ANPC, control la instituţiile de credit
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a înaintat în instanţă 46 de acţiuni împotriva instituţiilor de credit, în perioada 2016-2017.
Articol de Florin Lepădatu, 31 August 2017, 07:49
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a înaintat în instanţă 46 de acţiuni împotriva instituţiilor de credit, în perioada 2016-2017, în baza Legii nr. 193/ 2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, conform unui raport publicat miercuri de ANPC.
Raportul ANPC prezintă o sinteză a verificărilor efectuate la bănci şi IFN, fără a preciza însă numele instituţiilor sancţionate.
Astfel, conform sursei citate, în perioadă 27 noiembrie 2015 - 31 martie 2016, s-a desfăşurat o acţiune tematica de verificare a respectării prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la încheierea contractelor de credit de consum, cu sau fără ipotecă, de către societăţile bancare.
În urma acesteia au fost încheiate 249 Procese Verbale de Constatare a Contravenţiei, cu amenzi în valoare totală de 1,743 milioane lei şi au fost restituite consumatorilor sume în valoare de 1,097 milioane lei, 112.161,29 euro, 361.828,78 franci elveţieni şi 361,13 dolari, la nivel naţional fiind instrumentate 10.476 reclamaţii.
Anul acesta, în perioada 8 mai - 16 iunie, ANPC a desfăşurat o acţiune similară privind contractelor de credit, cu sau fără ipotecă, încheiate de către instituţiile financiar nebancare, în intervalul 1 februarie - 5 mai 2017.
În cadrul operaţiunii au fost verificate 40 de instituţii financiare nebancare, pentru abaterile constatate fiind aplicate sancţiuni contravenţionale, în valoare totală de 337.000 lei.
De asemenea, s-au dispus măsuri de remediere a deficienţelor constatate în termen de 15, respectiv 30 de zile, măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 15, respectiv 30 de zile, măsuri de încetare a practicilor comerciale incorecte, măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile, măsuri de corectare a oricăror neconformităţi cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile, precum şi măsuri de suspendare a derulării campaniilor publicitare până la intrarea în legalitate.
Raportul a fost publicat după ce premierul Mihai Tudose a solicitat la începutul şedinţei de Guvern de miercuri ca Ministerul Economiei să facă publică sinteza acţiunilor de control făcute de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) în sistemul bancar.