21 de milioane de ambalaje colectate până în februarie, faţă de 31 de mii returnate în decembrie 2023
"Apel matinal" - Invitat: directorul de comunicare şi marketing RetuRO, Anca Severin.
Articol de Radio România Actualităţi, 20 Martie 2024, 09:25
"Apel matinal" - Invitat: directorul de comunicare şi marketing RetuRO, Anca Severin Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu
Pentru că sunt foarte multe stocuri de băuturi ambalate în recipiente lansate pe piaţă înainte de 30 noiembrie 2023, Guvernul a extins până la 31 decembrie 2024 perioada până la care ambalajele fără emblema SGR mai pot fi comercializate. Funcţional de câteva luni bune, Sistemul Garanţie-Returnare este din ce în ce mai popular, dar apar şi multe întrebări asupra funcţionării. RetuRO, administratorul SGR, pregăteşte deschiderea de noi spaţii destinate colectării în Braşov, Ilfov, Dolj, Bacău şi Prahova.
În prezent, cele două centre regionale RetuRO deschise în ţară, la Bonţida, în judeţul Cluj, şi la Giarmata, în Timiş, pot procesa împreună aproximativ 1,5 miliarde de ambalaje anual. Autorităţile spun că în primele trei luni de funcţionare a Sistemului de Garanţie-Returnare au fost puse pe piaţă milioane de ambalaje cu marca SGR, dar procesul este uneori dificil.
Cum a funcţionat acest nou Sistem de Garanţie-Returnare de când a intrat în funcţiune şi în România ?
"S-au pus pe piaţă câteva sute de milioane de ambalaje în primele trei luni. Pot să vă spun că evoluţia este una foarte bună; de la 31.000 de ambalaje returnate în decembrie, am ajuns în februarie la 21 de milioane de ambalaje colectate, iar pentru martie preconizăm aproximativ 60 de milioane de ambalaje. Practic, vorbim de o creştere exponenţială de la lună la lună. Există o conştientizare tot mai mare printre consumatori despre valoarea ambalajelor şi importanţa reciclării. Evident, există şi mici probleme, care se remediază. Este un sistem la început. Este un sistem nou în România, foarte complex. Nu are cum să fie perfect din ziua unu, dar este un sistem perfectibil. Lucrăm constant alături de producători şi comercianţi pentru a îmbunătăţi toate problemele care apar", a explicat directorul de comunicare şi marketing RetuRO, Anca Severin.
Ce se întâmplă cu aceste ambalaje după colectare?
"După colectare, aceste ambalaje ajung în centrele noastre de sortare şi numărare, ele sunt separate pe tipuri de material, şi ulterior le trimitem către reciclator. Pot să vă spun că deja au plecat sute de tone de material către reciclator. Practic, sistemul îşi dovedeşte eficienţa cap-coadă, închizându-se bucla. Ambalajele se transformă din nou în alte ambalaje", a răspuns Anca Severin.
Există o discuţie la nivelul executivului privind amânarea interdicţiei vânzării produselor cu ambalaj nereturnabil. Aveţi şi alte informaţii?
"Am avut discuţii amănunţite cu Ministerul Mediului şi cu producătorii şi comercianţii, pentru a înţelege, practic, impactul acestor stocuri existente. Da, ministerul a publicat pentru consultare prelungirea termenului de vânzare a produselor care nu au garanţie, produselor care nu fac parte din SGR până la 31 decembrie 2024", spune Anca Severin.
A fost sau este dificilă adaptarea producătorilor şi distribuitorilor la noul sistem ?
"Într-adevăr, au existat, mai întâi în ceea ce priveşte aplicarea logo-ului şi a codului de bare, au existat discuţii alături cu aceştia; ne-am dezvoltat un ghid de implementare a acestui logo ambalaj cu garanţie. Există cazuri în care logo-ul a fost mai mic decât ar fi trebuit sau codul de bare nu era perfect conform. Noi am discutat cu fiecare producător în parte, s-au luat măsuri corective astfel încât ambalajele să fie acceptate de acele automate de colectare, şi este un proces continuu de îmbunătăţire"
Unii clienţi reclamă faptul că anumite ambalaje, deşi au sigla returnabil, sunt foarte greu scanate de aparatele de reciclare. Ce se poate face în acest sens?
"În primul rând, este important ca şi consumatorii să înţeleagă că ambalajele trebuie returnate intacte. Dacă forma este modificată, eticheta nu este vizibilă, aparatul nu va primi acel ambalaj. Şi, într-adevăr, după ani de zile în care oamenii erau învăţaţi să strângă ambalajele astfel încât să ocupe cât mai puţin spaţiu în locuinţă, în momentul de faţă ei trebuie să se înveţe cu noile recomandări - că aceste ambalaje trebuiesc păstrate intacte. Eticheta trebuie să fie perfect vizibilă. În cazul în care mai sunt ambalaje care nu sunt acceptate de automate, pentru că există anumite sensibilităţi ale acelor aparate, ambalajele pot fi returnate la punctele de colectare manuale. E foarte important să ştie consumatorii că nu doar la automate se pot returna aceste ambalaje, ci şi la comercianţii care au puncte de colectare manuală", a precizat directorul de comunicare şi marketing RetuRO, Anca Severin.
