ANPC: Investigație la companii aeriene
Invitatul Apelului matinal a fost Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.
Articol de Daniela Petrican, 04 Iulie 2022, 11:35
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (4 iulie, ora 08:30) - „Matinal” - Realizator: Daniela Petrican -
Realizator: Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a început o investigație de fond la o serie de companii aeriene care activează pe teritoriul României, ca urmare a sesizărilor referitoare la serviciile oferite de acestea. Ca și în România, la nivel european numeroase zboruri au fost anulate în ultima perioadă în plin sezon turistic, afectând serios vacanțele, dar și planurile pasagerilor. Companiile aeriene acuză lipsa de personal din industria aviatică și spun că fenomenul este prezent în întreaga lume.
Doar în ultimele două săptămâni companiile aeriene au anulat 41.000 de zboruri programate între 1 iulie și 30 septembrie în Europa, numeroase persoane fiind afectate de modul în care companiile transportatoare tratează pasagerii. Invitatul apelului matinal este astăzi Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. Bună dimineața!
Horia Constantinescu: Bună dimineața!
Realizator: Care sunt motivele investigației pe care are ANPC o derulează și ce va presupune aceasta?
Horia Constantinescu: Exact cele prezentate și de către dumneavoastră la începutul acestei alocuțiuni, faptul că vedem că din ce în ce mai multe curse aeriene sunt anulate sau au întârzieri și, sigur, pot afecta deplasarea până la finalul itinerariului, cea imaginată de consumator, pentru că avioanele sunt legate prin escale, acolo unde ne confruntăm cu deplasări pe o distanță mult mai mare. Tocmai de aceea și dublat de faptul că am început să primim un număr substanțial mai mare de sesizări, raportat la anii trecuți, am demarat în primul rând centralizarea acestora, analizarea și urmând să luăm, așa cum spuneați, măsuri legate de de demararea unui control de fond. Credem noi că lucrurile acestea erau totuși predictibile. Lipsa personalului nu este o poveste cu care se confruntă doar în ultima săptămână. Cu toate acestea, companiile aeriene continuă să pună pe piață curse despre care nu sunt siguri că vor putea fi duse la bun sfârșit, încasează de la consumatori banii acestora, ori returnarea nu are aceeași celeritate cu care s-a produs încasarea. Este una dintre tezele principale ce trebuie în primul rând lămurită, blocarea curselor ce nu sunt sută la sută sigur că vor putea fi organizate, pentru a nu mări și mai mare numărul de consumatori vătămaţi.
Realizator: Dar ce sancțiuni pot primi operatorii aerieni, dacă sunt găsite nereguli?
Horia Constantinescu: Vorbim atât de sancțiuni pecuniare pentru abateri cu caracter transfrontalier, şi aici directiva Omnibus stabilește sancțiuni la cifra de afaceri./abranescu/ilapadat
De asemenea, cred că lucrurile cele mai importante, aşa cum am mai spus, sunt cele legate de măsurile complementare prin interzicerea unor practici comerciale de această castegorie tocmai pentru a limita. Numai unul dintre operatorii economici evaluat de această autoritate în ultima perioadă a prejudiciat interesele a peste 70.000 de consumatori, dar, cu toate acestea, mai are curse organizate pentru încă aproape 600.000 şi ceva. Tocmai de aceea noi încercăm să mergem pe această gheaţă subţire fără să fim autorii eventual morali ai unor derapaje şi mai mari decât cele de până acum, în sensul că nu oprim activitatea nici unuia dintre aceştia, nici nu ne dorim aplicarea unor sancţiuni, ci preferăm ca banii să fie destinaţi recuperării banilor cheltuiţi de către consumatori ca prioritate, abia după aceea să vedem dacă vom aplica şi sancţiuni de dimensiunea celor de care vă vorbeam la început.
Realizator: Aţi spus 70.000 de consumatori prejudiciaţi. Foarte mult, este o cifră foarte mare.
Horia Constantinescu: Gândinţi-vă că dacă i-am luat în calcul şi pe următorii 600.000, cu siguranţă numărul ar deveni exponenţial mai mare. Tocmai de aceea încercăm să impunem ca oricare dintre cursele ce vafi pusă pe piaţă să fie sută la sută în siguranţă efectuată, tocmai pentru a nu adăuga celor deja foarte mulţi consumatori vătămaţi încă şi alţii.
Realizator: Câte sesizări aveţi din partea pasagerilor până acum? Ce vă spun aceştia?
Horia Constantinescu: Avem câteva sute,cel puţin la acest moment. Mulţi dintre consumatorii vătămaţi aleg, în urma dialogului purtat cu companiile aeriene sau cu operatorii economici din turism, să reprogrameze cursa sau să găsească o altă cale decât aceea de a depune sesizare. Cred în schimb că va urma şi recomand consumatorilor să ne transmită informaţii şi sesizări şi în felul acesta cred că va urma o superdimensionare a numărului, dar suntem pregătiţi şi le vom transforma în analize punctuale, în funcţie de onţinutul acestora.
