Revizuirea Constituţiei, "în sarcina parlamentului"(LIVE TEXT)
Preşedintele Traian Băsescu a declarat în faţa plenului reunit al celor două camere că lasă parlamentului posibilitatea de a modifica proiectul de revizuire a Constituţiei.
Articol de Bogdan Mihai, 27 Iunie 2011, 14:44
Nu voi considera reorganizarea administrativă ca un obiectiv abandonat, chiar dacă nu este un subiect popular.
Trebuie să lăsăm ţara să respire prin două măsuri: reducerea agenţiilor guvernamentale şi transferul atribuţiilor către autorităţile locale.
Avem o administraţie care a rămas casetată din 1968 pe judeţe mici, când cu totul altele erau obiectivele statului de atunci.
Deşi, împreună, am împins un sistem de descentralizare, în momentul de faţă agenţiile guvernamentale sufocă administraţia locală.
În 20 de ani am ajuns să avem într-un singur judeţ peste 50 de agenţii şi agenţioare.
Cheltuielile cu programele sociale în 2010 au reprezentat 46% din venitul bugetului de stat, iar cele cu salariile din sectorul public au fost de 25%.
Statele sunt în dificultate din două motive: datorită costurilor foarte mari de funcţionare şi a cheltuielilor foarte mari cu programele excesive de asistenţă socială.
Modificarea Constituţiei
Nu numai România este o ţară care are probleme legate de corupţie. Toate statele au probleme legate de corupţie. Este adevărat, noi suntem mai puţin eficienţi.
Ar fi o mare greşeală dacă nu s-ar accepta limitarea imunităţii acolo unde este ea acum.
Singurul lucru pentru care parlamentarul mai este protejat în faţa procurorilor este legat de arestare.
Legea privind revizuirea Constituţiei va intra în vigoare numai după aprobarea ei prin referendum iar instituţiile actuale vor rămâne în funcţie până la înfiinţarea celor noi.
Am optat pentru mărirea duratei pentru care se poate reţine o persoană de la 24 la 48 de ore, pentru că termenul de 24 de ore s-a dovedit în practică insuficient.
Am propus ca împrumuturile externe să se facă numai pentru investiţii.
Am propus scurtarea perioadei în care se propun alegeri prezindenţiale de la trei luni la două luni.
Trebuie să fie un echilibru între majoritatea parlamentară şi un preşedinte.
Prevederile constituţionale actuale sunt în contradicţie cu realitatea politică, preşedintelui cerându-i-se să fie neutru în raport cu partidele parlamentare dar el putând fi demis de o majoritate parlamentară.
Guvernul va putea să-şi asume răspunderea o singură dată pe sesiune, excepţie făcând legea bugetului de stat şi legea asigurărilor sociale.
Pentru consolidarea statului de drept am decis ca preşedintele să nu mai fie prezent la şedinţele CSM.
Stabilirea răspunderii magistraţilor reprezintă un element important în aprecierea eficienţei justiţiei.
România nu poate deveni un stat poliţienesc.
Avem mult prea multe decizii la CEDO care amendează statul român pentru că mulţi dintre petiţionarii din România nu-şi găsesc dreptatea în ţară.
Noul sistem are avantajul că evită actuala modalitate de vot, când mulţi nu ştiu ce votează.
Propun un sistem de legiferare mai eficient.
În actualul sistem bicameral, cele două camere ale parlamentului se comportă ca un sistem unicameral prin adoptarea tacită a legilor.
Am decis să las parlamentului posibilitatea de a modifica proiectul de revizuire a Constituţiei.
În decizia Curţii Constituţionale sunt decizii pe care le pot accepta, şi sunt şi propuneri care nu fac parte din intenţia mea de a revizui Constituţia.
Prezenţa mea în parlament este legată strict de revizuirea Constituţiei.