Absolvenţi cu "prea multă teorie şi diplome fără greutate"
Mai puţin de o treime dintre absolvenţii de studii universitare folosesc ce au învăţat în facultate la locul de muncă, arată un studiu comandat de Autoritatea Naţională pentru Calificări.
14 Octombrie 2011, 14:35
Mai puţin de o treime dintre absolvenţii de studii universitare folosesc ce au învăţat în facultate la locul de muncă - arată un studiu comandat de Autoritatea Naţională pentru Calificări, ale cărui rezultate, publicate vineri, atrag din nou atenţia asupra problemelor specifice învăţământului superior românesc.
Sorin Eugen Zaharia, director general al Autorităţii Naţionale pentru Calificare, explică motivele necesare pentru care a fost necesar un sistem operaţional al calificărilor din învăţământului superior românesc.
"Ne-am putea întreba de ce trebuie un cadru al calificărilor. Şi, primul răspuns pe care l-am putea da este faptul că piaţa muncii are o dinamică fără precedent şi pentru că învăţământul superior trebuie să răspundă prin oferta de studii pe care o pune la dispoziţia studenţilor acestor provocări", spune Sorin Eugen Zaharia.
În acelaşi timp, este un mecanism care crează oportunităţi pentru acest cadru al calificărilor, pentru un managament performant al ofertei universitare, potrivit directorului general al Autorităţii Naţionale pentru Calificare.
"Un element esenţial pe care l-am avut în vedere şi care s-a desfăşurat în perioada 2007 -2011 a fost corelarea cadrului naţional cu ceea ce se întâmplă în alte ţări europene, cu cerinţele Comisiei Europene, cu cerinţele Consiliului Europei în ceea ce priveşte procesul Bologna, toate având ca obiectiv această corelare şi exerciţiu de a aplica funcţionarea cadrului calificărilor între diferite state membre", a declarat Sorin Eugen Zaharia.
Rezultatele studiului cu titlul "Absolvenţii recenţi de învăţământ superior şi intergarea lor pe piaţa forţei de muncă" urmează să fie prezentate universităţilor, în vederea adaptării ofertei lor educaţionale la cerinţele forţei de muncă.
Ministerul educaţiei va ţine cont de aceste date în procesul de evaluare a instituţiilor de învăţământ superior.
Registrul Naţional al Calificărilor din Învăţământul Superior din România este instrumentul de identificare, înregistrare, consultare permanentă şi actualizare a calificărilor corelate cu recomandările Comisiei Europene şi cu cerinţele şi evoluţia pieţei forţei de muncă.
Potrivit studiului amintit, majoritatea angajatorilor apreciază că studenţii ar trebui să fie deja specializaţi în momentul obţinerii diplomei.
Pentru mai mult de trei pătrimi dintre angajatori nu are însă importanţă dacă un angajat are doar diplomă de licenţă sau are şi diplomă de masterat.
Atât angajatorii, cât şi absolvenţii, consideră că în momentul de faţă sistemul de învăţământ reuşeşte să furnizeze absolvenţilor cunoştinţe teoretice de care aceştia au nevoie, nu însă şi abilităţile practice, există o diferenţă între ceea ce oferă facultăţile şi cerinţele de la locul de muncă.