CNA şi campania electorală în audiovizual
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a aprobat Decizia privind regulile de desfăşurare în audiovizual a campaniei pentru prezidenţiale.
Articol de Ionuţ Dragu, 29 Septembrie 2009, 11:17
Potrivit documentului, campania electorală la posturile de radio şi televiziune, publice şi private, începe pe 23 octombrie, ora 0,00, şi se încheie pe 21 noiembrie, ora 7,00, iar campania electorală pentru al doilea tur de scrutin începe în ziua în care s-a adus la cunoştinţă publică data votului.
De asemenea, candidaţii au acces gratuit la serviciile de radio şi de televiziune, publice şi private, numai în emisiunile prevăzute de prezenta decizie.
În decizie se mai arată că radiodifuzorii publici şi privaţi pot acorda acces competitorilor electorali numai în emisiuni de promovare electorală (în care candidaţii îşi promovează programele politice, activităţile de campanie electorală prin propria candidatură), emisiuni de dezbatere (în care radiodifuzorii pun în discuţie programele electorale şi teme de interes public legate de campania electorală, cu participarea candidaţilor reprezentanţilor competitori electorali, a jurnaliştilor, a analiştilor şi a altor invitaţi) şi informative (în care activităţile de campanie ale candidaţilor sunt prezentate cu respectarea principiilor de echitate, echilibru, imparţialitate şi de informare corectă a publicului).
Decizia mai stipulează că, înainte cu 24 de ore de începerea votării şi până la închiderea urnelor, sunt interzise difuzarea emisiunilor şi spoturilor electorale, precum şi invitarea sau prezentarea candidaţilor în programe
Posturile de radio şi de televiziune care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au obligaţia să facă cunoscut public acest lucru prin presă şi/sau prin programele lor şi să comunice Consiliului Naţional al Audiovizualului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în ziua de 15 octombrie 2009, printr-o adresă, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezenta decizie.
Candidaţii au la dispoziţie intervalul 15-22 octombrie 2009 pentru a se adresa în scris posturilor private de radio şi de televiziune care şi-au anunţat intenţia de realizare şi difuzare a emisiunilor electorale. Totodată aceştia trebuie să solicite şi timpii de antenă pe care intenţionează să îi utilizeze, se mai precizează în document.
Radiodifuzorii publici şi privaţi sunt obligaţi să asigure, în cadrul emisiunilor prevăzute, reflectarea desfăşurării campaniei electorale cu respectarea următoarelor principii: echitate, echilibru, imparţialitate.
Campania electorală prin intermediul serviciilor de programe audiovizuale se desfăşoară în condiţiile stabilite de Legea nr. 370/2007 pentru alegerea preşedintelui României, cu modificările şi completările ulterioare, cu respectarea prevederilor Legii Audiovizualului nr. 504/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, adoptat prin Decizia CNA nr. 187/2006, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale acestei decizii.
Textul integral al Deciziei CNA poate fi consultat pe www.cna.ro.