Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Anchetă în cazul accidentului aviatic de lângă Cluj (UPDATES)

Elicopterele MApN IAR 330 de la Câmpia Turzii şi Gearmata care au fost pregătite să intervină în Apuseni nu au putut decola din cauza condiţiilor meteo nefavorabile.

Anchetă în cazul accidentului aviatic de lângă Cluj (UPDATES)
Epava avionului prăbuşit în Munţii Apuseni. Foto: facebook.com/marius.pop.334.

Articol de Radiojurnal, 21 Ianuarie 2014, 14:44

UPDATE 4: Elicopterele IAR 330 echipate cu chit MEDEVAC de la Câmpia Turzii şi Gearmata care au fost pregătite să intervină în Apuseni nu au putut desfăşura misiunea din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, se arată într-un comunicat al ministerului apărării.

"Ministerul Apărării Naţionale a urmat procedurile conform legislaţiei şi regulamentelor în vigoare.

Astfel, s-a dispus pregătirea elicopterelor IAR 330 M echipate cu chit MEDEVAC de la Câmpia Turzii şi Gearmata pentru plecarea în misiune.

Din cauza condiţiilor meteo nefavorabile, ceaţă densă şi condiţii de givraj, conform cărţii tehnice, elicopterele nu au putut desfăşura misiunea.

Executarea unei misiuni în condiţii meteo nefavorabile pune în pericol securitatea personalului şi a aeronavei.

Având în vedere că zona de cercetare se desfăşura pe o rază destul de mare, ministrul apărării naţionale a dispus ca un detaşament din cadrul Batalionului 317 Cercetare de la Cluj să se alăture forţelor de căutare-salvare ale celorlaltor instituţii implicate. Totodată, ministrul apărării naţionale a dispus pregătirea aeronavei de tip C-27 J Spartan echipată MEDEVAC pentru a transporta victimele accidentului de la Cluj la Bucureşti. M.Ap.N., prin Centrul Naţional Militar de Comandă-Nucleu (structura care asigură funcţiile de Centru Operativ în situaţii de urgenţă) a colaborat şi colaborează permanent cu toate centrele operative ale instituţiilor publice centrale şi locale care acţionează în astfel de situaţii, se mai arată în comunicatul MApN.

UPDATE 3: Şeful Institutului de Medicină Legală Alba, dr. Gheorghe Vieru, a făcut publice rezultatele autopsierii celor două victime ale accidentului aviatic de ieri petrecut la limita dintre judeţele Cluj şi Alba.

Astfel, medicul rezident Aurelia Ion a murit în urma unui şoc hipotermic asociat cu tulburări de dinamică respiratorie cauzată de un traumatism şi compresiune toracică prelungită.

În schimb, pilotul avionului care s-a prăbuşit în Apuseni, Adrian Iovan, a suferit un şoc traumatic combinat cu un şoc hipotermic, traume şi fracturi la mâini şi la coaste.

UPDATE 2: Medicul Radu Zamfir, supravieţuitor: Îmi este greu să spun că dacă am fi fost găsiţi mai devreme cele două persoane care au decedat ar mai fi putut fi salvaţi.

UPDATE 1: Medicul Radu Zamfir, supravieţuitor: Avionul a avut givraj, a pierdut un motor şi s-a prăbuşit. Pilotul a supravieţuit prăbuşirii, ulterior a murit. Adrian Iovan ne-a salvat.

Medicul Radu Zamfir, unul dintre cei răniţi în accidentul aviatic de ieri, a fost externat, la cerere, astăzi şi a sosit cu o cursă de linie la Bucureşti, au anunţat reprezentanţii Spitalului Fundeni, la care lucrează acesta.

Restul pacienţilor rămân deocamdată sub monitorizare la secţia terapie intensivă a Spitalului judeţean din Cluj Napoca.

