Arta contemporană doboară recorduri, la New York
Un ansamblu de trei tablouri pictat de Francis Bacon în 1969 a devenit în această săptămână opera de artă cel mai scump vândută vreodată: peste 142 de milioane de dolari.
Articol de Radiojurnal, 15 Noiembrie 2013, 20:01
Un ansamblu de trei tablouri pictat de Francis Bacon în 1969 a devenit în această săptămână opera de artă cel mai scump vândută vreodată.
La o licitaţie, organizată la New York, tripticul a fost vândut cu peste 142 de milioane de dolari.
Alte recorduri s-au înregistrat la vânzarea unei sculpturi de Jeff Koons sau la licitarea unui tablou de Andy Warhol.
La asemenea preţuri nu poate fi vorba de investiţii, ci de un interes al marilor colecţionari - spune, pentru Radio România, Radu Boroianu, expert în domeniu, care vorbeşte şi de noile tendinţe de pe piaţa achiziţiilor.
Radu Boroianu: Acum există un anume respiro pe piaţa americană financiară, atât acolo, cât şi în Asia, deci, marii colecţionari revin pe piaţă şi cumpără, cu precădere, iată, opere contemporane.
Nu trebuie uitat, în acelaşi timp, că piaţa americană este o piaţă foarte marketată, marketingul contează enorm. 142 de milioane de dolari este cu adevărat o cifră cu totul impresionantă.
Reporter: Tendinţa aceasta, de a reveni în prim plan arta contemporană, pornită, aşadar, din Statele Unite şi ajunsă până în Asia, se transmite şi către Europa?
Radu Boroianu: Piaţa europeană este o piaţă puţin mai conservativă şi marketingul este mai puţin important, barometrul adevărat al pieţei de artă, în opinia mea, este dat în continuare de Londra, şi mai puţin de New York.
Reporter: În privinţa României, cum merg licitaţiile?
Radu Boroianu: Destul de slăbuţ în ultima vreme.
Reporter: Din cauza crizei?
Radu Boroianu: Criza este mai profundă la noi şi atinge de-abia acum un fel de maxim negativ.
Reporter: În România sunt colecţionari sau sunt investitori în artă?
Radu Boroianu: Greu apar colecţionarii, tinerii colecţionari sau noii colecţionari. Piaţa este foarte bine împărţită în două. Aş spune că sunt mai curând investitori pentru tot ceea ce este pictură clasică. Dacă vorbim de pictura contemporană, este evident că avem de-a face cu apreciatori, cu colecţionari.
Reporter: Avem artişti contemporani care ies uşor-uşor din underground şi în anumite cercuri devin populari?
Radu Boroianu: Categoric, da, şi din generaţii foarte diverse. Sunt câţiva care au atins cote foarte bune în străinătate, se duc la 400-500 mii de dolari. Iată că românii scot încetul cu încetul capul în lume, da.