Anchetă de amploare printre angajaţii CFR
Procurorii au emis ordonanţe de reţinere pentru 18 persoane, care vor fi prezentate tribunalului cu propunere de arestare preventivă pentru 29 de zile.
Articol de Mihaela Enache, 25 Octombrie 2012, 14:22
Procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Braşov au emis, până joi seară, ordonanţe de reţinere pentru 18 persoane, care vor fi prezentate vineri tribunalului cu propunere de arestare preventivă pentru 29 de zile.
În dosar sunt audiaţi peste 80 de angajaţi din mai multe regionale CFR din ţară, de la controlori de tren care, potrivit procurorilor, luau mită de la călătorii fără bilet până la directori care, afirmă procurorii, îşi primeau partea lor din câştigurile ilicite astfel realizate.
Infracţiunile sunt investigate într-un dosar de anvergură instrumentat de Parchetul de pe lângă Tribunalul Braşov, în care investigaţiile durează de aproximativ un an jumătate.
Potrivit purtătorului de cuvânt al Parchetului, au fost folosite tehnici speciale de investigare pentru documentarea unei activităţi infracţionale desfăşurate într-o scară ierarhică, de la nivelul conductor de tren, şef de tren, inspector şi revizor de specialitate.
Aproximativ 200 de persoane "implicate" în acest caz
Directorul general al CFR Călători, Ştefan Roşeanu, spune că ar fi implicate aproximativ 200 de persoane, inclusiv din structurile de control ale companiei.
În fiecare an, cam o treime din călători circulă cu trenul, în România, fără bilet, fapt ce duce la daune anuale între 100 şi 150 de milioane de lei prin neîncasarea biletelor, estimează şeful de la CFR, care admite că fenomenul este unul care se perpetuează din vremuri foarte îndepărtate, dar care este greu de combătut.
"În unele cazuri, am introdus şi filtre în gări. Nu le-am putut ţine permanent pe diverse explicaţii tehnice, le-am reintrodus, am oprit trenuri în parcurs, să vedem ce se întâmplă cu călătorii care se află în ele, şi am avut cazuri concrete. Din 400 de călători în tren, doar 100 aveau bilet. Deci 75% era grad de ocupare fără bilet. Nu înseamnă că toate trenurile în mod constant merg cu 30% grad de ocupare fără bilet. Sunt unele care merg ceva mai bine, altele care merg mai prost, dar ştiţi bine că în permanenţă suntem obligaţi să suspendăm trenuri, deci să nu asigurăm transportul cetăţenilor noştri, pentru că nu ne acoperim cheltuielile", a spus Ştefan Roşianu.
"Ar trebui sancţionaţi şi cei care dau mita, nu doar cei care o iau"
Unul dintre liderii sindicali ai ceferiştilor crede că nici unul din cei aproximativ 2.400 de conductori şi şefi de tren care activează în ţară nu este străin de practica micilor atenţii, care îi fac să închidă ochii la călătorii fără bilet şi spune că ei au fost în dese rânduri atenţionaţi cu privire la pericolul de a-şi pierde locul de muncă, mai ales că aproape trei sferturi dintre angajaţii de la căi ferate sunt unici susţinători materiali ai familiilor lor.
Preşedintele Federaţiei sindicale Mişcare-Comercial, Gheorghe Frăţică, mai atrage atenţia şi că ar trebui sancţionaţi şi cei care dau mita, nu doar cei care o iau, controlorii de tren.
Atmosfera în Gara de Nord e foarte tensionată joi.
Colegul nostru Adrian Cristea a încercat să stea de vorbă cu câţiva controlori de tren, dar în aproape două ore nimeni nu a fost dispus să schimbe câteva vorbe nici chiar sub protecţia anonimatului, cu atât mai puţin să încerce să explice cum ar funcţiona o astfel de reţea pe care o bănuiesc procurorii şi despre care şi Gheorghe Frăţica admite că este posibil să funcţioneze.