Ani negri pentru presa românească
2009 a fost un an greu pentru mass media românească, când zeci de titluri şi-au încetat apariţia. Nici 2010 nu se anunţă un an mai bun.
Articol de Sorin Solomon, 03 Mai 2010, 12:50
Piaţa media din România a primit o lovitură grea odată cu declanşarea crizei economice.
Chiar şi fără apariţia problemelor economice, presa scrisă românească nu se simţea prea bine din cauza boom-ului susţinut al presei electronice, televiziunea fiind fiind considerată mărul cu "mere de aur" al mass mediei româneşti.
Multe ziare considerate de prestigiu au închis definitiv porţile sau se mai găsesc doar pe internet, iar perspectiva nu este prea bună nici în acest an, deorece piaţa publicităţii nu îşi va reveni prea uşor.
Conform datelor Biroului Român de Audit al Tirajelor, numărul publicaţiilor închise anul trecut se ridică la 47 , atât cotidiene, cât şi săptămânale.
"Cotidianul" pare să fie cea mai grea pierdere pe piaţa ziarelor de calitate, numele impus acum aproape 20 de ani de către Ion Raţiu, mai fiind vizibil doar pe net.
Tot de la trustul Realitatea - Caţavencu au mai dispărut "Gardianul", "Ziua", "Money Express" precum şi săptămânalul "Business Standard".
Acest trust, care avea probabil cel mai mare număr de titluri din presa scrisă, a "vândut" salariaţilor titluri ca "24 fun", „Aventuri la pescuit", „Superbebe", „Tabu" şi „Bucătăria pentru toţi", acestea urmând să fie editate de managerii publicaţiilor.
Agenţia de presă News-In a avut o soartă similară, după ce iniţial se vorbise că va fi dată managerilor, agenţia şi-a redus activitatea, dar şi numărul de redactori.
Mai multe trusturi au decis să renunţe la unele publicaţii
Media-Pro a renunţat la tipărirea ziarelor locale gen "Bihoreanul" sau "Clujeanul", dar şi a unor publicaţii de nişă, "Go4it", "One" sau "Target".
Ringier România a vândut "Evenimentul zilei" şi "Capital" şi a închis cotidianul gratuit "Compact".
Adevărul Holding a fost singurul care se pare că nu avut probleme.
Grupul a continuat să se extindă, prin apariţia revistei americane „Forbes" şi "Foreign Policy" şi lunarul "OK!".
Adevărul Holding a mai lansat şi portalurile adevarul.it şi adevarul.es.
Pe parcursul întregului an, ziarele „Adevărul" şi „Click!" au continuat să-şi întărească vânzările.
„Adevărul" a devenit liderul ziarelor de calitate în ceea ce priveşte vânzările, potrivit Biroului Român de Audit al Tirajelor.
Investiţiile s-au îndreptat spre TV, după ce Realitatea-Caţavencu a deschis în acest an la Chişinău televiziune de ştiri Politika, după o investiţie de 5 milione de euro, chiar dacă piaţa de publicitate TV a scăzut anii trecut cu aproximativ 30 %.
Un semnal bun de redresare a presei ar fi şi apariţia cotidianului "Puterea", dar acesta se află la început de drum, iar evoluţia sa este privită cu interes de jurnalişti, ca o speranţă pentru dezvoltarea viitoare a prtesei scrise româneşti.
Nici presa scrisă nu a dus-o prea bine anul trecut.
Primele măsuri luate de manageri au fost reducerea cheltuielilor, iar primii care au avut de suferit au fost jurnaliştii, care au fost concediaţi sau s-au văzut cu salariile diminuate, iar mulţi dintre cei care se bucură că mai sunt angajaţi primesc, uneori, salariul cu întârziere.