Realizator: Există o limită de timp în care se poate face o sesizare?Horia Constantinescu: Cu siguranță aceasta trebuie făcută cât mai aproape de momentul incidentului. Cu cât lucrurile sunt lăsate la voia întâmplării şi posibilitatea autorităţii de a verifica punctual ceea ce s-a întâmplat este din ce în ce mai dificilă. Cred că imediat după ce se confruntă cu o anulare de cursă sau o întârziere excesivă este necesar să adreseze un e-mail operatorului economic. Dacă acesta nu răspunde într-un termen rezonabil, să se adreseze autorității noastre, tocmai pentru a putea da anvergură acțiunilor de control să nu pară că la un număr de 73.000 pe consumatori vătămați, cu siguranță cele câteva sute fac să cadă în derizoriu întreaga noastră acţiune.
Realizator: Da. Un termen rezonabil, asta ar însemna 30 de zile.
Horia Constantinescu: Maxim 30 de zile.
Realizator: Şi unde se pot adresa cei care au avut probleme?
Horia Constantinescu: După ce au discutat cu operatorul economic, noi avem pe pagina autorităţii un formular de sesizare sau în funcţie de județ, la adresa de e-mail reclamații (cu doi ii), punct, numele județului respectiv, @anpc.ro.
Realizator: Pasagerii afectați, cum își pot recupera banii sau eventual cum pot primi compensații?
Horia Constantinescu: Din păcate, la acest moment, ceea ce constatăm este că bugetul alocat recuperării banilor de către consumatori este infim sau împinge lucrurile pe o durată de câțiva ani, în sensul că cei 73.000 au de recuperat în jur de 10 milioane -12 milioane de euro de la compania deja evaluată, lucru în care cu siguranță creează un derapaj financiar acesteia, lucru pe care nu ni-l dorim, plecând de la ideea că mai avem, așa cum spuneam, peste 600.000 de consumatori deja angajați într-o deplasare, într-o rezervare, a unui bilet la o cursă aeriană.
Realizator: Controlul acestei companii aeriene cu siguranță va continua. Dar, domnule Constantinescu, în altă ordine de idei, apropo de ieftinirea carburantului, veți urmări în teren dacă această reducere de preț va fi menținută până la finalul lunii septembrie?
Horia Constantinescu: Cu siguranță da.
Realizator: Monitorizați deja acest lucru?
Horia Constantinescu: Am informații legate de faptul că ANAF a demarat deja o verificare. Noi am primit deja corespondență de la unii dintre furnizori cu privire la implementare. De ce? În acţiunea precedentă am stabilit cu furnizorii de carburanţi să avem o relație activă, în sensul în care toate informațiile de tipul acesta să ne fie transmise încă dinainte de a demara controlul, tocmai pentru a fi siguri că au fost asumate și implementate de către operatori. Luăm în calcul undeva la nivelul acestei săptămâni sau la începutul celeilalte să facem o verificare a fiecăruia dintre actorii principali și în paralel a celor de dimensiuni mai mici, pentru că sunt pe piață și francize ale operatorilor mari, operatori economici independenți, cât și lanțuri mai mici de benzinării ce trebuie, de asemenea, verificate./rpatulea/ilapadat
Realizator: Aveţi mult de lucru în această vară. Aveţi controale şi pe litoral.
Horia Constantinescu: Da, este adevărat, avem un comandament. La fiecare sfârşit de săptămână eu sunt prezent acolo împreună cu colegii, la pas, pe falezele staţiunilor turistice. Din păcate, numărul de turişti, cel puţin la acest moment, este mult mai mic faţă de anii precedenţi. Poate că ar trebui ca, odată cursele anulate sau existând pericolul anulării curselor, cetăţenii români să ia în calcul organizarea vacanţelor în România, în aşa fel încât şi turismul să poată beneficia de suport, turismul românesc să poată beneficia de suportul financiar al acestora şi să elimine situaţiile neplăcuted e a sta prin aeroporturi sau de a se confrunta chiar cu anulări, nu numai cu întârzieri ale curselor.
Realizator: Dar pe litoral ce nereguli aţi constatat în controalele pe care le-aţi efectuat până acum?
Horia Constantinescu: Cele mai multe dintre acestea remediabile, motiv pentru care au fost aplicate măsuri de opriri temporare a prestării de servicii până la remedierea deficienţelor. Mare parte dintre acestea sunt deja remediate la momentul la care vorbim. Aplicăm sancţiuni, iar acolo unde este cazul îi eliminăm de pe litoral pe cei care îşi încearcă norocul într-un mod total neprofesional legat de activitatea de cazare sau de alimentaţie publică.
Realizator: Vă mulţumim pentru toate aceste precizări. Invitatul "Apelului matinal" a fost Horia Constantinescu, preşedintele ANPC.