Street Delivery: Se-nchide strada pentru maşini şi se deschide pentru artă
În 3 oraşe din ţară şi în Capitală a început vineri cea de-a X - cea ediţie a evenimentului "Street Delivery".
12 Iunie 2015, 20:29
În 3 oraşe din ţară şi în Capitală a început vineri cea de-a X - cea ediţie a evenimentului "Street Delivery".
Clujul s-a alăturat în premieră, anul acesta, manifestării şi a organizat "Someş Delivey", în încercarea de a revitaliza zona riverană şi de-a recâştiga un spaţiu cât mai mare pentru pietoni în detrimentul maşinilor poluante.
Organizatorii ne propun un sfârşit de săptămână cu străzi închise, deci, pentru maşini şi deschise pietonilor părtaşi la arta de a transforma oraşul.
În Bucureşti, pe strada Arthur Verona şi în Piaţa George Enescu, sunt expuse 50 de proiecte, din cele 300 înscrise iniţial.
Cei interesaţi au avut ocazia să aleagă din cele zece categorii: artă; arhitectură şi urbanism; carte; dezbateri; junior (activităţi pentru copii); muzică; societate civilă şi mediu; sport; teatru, film, performance; transport alternativ.
Doar 10 proiecte au fost, însă, premiate cu câte 10.000 de euro fiecare şi au şansa să fie adopate de donatori individuali, printre care Ada Solomon, Corneliu Porumboiu, Tudor Giurgiu, Dan Perjovschi, Şerban Sturdza şi Şerban Ţigănaş.
Cristian Neagoe, din partea organizatorilor spune că anul acesta juriul care a selectat proiectele a fost mai exigent.
"Bucureştiul a devenit o parcare imensă prin care pietonii trebuie să se strecoare ţinându-şi respiraţia. Spaţiul public e invadat de maşini în mişcare, blocate în intersecţii sau parcate pe trotuare. Monumente istorice sunt dărâmate ca să facă loc traficului, comunităţi sunt dispersate pentru a crea noi artere pentru şi mai multe maşini, pentru mai multă poluare şi mai mult zgomot. Oraşul se dezvoltă în jurul automobilelor, se extinde, se înalţă, dar pentru oameni se micşorează pe zi ce trece", spun organizatorii Street Delivery.
Audio: Interviu cu Cristian Neagoe
Tema propusă pentru proiectele de anul acesta este “Amprenta de Carbon”, sau altfel spus oraşul prin prisma schimbărilor climatice.
Participanţii au fost invitaţi, ca în fiecare an, să vină cu soluţii pentru diminuarea efectelor asupra mediului şi oamenilor…
Reducerea producţiei de deşeuri, a emisiilor de noxe şi a nivelului de praf, reciclarea creativă, îngrijirea spaţiilor verzi şi alternativele de transport, au fost, deci, prioritate!
La ediţia de anul acesta, Ordinul Arhitecţilor din România (OAR) prezintă macheta traseului pietonal "Verona după 10 zece ani": de unde a pornit proiectul, ce au reuşit organizatorii să facă şi ce îşi doresc cetăţenii pentru spaţiul public.
Totodată, Street Delivery Sports este “prezent” în Piaţa "George Enescu" din Bucureşti, unde înlocuieşte, două zile şi jumătate, parcarea pentru maşini cu o competiţie internaţională de polo pe biciclete: Polo Delivery.