Activitatea de lobby "nu implică oferirea de bani"
Preşedintele Asociaţiei Registrului Român de Lobby, Laura Florea, susţine că activitatea de lobby nu implică niciun fel de plată către decindenţii care trebuie convinşi să susţină anumite iniţiative legislative.
Articol de Mihaela Enache, 22 Martie 2011, 15:46
Activitatea de lobby nu implică niciun fel de plată către decindenţii care trebuie convinşi să susţină anumite iniţiative legislative, spun specialiştii, care exclud stimulentele materiale dintre argumentele lobbiştilor.
Lobby-ul este una din activităţile de reprezentare de interese recunoscute în Europa, alături de advocacy, ambele fiind acţiuni desfăşurate cu scopul de a influenţa elaborarea politicilor şi proceselor decizionale la nivelul instituţiilor, după cum explică preşedintele Asociaţiei Registrului Român de Lobby, Laura Florea.
Diferenţa dintre cele două ar fi că advocacy se face în interes public, iar lobby în interes privat.
Laura Florea susţine că este constituţional să faci lobby pentru a influenţa legislaţia.
"Nu este vorba de aducerea de profit şi nu cred că se măsoară chiar direct în felul acesta. Este şi legal, prin Legea privind transparenţa decizională.
"Atunci când se elaborează un proiect de act normativ de către guvern el se pune pe site-ul instituţiei emitente pentru a fi dezbătut public", a spus Laura Florea.
Preşedintele Asociaţiei Registrului Român de Lobby a mai precizat că dezbaterea publică este o activitate de lobby.
"Sunt puncte de vedere pe care grupuri de interese le exprimă privitor la legi, fapt care este nu doar legal, ci este şi util, pentru că decidenţii noştri nu trăiesc în stratosferă, ci trăiesc printre oameni şi legile pe care le fac trebuie să fie pentru oameni, pentru mediul de afaceri, pentru toţi cei interesaţi", a mai afirmat Laura Florea.
Preşedintele Asociaţiei Registrului Român de Lobby a afirmat că decidenţii primesc prin activitatea de lobby mai multe argumente şi mai multe explicaţii.
"Lobby nu fac doar firmele de lobby sau pot face şi fac chiar toate grupurile de interese.
"Lobby fac şi patronatele, şi sindicatele, şi ONG-urile, şi corporaţiile singure, şi organizaţiile de business, pot să facă singuri lobby sau pot să angajeze lobby profesionist şi anume agenţii de lobby", a mai spus Laura Florea.
Preşedintele Asociaţiei Registrului Român de Lobby susţine că atunci când se ajunge să se ofere bani celui care trebuie să fie convins nu se mai poate vorbi de lobby, ci se intră în sfera mitei şi a traficului de influenţă.
"Cei care iau decizii nu trebuie să fie plătiţi pentru decizia pe care o iau", a mai spus Laura Florea.