Ajutoare de stat pentru producţia de energie regenerabilă
Anunţul guvernului de aprobare a schemei de sprijin pentru acordarea certificatelor verzi reprezintă o nouă mostră de inconsecvenţă legislativă, sunt de părare investitorii.
Articol de Roxana Dumitrescu, 13 Octombrie 2011, 19:17
Iniţiativa Executivului de a acorda ajutoare de stat pentru producţia de energie regenerabilă nu a fost prea bine primită de investitorii din domeniul aşa-numitei energii verzi.
În plus, vestea a fost însoţită de o informare privind o scumpire în consecinţă a energiei electrice.
Guvernul a a aprobat o ordonanţă pe baza căreia va fi acordat ajutor de stat, prin certificate verzi, prin producţia de energie regenerabilă, după ce asociaţiile din domeniu au reclamat de mai multe ori întârzierea adoptării acestui act normativ.
Conducerea forului de reglementare în domeniu a estimat, însă, că această schemă va genera o creştere a tarifului la energia electrică pentru consumatorii casnici, estimată la 2,5 procente, începând cu anul viitor.
Anunţul guvernului de aprobare a schemei de sprijin pentru acordarea certificatelor verzi reprezintă o nouă mostră de inconsecvenţă legislativă, sunt de părare investitorii.
De fapt, fondul problemei rămâne acelaşi, întrucât este promovată o nouă variantă a unei legi care există încă din 2008 şi nu ceea ce se aştepta, de fapt, şi anume normele de aplicare a ei, în lipsa cărora este nefuncţională.
Pentru sectorul privat este un semnal negativ, spune Gheorghe Tripon, un investitor în energie eoliană.
"Se modifică pentru, nu ştiu, a patra, a cincea oară. Problema de fond este, însă, încrederea investitorilor. Sunt investiţii mari, acest domeniu al energiei este capital intensiv şi ai nevoie de un plan de afaceri pe 20 de ani, ca să-ţi poţi amortiza investiţia, ori în România nu poţi să faci un astfel de calcul, dacă de cinci ori în trei ani se modifică legislaţia, AMR şi alte ministere implicate în aşa trebuiau să elaboreze normele de aplicare, norme pe care nu le-au aplicat", a declarat Gheorghe Tripon.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, Dan Iulius Plaveti, a declarat, miercuri, că impactul asupra preţului energiei va consta într-o creştere de până la 2,5%.
Anunţul n-a reuşit să-i mulţumescă nici pe investitori, care aşteaptă, de fapt, un cadru legislativ mai sigur şi nicidecum pe consumatori.
Gheorghe Tripon afirmă, însă, că decizia este justificată.
"Problema în România este că sectorul producţiei de energie este, în continuare, de stat în proporţie de peste 90%, stat care ce face, exploatează cărbunele din mină, nu plăteşte niciun fel de taxe şi impozite, nici măcar pe salariile care le au minerii, acel cărbune, pe urmă, îl ia CFR şi îl transportă la Termocentrală, nu plăteşte nimeni niciun fel de transport. CFR înregistrează, anual, sute de milioane de euro pierderi", a menţionat Gheorghe Tripon.
"Termocentrala, la rândul ei, arde acel cărbune, produce energie electrică, nu plăteşte nici ea niciun fel de taxe şi impozite şi atunci vinde curent ieftin pe piaţă. Partea asta, populaţia nu o cunoaşte. Toate aceste pierderi care însumează miliarde de euro anual sunt plătite sau sunt suportate, până la urmă, tot de la bugetul de stat şi, în ultimă instanţă, tot de către populaţie", a mai spus Gheorghe Tripon.
România trebuie să atingă o ţintă de electricitate din sursă regenerabilă de 38% în anul 2020.
Pentru dezvoltarea sectorului, investitorii primesc subvenţii de la stat sub forma certificatelor verzi pe care le vând pe o piaţă specializată.
Până acum, fiecare producător de energie regenerabilă primea un certificat verde pentru fiecare megawatt o oră de electricitate livrată în reţea, indiferent de tehnologia folosită.
Până la o nouă decizie, actuala variantă legislativă stabilită miercuri prevede certificate verzi acordate producătorilor în mod diferenţiat.
Spre exemplu, pentru energia eoliană, se vor acorda două certificate verzi, până în 2017, în timp ce producătorii de energie solară primesc şase astfel de certificate.