de operă, care le cuprinde pe toate acestea la un loc, împreună cu balet și soliști, acest angrenaj mare poate fi desfăcut în bucăți mici, pe care le poți finisa, le poți curăța, le poți rearanja și, apoi, le poți reansambla. Și, atunci, toată pregătirea noastră s-a concentrat o perioadă pe aceste detalii, plecând de la simplu ca apoi să ajungem la compus. S-a mers pe studiu individual la domiciliu, s-a mers pe studiu individual la instituție, pentru că și asta e o discuție, nu poți să continui la infinit cu studiul la domiciliu, pentru că nu ai condițiile necesare de a cânta, suficient de tare, să spunem așa. Apoi am mers pe studiu de partidă; să spunem un violonist a studiat acasă, după aia în instituție și, apoi, a studiat în partida lui de vioară, a doua, formată din 10 persoane, deci, cu încă nouă colegi. Mai departe, s-a putut face o repetiție a întregii orchestre de coarde, care cuprinde vioara 1, vioara a 2-a, violă, violoncel, contrabas. Între timp, colegii de la suflători au repetat, suflătorii de alamă, suflătorii de lemn. Percuțiile au repetat și ele. Am avut momente în care am putut să îi punem împreună, pentru că a scăzut incidența și am avut, să spunem, mai multă îngăduință din partea autorităților sanitare. Și așa mai departe, până la momentul în care am putut să cântăm pe scenă, distanțați, am putut să filmăm spectacole pe care le-am dat online./asalar/atataru/ Şi atunci am umplut întreaga scenă şi întreaga sală pentru a putea păstra distanţarea dintre membrii piesei şi ai corului, rămânând doar problema dată de distanţă, problema în interpretarea muzicală, pentru că e foarte greu să cânţi împreună deja de la nişte distanţe mult prea mari. E vorba despre viteza sunetului, care e o chestie fizică, şi în momentul în care cineva emite un sunet într-un colţ al sălii, colegul lui, în celălalt colţ, îl aude cu o oarecare întârziere.


Realizator: E un delay ceva mai mare. Oricum, abia aştept să aflăm reacţii după aceste spectacole de la sfârşitul săptămânii. Abia aştept şi concertele din Sala Radio, pentru că, nu, suntem aici pe strada General Berthelot. Mulţumesc şi vă doresc succes!


Daniel Jinga: Mulţumim! Mulţumim şi de invitaţie şi vă aşteptăm la operă, dacă puteţi!


Realizator: Cu siguranţă! Daniel Jinga a fost invitatul de astăzi al "Apelului matinal", directorul general interimar al Operei Naţionale Bucureşti.

Traficul rutier pe drumul din Sinaia spre Cota 1400 a fost închis
România 22 Decembrie 2024, 09:40

Traficul rutier pe drumul din Sinaia spre Cota 1400 a fost închis

Pe sectorul de drum în cauză se va interveni pentru deszăpezire, imediat după ce condițiile meteo vor permite acest lucru,...

Traficul rutier pe drumul din Sinaia spre Cota 1400 a fost închis
CNS "Cartel ALFA" critică eventualele politici de austeritate
România 22 Decembrie 2024, 09:29

CNS "Cartel ALFA" critică eventualele politici de austeritate

CNS "Cartel ALFA" critică eventualele politici de austeritate și măsurile economice bazate pe tăieri și înghețări de venituri.

CNS "Cartel ALFA" critică eventualele politici de austeritate
35 de ani de Revoluție: "Uitând istoria negăm sacrificiul oamenilor acestora"
România 22 Decembrie 2024, 09:09

35 de ani de Revoluție: "Uitând istoria negăm sacrificiul oamenilor acestora"

Rudele eroilor Revoluției române: Uitând istoria negăm sacrificiul oamenilor acestora, negăm toate sacrificiile și toate...

35 de ani de Revoluție: "Uitând istoria negăm sacrificiul oamenilor acestora"
Consultări la Cotroceni pentru desemnarea unui candidat la funcţia de prim-ministru
România 22 Decembrie 2024, 09:02

Consultări la Cotroceni pentru desemnarea unui candidat la funcţia de prim-ministru

Fiecare delegație are alocată o jumătate de oră pentru discuții, dar nu se știe dacă toate aceste formațiuni vor și veni la...

Consultări la Cotroceni pentru desemnarea unui candidat la funcţia de prim-ministru
Jurnaliștii francofoni condamnă derapajele grave la adresa jurnaliștilor de către reprezentanții AUR și SOS România
România 21 Decembrie 2024, 15:23

Jurnaliștii francofoni condamnă derapajele grave la adresa jurnaliștilor de către reprezentanții AUR și SOS România

Asociația "Societatea Presei și a Ziariștilor Francofoni" consideră că aceste acțiuni din ultimele zile, cărora le-au căzut...

Jurnaliștii francofoni condamnă derapajele grave la adresa jurnaliștilor de către reprezentanții AUR și SOS România
Negocieri în vederea formării viitorului guvern, reluate la Palatul Parlamentului
România 21 Decembrie 2024, 13:49

Negocieri în vederea formării viitorului guvern, reluate la Palatul Parlamentului

Se știe că va fi o structură guvernamentală formată din 16 ministere, dintre care opt vor reveni PSD, cinci PNL și trei...

Negocieri în vederea formării viitorului guvern, reluate la Palatul Parlamentului
FOTO: Ceremonii  în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989
România 21 Decembrie 2024, 13:45

FOTO: Ceremonii în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989

Sute de oameni au participat la slujba religioasă de la troița din Piața Universității, în memoria eroilor care s-au jertfit...

FOTO: Ceremonii în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989
Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti
România 21 Decembrie 2024, 11:42

Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti

Rudele eroilor Revoluției române: Uitând istoria negăm sacrificiul oamenilor acestora, negăm toate sacrificiile și toate...

Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti