Accidentul aviatic din Apuseni, provocat de "vremea rea și greșelile umane"
În accidentul aviatic al SMURD din Apuseni din 2013 şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion.
Articol de Alex Lancuzov, 19 Octombrie 2015, 13:32
La aproape doi ani de la tragicul accident aviatic din Apuseni, în care şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aura Ion, autorităţile au prezentat raportul final al anchetei.
Din primele informaţii date publicităţii cu puţin timp în urmă, reiese că una dintre problemele cu care s-a confruntat avionul a fost givrajul la nivelul motoarelor.
Raportul final arată că managementul eronat al misiunii şi condiţiile meteo nefavorabile au dus la accident.
Această gestionare greşită a misiunii a pornit de la o încărcare peste limita admisă a aeronavei, echipajul a plecat cu mai mult combustibil decât era nevoie, a urmat o evaluare eronată a factorilor de risc, adică echipajul nu avea experienţă pe acest tip de avion.
Unul dintre investigatorii Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile a precizat că de 11 luni comandantul nu mai zburase pe o asemenea aeronavă, aşadar o pauză destul de mare, dar perfect legală.
În plus, la momentul impactului, doar medicul Radu Zamfir avea cuplată centura de siguranţă, deşi aceasta este obligatorie în caz de pericol, aşa cum se întâmplă şi la avioanele de linie.
În privina condiţiilor meteo, givrajul sever a afectat funcţionarea motoarelor, practic carburatoarele avionului au îngheţat la 3.000 de metri altitudine şi s-au oprit din funcţionare.
Echipajul a menţinut controlul aeronavei până la impactul cu brazii, impact care a produs şi deformările avionului.
Raportul final asupra accidentului e însoțit şi de recomandările Centrului de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile.