Ce restricții auto se aplică pentru șoferii care conduc mașini pe gaz
Mulți șoferi iau în calcul să își echipeze mașinile cu instalații GPL din cauza prețurilor mari la benzină și motorină. Totuși, trebuie avută în vedere și siguranța pasagerilor și riscurile pe care le aduce instalația GPL.
Articol de Alex Buzică, 13 Septembrie 2023, 08:22
Mai multe date arata că mașinile pe GPL au avantaje în favoarea benzinei sau motorinei, mai ales din punct de vedere al prețului dar și al protejării mediului înconjurător.
Recent au fost prezentate și riscurile pe care șoferii trebuie să și le asume atunci când montează un astfel de sistem. In prezent toate mașinile moderne au rezervoare de benzină realizate din plastic. La polul opus, rezervorul unei instalații de GPL este realizat din oțel, tratat în așa fel încât să nu ruginească și pentru a rezista la șocuri și impact direct.
Dar gazul are o singură problemă. Arde mai repede față de motorină și benzină. În cazul unui impact, dacă motorul merge pe GPL și zona compartimentului motor sau o conductă este afectată, gazul emanat în atmosferă se va aprinde extrem de repede. Dacă se întâmplă așa ceva, gazul va arde exact ca la brichetă, cu flacăra bine localizată, fără să explodeze. Specialiștii și tehnicienii auto declara că daca o degajare cu foc se va produce, acest lucru le va permite pasagerilor să-l stingă sau să plece de la fața locului.
Tot tehnicienii-auto declară că pericolul nu vine din cauza rezervorului de GPL sau a sistemului, ci mai degrabă din cauza că unii șoferi nu își fac reviziile la zi sau merg la mecanicii care improvizează.
Dar părerile sunt împărțite când vine vorba despre montarea instalațiilor GPL pe mașinile românilor.
Ionut Alexandru a lucrat 10 ani la unul dintre cei mai mari producători de automobile din Germania și spune că nu este de acord cu instalarea acestui sistem, mai ales că exista pericol de incendiu, iar șoferul care conduce o mașină pe gaz se lovește de anumite interdicții, cum ar fi interzicerea parcării unei astfel de mașini în spatii închise sau în parcările subterane.
Ionut Alexandru, tehnician auto: Sunt niște mașini cu riscuri foarte mari, aceasta este strict părerea mea personala. Eu nu aș instala un astfel de sistem pe mașina mea. Vreau să fac o paranteza și să declar că aceleași riscuri le prezintă și o mașină electrică. Dar revenind la mașinile pe GPL, există oricând risc de explozie, există și probleme tehnice foarte multe. De exemplu nu ai voie să parchezi în parcările subterane, cele etajate închise sau în parcările rezidențiale de sub blocuri, pentru că există riscuri foarte mari.
Dar atunci când își montează un sistem GPL pe mașină, românii o fac mai ales pentru costul redus al gazului. Daca benzina costă astăzi puțin peste 7.45 lei litrul, costul gazului este la jumătate - adică 3.30 litrul.
Dragoș Ilie are unul dintre cele mai performante service-uri din București și spune că este de acord cu sistemul GPL pe mașină, doar dacă se respectă toate reviziile tehnice ale instalației, iar butelia este schimbată la termen.
Dragoș Ilie tehnician auto: GPL-ul nu are noxele atât de mari că o mașină pe benzină sau diesel. Eu sunt pentru sistemele GPL la autoturisme. Daca mașina are reviziile sistemului GPL la zi, este puțin probabil să se întâmple un incident. GPL-ul însă are o problemă în spatiu închis. Orice degajare în spatiu închis al gazului poate produce o explozie, exact ca la bubuitura cu carbit. În România sunt multe firme care instalează sisteme de GPL. Sunt firme italienești sau turcești, iar preturile diferă în funcție de brand.
GPL-ul este un combustibil mult mai curat decât benzina sau dieselul, iar starea motorului și longevitatea lui nu vor fi afectate. De asemenea, mașinile pe GPL emit mai puțin carbon față de cele pe benzină și diesel, iar unii producători de mașini realizează din fabrica autoturisme cu instalație GPL.