Produsele electrice și electrocasnice vândute în UE vor avea un termen de garanție mai mare, potrivit unei noi reglementări în domeniu
Fabricanții vor fi obligați să ofere și servicii de reparații.
Articol de Bogdan Isopescu, 21 Noiembrie 2023, 13:44
Produsele electrice și electrocasnice vândute în Uniunea Europeană vor avea un termen de garanție mai mare, iar fabricanții vor fi obligați să ofere și servicii de reparații potrivit unei noi reglementări în domeniu, care este supusă marți votului Parlamentului European.
Principiul de la care pleacă noua legislație stipulează că este mai ieftin și mai puțin poluant repari mașini de spălat, frigidere, televizoare sau aspiratoare decât să produci unele noi. Asta înseamnă că produsele puse pe piață trebuie în primul rând să fie mai rezistente și să poată fi reparate când se strică o componentă.
Dreptul la reparații prevede ca un produs să poată fi reparat și după expirarea garanției oferite de producător. Și asta pentru că la nivel european, înlocuirea unui produs în loc de repararea lui duce la pierderi de 12 miliarde de euro anual, costuri suportate de cumpărător.
Dincolo de pierderile financiare, punerea pe piață unor produse noi implică și poluare suplimentară pentru producerea lor; aparatura aruncată prea devreme generează 261 de milioane de tone de emisie echivalent dioxid de carbon, necesită utilizarea a 30 de milioane de tone de resurse noi și are ca rezultat 35 de milioane de tone de deșeuri în fiecare an, doar în Uniunea Europeană.
Conform noilor norme, populația va avea la dispoziție platforme online ce vor conține oferte pentru reparații direct la producător sau la alte companii din domeniu. Odată reparat produsul, acesta va avea o suplimentare a garanției de funcționare cu până la două ani. Dacă reparația durează prea mult, posesorul poate primi împrumut un produs similar.