"Aer otrăvit" în metroul din Milano
Potrivit unui studiu realizat de o agenţie de mediu, aerul din metroul milanez este de aproape zece ori mai poluat decât cel din exterior, staţiile fiind cele mai poluate.
Articol de Elena Postelnicu, Corespondent RRA în Italia, 11 Decembrie 2010, 14:55
Aerul respirat la metroul din Milano este de zece ori mai poluat decât în exterior, potrivit unui studiu realizat de Agenţia de mediu din Lombardia ARPA pentru procuratura din Milano.
Acesta este și primului studiu de acest gen din Italia. Concluziile cercetării au fost trimise primarului oraşului, Letizia Moratti şi conducerii Companiei de transport şi asociaţiei de sănătate publică, în vederea aplicării unor măsuri de combatere a ”otrăvurilor” din aer.
În fiecare zi, peste un milion de persoane apelează la cele trei linii ale metroului din Milano.
Călătorii sunt expuși la o valoare a pulberilor în suspensie de 327 micrograme pe metrul cub de aer, în timp ce în mijlocul traficului din centrul oraşului, media nu depăşeşte 32/37, adică de zece ori mai mare.
În lunile martie şi aprilie ale acestui an, tehnicienii au instalat echipamente de monitorizare în şase staţii de metrou, câte două pe fiecare linie.
S-a constatat astfel că poluarea aerului persistă și pe parcursul nopții, deoarece valoarea nu scade niciodată sub o medie de 144 şi 83.
Expuși pericolului și turiștii
Staţiile de metrou cele mai mai poluate sunt și cele mai frecventate de turiști: Duomo şi Crocetta, stații în care se înregistrează o medie de 249 şi 267 de micrograme pe metrul cub de aer.
Cifrele variază deoarece sunt legate de diferiţi factori, plecând de la configuraţia staţiilor şi a tunelurilor: cu cât sunt mai înguste, cu atât mai redus este schimbul de aer şi cu atât mai mare este acumularea de Pm10.
Din analiză a rezultat că Pm10 este compus în principal din metale şi oxizi metalici proveniţi de la uzura frânelor trenurilor, de la şine şi firele electrice, dar au fost găsite şi urme de la detergenţii folosiţi pentru curăţenie.
Printre soluţiile posibile identificate de catre consultanţi se numără frânele electrice, roţi de cauciuc pentru trenuri şi aparate de aer condiţionat în staţii.
Legea este de vină
Potrivit cotidianului Corriere della Sera, dacă normele europene privind poluarea ar fi valabile şi pentru locurile închise precum metrourile sau trenurile subterane, metroul din Milano ar fi închis probabil în fiecare an, la începutul lunii februarie.
În cazul în care la suprafaţă este depăşită limita de 50 de micrograme pentru mai mult de 35 de zile într-un an, potrivit legii este necesar să se intervină cu măsuri de protecţie a sănătăţii, cum ar fi blocarea maşinilor.
Studiul a fost comandat agenţiei ARPA de procurorul Nicola Cerrato, în cadrul anchetei privind poluarea din orașul Milano, anchetă deschisă în 2009.
În cadrul acestei anchete sunt investigaţi şi reprezentanți ai autorităților locale, cum ar fi: fostul preşedinte al regiunii Lombardia, Roberto Formigoni, fostul preşedinte al provinciei, Filippo Penati şi primarul Letizia Moratti.