ANPC nu poate apăra drepturile consumatorilor care cumpără de pe platforme online din afara UE
"Apel matinal" - Invitat: Sebastian Hotca, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 07 Noiembrie 2024, 09:20
Mare atenţie în aceste zile în căutarea de reduceri. Românii care vor să profite de ofertele comercianților din perioada Black Friday ar trebui să se informeze temeinic, anunță ANPC, care recomandă consultarea site-urilor cu prețuri comparative pentru același produs. Atât magazinele online, cât și cele fizice sunt obligate să afișeze prețul cu toate taxele incluse, iar prețurile cerute pot fi, cu siguranță, cu ușurință verificate cu ajutorul comparatoarelor, care indică evoluția acestora în timp.
Dar ce mai trebuie să știm de Black Friday și la ce să fim atenți înainte de a cumpăra, aflăm de la invitatul "Apelului matinal" de astăzi, Sebastian Hotca, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. Bună dimineața!
Bună dimineața! Mulțumesc pentru invitație.
Mulțumim că ați acceptat-o. Încercăm să deslușim și noi, şi mai ales să ne ferim de întâmplări nefericite. Înainte de toate, ce ar trebui să conțină un anunț de reducere a prețului din ofertele care tentează în aceste zile?
Desigur, în această perioadă majoritatea persoanelor sunt atrase de prețul redus al produselor, dar important este ca în momentul în care analizăm aceste prețuri, să fim atenți la anumite elemente pe care noi le-am transmis publicului prin comunicatele de presă pe care le-am formulat. Mai mult de atât, aș menționa aici faptul că aceste reduceri nu se referă la toate produsele dintr-un magazin, de exemplu. De aceea, consumatorii trebuie să fii atenți, chiar dacă pe panoul magazinului, pe intrare sau, eu știu, în mediul online există acel afișaj cu Black Friday, trebuie să fim atenți că această reducere nu se aplică tuturor produselor comercializate în magazin sau în mediul online pe acel site. De asemenea, se oferă reduceri de până la 50%. O atenție deosebită trebuie remarcată și aici, pentru faptul că până la 50 nu înseamnă de 50%. Aceasta poate fi și de cinci sau 10%, iar uneori suntem tentați să credem că acest până la 50% reprezintă, de fapt, un 50% în ansamblu. Pe de altă parte, aș menționa și perioada campaniei de reduceri, pentru că doar în România se pare că Black Friday durează o lună. Dar - ba mai mult, a apărut și Black Monday și Black Month şi, deseori, în loc ca această campanie să se desfășoare într-o singură zi, Black Friday, cum îi și spune la nivel internațional, această campanie de reduceri este denumită generic și împărțită în anumite etape, de aceea veți observa atât pe site, cât și în magazine, sub anunțul de Black Friday, o mențiune referitoare la perioada campaniei și etapele în care aceasta se desfășoară. O chestie extraordinar de importanță este și faptul că prețul care este afișat și, așa cum spuneam, și reducerile trebuie să fie alternativ cu sintagma în limita stocului disponibil. De asemenea, consumatorii trebuie să analizeze prețurile prin comparație, așa cum spuneați și dumneavoastră, dar cele practicate de același operator economic în ultimele 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus. Este foarte important acest lucru pentru că site-urile de comparație la care ați făcut dumneavoastră referire oferă preţuri comparative cu alţi...cu preţurile altor operatori economici, dar referința legală în această situație este la același operator economic. Un element extrem de important pentru toți consumatorii este în cazul cumpărăturilor online pe platformele care sunt din afara Uniunii Europene. Este foarte important să rețină faptul că ANPC și orice altă instituție la nivel european nu poate asigura protecție sau apărarea, sau garantarea drepturilor consumatorilor în cazul cumpărăturilor de pe astfel de platforme din afara UE. Pentru că s-au întâmplat deseori, au avut loc situații în care consumatorii ne-au întrebat ce facem dacă am cumpărat, nu știu, din China, din Australia, nu ştiu unde. Nu avem competențe în vederea soluționării unor sesizări împotriva unor operatori economici care comercializează astfel de produse, pe astfel de platforme.