Ce se întâmplă cu acei comercianţi, mai ales din zonele rurale, de la magazinele din din sat, care, conform legii, trebuie să primească astfel de recipiente, să le colecteze, să ofere şi taxa de 0,50 de bani, şi ei să le strângă? Care e circuitul?
" În primul rând, fie vorba de urban sau rural, circuitul este similar. Comercianţii plătesc garanţia către producător. Ulterior, când vând consumatorului, această garanţie şi-o recuperează. În momentul în care un consumator vine la ei şi aduce ambalajele, ei trebuie să dea garanţia şi să preia ambalajele, urmând ca luna următoare ei să-şi recupereze valoarea garanţiei de la RetuRO, dar nu doar valoarea garanţiei, vorbim şi de o taxă de gestionare, care practic este menită să compenseze efortul comerciantului respectiv cu ambalajele colectate. Ce am observat în cazul celorlalte ţări care au implementat Sistemul Garanţie-Returnare este că consumatorul, în momentul în care vine să returneze ambalaje, în marea majoritate a azurilor, şi consumă garanţia respectivă în acel magazin. Practic, pentru un comerciant este un extratrafic şi poate genera o vânzare suplimentară acceptarea acestor ambalaje".
Ce facem, de exemplu, cu bidoanele mari, cele de cinci litri, dar şi cu recipientele de plastic pentru detergent, şampon şi aşa ma departe?
"Aceste ambalaje se colectează în continuare prin metodele tradiţionale, prin colectarea selectivă organizată la nivelul UAT-urilor sau în zonele special desemnate. Ele nu fac parte din SGR, dar există în continuare locuri unde ele se pot colecta"
Avem un mesaj de la Liviu din Sibiu care ne spune despre un număr de telefon pentru reclamaţii, pentru că în Sibiu le centre nici nu primesc ambalajele sau au aparatele stricate.
"Da, aici este important de ştiut că, în ceea ce priveşte aparatele, este important să fie sesizat comerciantul respectiv. Aparatele aparţin comercianţilor; ei sunt responsabili de gestionarea lor şi de buna lor funcţionare. În ceea ce priveşte orice altă sesizare legată de Sistemul Garanţie-Returnare, avem un număr de telefon 031.9003 şi site-ul www.returosgr.ro, unde consumatorii, comercianţii şi producătorii au acces la multiple informaţii despre Sistemul Garanţie-Returnare. De asemenea, ne pot scrie şi pe mail la suport@returosgr.ro", a explicat reprezentantul RetuRO.
Ce va fi la vară, de exemplu, pe litoral, apropo de de PET-uri, de sticlele de plastic?
"Cu siguranţă sperăm ca Sistemul Garanţie-Returnare până atunci să meargă pe o linie absolut dreaptă şi curăţenia de pe litoral să fie cu totul diferită faţă de momentul acesta sau anii trecuţi. Putem să spunem că sunt foarte mulţi comercianţi care au conştientizat necesitatea şi practic şi obligativitatea sistemului. Vorbim de peste 70.000 de participanţi care s-au înscris în sistem şi peste 30.000 de comercianţi care au semnat contractul cu RetuRO. În fiecare săptămână semnează noi comercianţi; deci şi comercianţii de pe litoral vor organiza puncte de returnare. Noi, în momentul de faţă, desfăşurăm o altă campanie de informare către aceştia. Ne dorim să ajungem la peste 50.000 de comercianţi din retailul tradiţional pentru a-i asista în procesul de semnare a contractelor cu RetuRO, dar şi pentru a le explica exact cum funcţionează sistemul, cum să semnalizeze produsele şi cum să-şi organizeze punctele de returnare".
Sprijinim şi noi această campanie de informare. Dar, să nu uităm, compania RetuRO a fost creată de un consorţiu de trei acţionari privaţi: Asociaţia Berarilor României pentru Mediu, a Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, Asociaţia Retailerilor pentru Mediu, dar şi un acţionar public, adică statul român, prin Autoritatea Centrală de Mediu. Ok, se vând, nu ştiu, 100 de milioane de PET-uri, însă la returnare nu vin decât 80. Banii pe care i-au încasat firmele unde ajung şi care nu mai sunt returnaţi?
" Este foarte important să ştim că RetuRO, compania RetuRO funcţionează pe principiul "Not for profit", deşi acest consorţiu de acţionari privaţi există şi ajută foarte mult, la finalul anului nu încasează nimeni dividende, nu este un profit care să se ducă în altă parte decât în îmbunătăţirea sistemului. Practic, "Not for profit" înseamnă reinvestirea exclusivă a Sistemului Garanţie-Returnare pentru îmbunătăţire. Banii se întorc în sistem, în îmbunătăţirea fluxurilor logistice, operaţionale, conştientizarea consumatorilor şi a comercianţilor"
Anca Severin, directorul de marketing şi de comunicare al companiei RetuRO, invitatul de astăzi al "Apelului matinal". /editor Florin Lepadatu/