Pixul sau tastatura?
Cercetătorii americani de la University of Washington susţin că pot demonstra că este mult mai uşor să scriem cu pixul decât la computer.
18 Septembrie 2009, 11:38
Conform unui studiu realizat pe un lot de 200 de elevi în clasele primare şi gimnaziale, cu şi fără dizabilităţi, viteza de scriere este mult mai mică în cazul folosirii tastelor de la PC.
Virginia Berninger, profesor de psihologie educaţională, a explicat că, în cazul unor compuneri şi texte mai elaborate, folosirea pixului sau a stiloului este mult mai eficientă şi aduce un plus de imaginaţie.
Doar în cazul scrierilor scurte sau a unor mesaje cu cifre tastatura unui calculator s-a dovedit a fi o alegere mai bună.
Specialiştii au constatat, de asemenea, ca abilitatea de a compune texte nu este afectată în niciun fel de capacitatea de a rosti anumite cuvinte.
Totodată, studiul a scos în evidenţă faptul că mulţi elevi pot face diferenţa între o propoziţie şi o frază de-abia din clasa a VI-a sau a VII-a de gimnaziu. “Scrisul este total diferit de stilul oral. De regulă nu ne exprimam în comunicarea orală uzuală în fraze, ci folosim unităţi mai mici sau foarte rar egale cu o frază” – a declarat Berninger.
Studiul a fost conceput să facă câteva comparaţii între metodele de transcriere a realităţii, un proces cognitiv de bază folosit în expunerea scrisă a ideilor (scrisul şi cititul sunt considerate principalele două metode).
De altfel, o serie de cercetări anterioare realizate de grupul de experţi coordonat de psihologul Berninger a analizat modul în care transcrierea unui text poate previziona lungimea şi calitatea eseurilor în cazul scriitorilor debutanţi. "Oamenii cred că limba este un lucru simplu, dar nu este aşa. Aceasta are multiple niveluri de exprimare în funcţie de tipul “uneltelor” folosite.
În cazul exprimării în scris, există o serie de parametri şi planuri de extensie lingvistică, ce cresc exponenţial ca dificultate: litere, cuvinte, propoziţii şi paragrafe. Aceste componente au grade diferite de dificultate ce variază de la o limbă la alta, de la o cultură la alta, de la un popor la altul. În timp ce pronunţia ţine de cuvinte, scrierea unor propoziţii ţine de nivelul morfo-sintactic, iar cuvintele şi sintaxa sunt semi-independente.
Aceasta este explicaţia faptului că unii copii au dificultăţi in pronunţie (comunicarea verbală), iar altii in compunerea textelor (comunicarea scrisă)” – a conchis Berninger.
Autorii studiului recomandă instituţiilor şcolare din lumea întreagă să introducă un sistem educaţional de perfecţionare în exprimare de tip bilingv, simultan cu introducerea PC-urilor şi a laptop-urilor.
Astfel, consideră experţii, elevii ar putea deprinde mai uşor tehnica utilizării cu dexteritate a scrierii cu ajutorul computerului, la fel de bine ca cea utilizată în cazul pixurilor şi a creioanelor.
Specialiştii cred, totodată, că sunt necesare alte studii pentru a afla cu exactitate modul diferenţiat în care funcţionează creierul uman când o persoană ţine între degete un pix, spre deosebire de felul în care sunt folosite literele de la tastatura unui PC.