Dar spuneți-ne, există și eventuale sancțiuni pentru comercianții care încearcă să vândă mai mult în perioada de reduceri, cu oferte incorecte sau chiar false?
Păi sigur că da, sancţiunile sunt valabile nu doar în această perioadă, ci tot timpul, pe tot parcursul anului, legea e valabilă oricând, doar că operatorii economici profită, încearcă să profite de aceste perioade de reduceri și lansează unele mesaje -desigur, politici de marketing - care pot induce în eroare consumatorii. Noi de acea am lansat aceste sfaturi pentru consumatori, pentru a-i pune oarecum în gardă ca să fiu mai mai exact.
Se poate întâmpla, afirmați dumneavoastră mai devreme, că trebuie să conțină și sintagma 'în limita stocului disponibil'. De exemplu, un magazin să vândă 10 produse cu un preț redus, iar tot ce trece după numărul 10 să fie vândut cu prețul mai mare sau normal, nu știu?
Păi aceasta este și sensul sintagmei 'în limita stocului disponibil', pentru că s-ar putea ca acea reducere să se aplice doar în limita acelui stoc.
Deci tot o noțiune de marketing până la urmă nu?
Sigur că da! Este un procedeu de marketing, cum am discutat și cu alte ocazii. Sunt diferite procedee de marketing care nu sunt interzise, dar necesită o informare și o vigilență mai mare din partea consumatorilor.
Da, practic la vânzare sunt... pot fi scoase câteva produse la un preț mai mic, dar cele mai multe vândute de la prețul normal sau în fine, un preţ...
..păi asta se şi întâmplă, că veți observa și dumneavoastră foarte ușor sau și consumatorii. În momentul în care intră într-un magazin, la intrarea în magazin apare afişul mare cu Black Friday și intraţi în magazin și constatați că nu toate produsele sunt reduse, exact cum spuneam la început. De aceea este important să vedem care dintre produse este redus, care este procentul care este aplicat...
Da, dar știți că, pentru un cumpărător, e dificil să intri în magazin și să stau să mă gândesc care este prețul corect, care... Eşti tentat până la urmă să cumperi. La ce trebuie să fim atenți atunci când intrăm în magazin, că nu am la îndemână să verific site-ul sau nu știu... și mă tentează să cumpăr un anumit produs? Ce fac?
Este important ca atunci când observăm o reducere, să fim atenți, așadar la prețul de referință, prețul anterior, care trebuie să fie barat. În momentul în care operatorul economic oferă o reducere trebuie să fie barat acel preț anterior, da?, care a fost afișat în urmă cu 30 de zile, care a fost redus. Astfel ne putem trezi cu situații în care poate un preț care este redus, afișat ca fiind redus, poate este mai mare ca și cel care exista...
Iniţial.
Exact, înaintea derulării campaniei.
Și dacă lipsește sintagma 'în limita stocului disponibil', înseamnă că... A greșit comerciantul?
Înseamnă că operatorul economic nu respectă dispoziţiile legale și poate fi sancționat pentru nerespectarea prevederilor referitoare la informarea consumatorilor, în baza O.G. 21.
Mai e valabil acel ghid cu sfaturi pentru consumatori prin intermediul Centrului European al Consumatorilor România?
Cu siguranță și invit toți consumatorii să viziteze site-urile noastre, atât anpc.ro și cât și eccromânia.ro pentru că acolo găsim foarte multe informații și recomandări cu privire la achiziția acestor produse. La fel de important, în cazul cumpărăturilor online, să fim atenți la site-urile de pe care cumpărăm. Să observăm dacă acel site are acel lăcățel, să nu lase, să nu dăm datele bancare, datele de pe card oricui sau să le punem pe orice site, că altfel riscăm să intrăm în anumite capcane.
Da, sperăm să nu se întâmple lucrurile acestea, deşi este cam greu.
Nu ne dorim, de aceea am făcut informarea.
Mulțumim pentru toate aceste precizări.