Sunt conştienţi, iar starea lor este stabilă, au anunţat reprezentanţii unităţii sanitare care i-a preluat pentru tratarea leziunilor.

Adela Golea, şeful UPU de la Spitalul de Urgenţă din Cluj Napoca, explică în ce stare se află răniţii.

"Traumatisme cranio-cerebrale, contuzii cervicale, traumatisme toracice şi individualizat traumatisme ale membrelor şi/sau traumatisme de bazin.

"Au fost întreprinse intervenţiile chirurgicale de urgenţă, de închidere a fracturilor deschise, de reducere a luxaţiilor, terapia durerii, stabilizarea hemodinamică şi circulatorie.

"În prezent, cele cinci victime sunt conştiente, sunt stabile hemodinamic şi circulator şi sunt în continuare în monitorizare", spune Adela Golea.

Două decese

Alte două persoane care se aflau în avion au decedat, pilotul şi un medic rezident din echipa care se afla într-o deplasare.

Cei care au putut fi salvaţi la timp sunt copilotul avionului şi patru medici: doi specialişti recunoscuţi de la Spitalul Elias, Valentin Calu şi de la Fundani, Radu Zamfir, cel care urmează să fie externat astăzi, un chirurg de la Spitalul Sfânta Maria, Cătălin Pivniceru şi unul de la Spitalul municipal din Oradea, care se specializează în chirurgie hepatică la Bucureşti, doctorul Sorin Ianceu, care a oferit aseară la Antena 3 primele informaţii despre împrejurările în care s-a petrecut accidentul aviatic.

"A încercat să degivreze, a pierdut altitudine şi efectiv s-a împlântat în copaci. Ne-am prăbuşit. Din momentul respectiv... Am reuşit să scoatem împreună cu colegul meu de la Bucureşti, am reuşit să scoatem victimele. Din păcate pilotul era încarcerat şi n-aveam cum", a spus Sorin Ianceu.

Anchetă privind accidentul

O echipă formată din inspectori ai aviaţiei civile împreună cu ofiţeri criminalişti a început încă de aseară o anchetă pentru a afla cauzele care au dus la accidentul aviatic de ieri, însă cercetările şi analiza datelor se vor întinde pe o perioadă mai lungă, a explicat pentru Radio Cluj procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Alba, Augustin Lazăr.

"Există nişte acţiuni standard în astfel de împrejurări. Locul accidentului a fost asigurat astă-noapte când s-a început cercetarea, iar în prezent se va relua în condiţii de lumină. Se vor culege probele de la faţa locului, se vor examina toate datele de la locul accidentului, vor fi şi cercetari şi în continuare se vor interpreta condiţiile în care a avut loc accidentul. În mod obişnuit durează câteva luni", a spus Augustin Lazăr.

Premierul Victor Ponta i-a cerut vice premierului Gabriel Oprea să îi prezinte până mâine o informare despre modul în care a acţionat fiecare instituţie în legătură cu accidentul aviatic.

Împrejurările în care s-a prăbuşit avionul de mici dimensiuni trebuie analizate cu atenţie, la fel şi motivul pentru care opeaţiunea de salvare a durat atât de mult, spune vicepremierul Liviu Dragnea.

"Să se efecueze o anchetă extrem de amănunţită, complexă, să se vadă întâi cum de s-a ajuns în situaţia asta. Pilotul Iovan - Dumnezeu să-l ierte! - a anunţat în mai multe rânduri că există un risc permanent cu acest avion; de asemenea, o anchetă care să stabilească dacă s-ar fi putut ca acolo, echipele de intervenţie, echipele de salvatori să ajungă mai repede.

"Cel puţin la prima vedere mi se pare că a durat foarte mult. Dacă s-ar fi ajuns mai devreme, poate ar fi fost salvaţi acei oameni", spune Liviu Dragnea.

