Viitorul presei, "dependent de responsabilitatea jurnaliştilor"
Pe 3 mai e Ziua Mondială a Presei. Jurnalistul francez Jean Kouchner spune că "semnătura jurnaliştilor" va supravieţui schimbărilor tehnologice şi de consum din mass-media.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 03 Mai 2013, 10:44
Ca în fiecare an, la 3 mai, este marcată Ziua Mondială a Presei. Un prilej tocmai bun pentru a ne gândi la viitorul mass-media, în condiţiile în care noi toţi suntem dependenţi de consumul produselor pe care ni le oferă această industrie.
Am obţinut nişte răspunsuri interesante de la jurnalistul francez, Jean Kouchner, care pe lângă o experienţă de aproape 40 de ani de jurnalism radio, dar şi de presă scrisă şi televiziune, a devenit anul acesta secretarul general al Uniunii Internaţionale a Presei Francofone.
Redactor: În ultimii ani, peisajul media s-a schimbat radical. Au dispărut zeci de ziare şi reviste de la chioşcuri, însă în paralel avem - nu ştie nimeni câte - site-uri de informaţii de toate felurile şi din toate domeniile. Aşa că, în acest moment, e greu să ne imaginăm cum va arăta mass-media viitorului. D-voastră vă încumetaţi să o faceţi?
Jean Kouchner: Mai întâi să lămurim la ce foloseşte mass-media şi jurnaliştii. În primul rând, îi ajută pe oameni să fie tot mai bine informaţi.
Există o evoluţie cu care aproape că nu se poate ţine pasul,cea a mijloacelor tehnice, care deja îi permite fiecăruia dintre noi să trimită informaţii la celălalt capăt al lumii.
Diferenţa este că jurnalistul face ca aceste informaţii să fie adevărate, corecte, autentice, verificate şi să fie puse în context şi în perspectivă. Acestea le face doar profesionistul.
Pentru că mai sunt şi ceilalţi, care postează informaţii pe internet, fără să o facă, însă, într-un mod profesionist.
Aşa că lucrurile se complică: avem, pe de o parte, mijloace tehnice din ce în ce mai performante, care ne ajută să transmitem tot mai rapid şi mult mai departe informaţia şi, pe de altă parte, obstacolul, riscul ca aceste informaţii la care au acces milioane de oameni să fie neverificate sau chiar false.
Pentru viitor - totul va continua să se dezvolte, nu numai mijlocele tehnice, ci şi informaţia, comunicarea şi, poate că peste 20-30 de ani, media va arăta altfel decât astăzi.
Vom pune cât putem de repede informaţia pe internet, dar, în paralel, rămâne unicitatea semnăturii, calitatea, originalitatea specifice şi uşor de recunoscut, de exemplu, ca fiind Radio România sau Radio France.
Astfel, vom şti cine îşi asumă responsabilitatea pentru difuzarea pe piaţă a informaţiei. Acesta este rolul asumat de mass-media. Esenţial pentru viitor este conţinutul comunicării şi responsabilitatea jurnaliştilor.
Şi de aceea, toţi jurnaliştii au nevoie de formare şi perfecţionare permanentă, pentru a-şi putea exercita meseria într-un mod cât mai responsabil posibil, pentru că cetăţenii au nevoie de asta.
Redactor: Singura presă care o duce încă bine este presa tabloidă, numită adesea presă de scandal, care furnizează informaţii, în special, din lumea mai mult sau mai puţin mondenă sau, de multe ori, chiar provoacă subiecte de acest gen. Cât va mai continua publicul să consume astfel de informaţie?
Jean Kouchner: Nu putem opri printr-un decret presa tabloidă! Există şi aceasta este realitatea. Dacă vrem să progresăm este ca noi, jurnaliştii, să avem o altă viziune despre meseria noastră şi să fim din ce în ce mai buni.
Pentru că, în fine, presa tabloidă nu este făcută întotdeauna de jurnalişti, este mai mult o operaţiune pur comercială. Singura soluţie este ca informaţia de calitate să le fie propusă cetăţenilor şi ca, încet-încet, ei să abandoneze tabloidele şi să vină către informaţia esenţială.
Pe de altă parte, însă, lumea are dreptul să fie informată în legătură cu subiectele care o interesează. Aşa că şi aceste publicaţii sau emisiuni vor avea întotdeauna publicul lor.
Dar, noi, jurnaliştii, trebuie să lucrăm mai bine pentru a-i atrage către produsele de calitate pe care noi le propunem.
Audio: Secretarul general al Uniunii Internaţionale a Presei Francofone, Jean Kouchner.