Salvare anevoioasă

Locul producerii accidentului aviatic din Munţii Apuseni a fost stabilit pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, informaţia fiind pusă la dispoziţia instituţiilor ce au participat la operaţiunea de căutare şi salvare, informează STS.

"Localizarea locului evenimentului în Sistemul 112, s-a realizat potrivit prevederilor legale, pe baza informaţiilor furnizate de operatorii de comunicaţii mobile odată cu primirea primului apel la 112, respectiv la nivelul sectorului celulei din care a fost generat acesta şi a fost pusă la dispoziţia instituţiilor care au participat la operaţiunea de căutare şi salvare", se arată într-un comunicat transmis de Biroul de presă al Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.

“Reţeaua a funcţionat optim în zona accidentului, ceea ce a permis utilizarea serviciilor de telefonie mobile la faţa locului şi efectuarea localizarii în momentul apelului la 112.

Potrivit prevederilor legale, sistemul unic pentru apeluri de urgentă 112 este administrat de STS, care prelucrează datele primite de la operatorii de telefonie mobilă, în momentul iniţierii apelurilor. Aceste date sunt oferite ulterior de către autorităţii echipelor de intervenţie în situaţii de urgenţă.

Operatorii de telefonie mobilă sunt obligaţi prin lege sa asigure confidenţialitatea convorbirilor telefonice şi să nu ofere informaţii despre acestea”, se arată în comunicatul companiei de telefonie.

Ieri după-amiază a fost semnalată aterizarea forţată a unui avion de mici dimensiuni al Agenţiei Naţionale de Transplant care transporta o echipă medicală de la Bucureşti la Oradea.

Accidentul s-a produs la limita dintre judeţele Alba şi Cluj, într-o zonă împădurită, greu accesibilă.

După apelurile de urgenţă, localizarea aparatului de zbor a durat câteva ore, iar echipele de intervenţie au fost sprijinite în acţiunea de căutare de pădurari, salvamontişti şi localnici.

Alegeri prezidențiale: 68 de secții de votare în Franța și în principatul Monaco
România 21 Noiembrie 2024, 22:20

Alegeri prezidențiale: 68 de secții de votare în Franța și în principatul Monaco

În total sunt 950 de secții de votare în afara țării, cele mai multe în Italia și Spania.

Alegeri prezidențiale: 68 de secții de votare în Franța și în principatul Monaco
APEL MATINAL – În direct cu Toni Greblă, președintele AEP
România 21 Noiembrie 2024, 21:56

APEL MATINAL – În direct cu Toni Greblă, președintele AEP

Apel matinal, de luni până vineri de la ora 8.30.

APEL MATINAL – În direct cu Toni Greblă, președintele AEP
Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure
România 21 Noiembrie 2024, 21:43

Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure

Guvernul a aprobat acordarea de ajutoare de urgenţă în sumă totală de aproape 1.800.000 lei, pentru sprijinirea a 430 de...

Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure
1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză
România 21 Noiembrie 2024, 21:36

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză, nemulţumiţi de decizia Comisiei pentru...

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză
Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase
România 21 Noiembrie 2024, 21:32

Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase

Aproape 5.000 de pompieri cu peste 4.000 de mijloace tehnice sunt pregătiţi să intervină în sprijinul populaţiei şi al...

Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase
Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice
România 21 Noiembrie 2024, 21:20

Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice

Peste 70 de echipe de intervenţie ale reţelei de distribuţie a energiei electrice acţionează joi pentru limitarea efectelor...

Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice
Programul Rabla pentru tractoare
România 21 Noiembrie 2024, 20:02

Programul Rabla pentru tractoare

Valoarea tractorului nou nu trebuie să depășească 55.000 euro.

Programul Rabla pentru tractoare
Cod roșu de vânt și ninsori
România 21 Noiembrie 2024, 19:56

Cod roșu de vânt și ninsori

Din cauza rafalelor de vânt s-au înregistrat deja numeroase pagube.

Cod roșu de vânt și ninsori