Zvonurile că OMV îşi vinde acţiunile la Nabucco "nu au bază”
Directorul General al Nabucco a declarat pentru Radio România că Nabucco Vest este o piaţă de 1300 de km care permite transport de gaze în mai multe direcţii.
Articol de Carmen Gavrilă, 21 Mai 2013, 19:40
Directorul General al Nabucco Gas Pipeline Gmb, Reinhard Mitschek a declarat pentru Radio România că Nabucco Vest este mai mult decât o conductă, este o piaţă de 1300 de km care permite transport de gaze în mai multe direcţii şi deci are cele mai mari şanse să fie aleasă ca rută de transport de grupul Shah Deniz care deţine în Azerbaijan unul dintre cele mai mari câmpuri de gaze din lume.
Carmen Gavrilă: Pentru UE unul dintre criteriile de alegere a unui proiect de conductă sau altul, este să contribuie la obiectivele politicilor europene iar unul dintre acestea este micşorarea dependenţei de gazul rusesc. În acest moment Centrul şi Estul Europei depind de gazul rusesc. Aşadar, în ce măsută Nabucco răspunde acestor criterii?
Audio: Interviu cu Directorul General al Nabucco Gas Pipeline Gmb, Reinhard Mitschek
Reinhard Mitschek: Nabucco Vest leagă graniţa turco-bulgară de nodul central european de gaz de la Baumgarten. Ţările central europene depind foarte mult de sursele tradiţionale de gaz aşa că aceste ţări îşi doresc foarte mult să aibă alternative, fapt dovedit de altfel de sprijinul oferit de cei implicaţi şi de ţările din regiune. Am discutat cu ţări din Balcanii de Vest, din Europa Centrală, state din grupul de la Vişegrad, iar pentru aceste regiuni Nabucco îndeplineşte ţinta de diversificare a surselor.
R: Faptul că Nabucco este mai dominat de acţionari de stat decât proiectul aşa zis concurent Trans Adriatica, este un avantaj sau un dezavantaj în ochii consorţiul Shah Deniz, atunci când acesta va lua o decizie, în iunie, dacă să aprovizioneze din Azerbaijan, Nabucco sau Trans Adriatica?
R.M.: Aş spune că Nabucco este un proiect orientat spre piaţă. Avem acţionari privaţi dar şi de stat dar toţi vor să investească într-un proiect profitabil şi comercial indiferent de structura ori apartenenţa deţinătorilor de acţiuni. În plus, viitorii noi acţionari din consorţiul Shah Deniz, British Petroliul, Statoil si Total, sunt companii private, listate la bursă iar Socar este compania de stat azeră. Toţi acţionarii vor să ofere un proiect comercial şi să aducă gaz în regiunile în care diversitatea surselor este scăzută iar preţul gazelor este ridicat.
R: Cum ar putea fi afectat Nabucco de intenţia OMV, unul dintre principalii acţionari, de a-şi vinde partea în consorţiu? Această informaţie este deja pe piaţă.
R.M.: Nu ştiu pe ce se bazează aceste zvonuri că OMV şi-ar vinde acţiunile la Nabucco.
R: Se pare că este vorba de toate cele 17% OMV
R.M.: Atât OMV cât şi celilaţi acţionari de la Nabucco sunt foarte ambiţioşi şi foarte angajaţi în acest proiect împreună cu Nabucco Gas Pipeline International. Alte chestiuni în afara achiziţionării de acţiuni de către Shah Deniz în proiect, nu au fost decise până acum, aşadar sunt discuţii, dar nimic nu s-a decis iar din partea Nabucco International nu pot comenta pe această temă.
R: British Petrolium este unul dintre cei mai importanţi actori în consorţiul Shah Deniz. Este posibil ca decizia Shah Deniz de a lucra şi furniza gaz prin Nabucco sau Trans Adriatica să fie influenţată de interesele British Petrolium în exploatările din Rusia?
R.M.: Aş spune că procesul de luare a deciziilor la Shah Deniz este determinat de interesul tuturor acţionarilor implicaţi. BP este unul dintre acţionari, Statoil la fel iar Socar, compania de stat azeră, are un interes puternic în difersificarea surselor de gaz şi să ajungă la cât mai multe pieţe şi ţări posibil. Este ceea ce oferă în mod perfect Nabucco Vest. Şi celălalt acţionar, Total, are interese în Azerbaijan dar şi în alte zone, aşa că eu cred că va fi o decizie luată de întregul grup Shah Deniz.
R: Sunt discuţii între acţionarii nabucco să coopteze cel puţin încă o companie europeană. Se va întâmpla acest lucru în timp util, astfel încât Shah Deniz să ia o decizie în favoarea conductei Nabucco?
R.M.: Da, de data aceasta, decizia de cooptare a una sau mai multe companii europene va fi corelată cu cea în privinţa alegerii conductei.
R: Dar dacă grupul Shah Deniz va alege Trans Adriatica, va însemna asta moartea proiectului Nabucco Vest?
R.M.: Nabucco Gaspipeline International oferit Shah Deniz un pachet cuprinzător şi extins de informaţii în sprijinul alegerii Nabucco, alături de o ofertă atrăgătoare şi cuprinzătoare. Nu avem în plan un eşec ci doar succes.
R: Dar sunteţi pregătiţi, aveţi un plan de rezervă?
R.M.: Sigur că da, dar acesta va fi discutat între acţionari dacă va fi nevoie, dar până acum, nu văd necesitatea pentru o asemenea discuţie, aşa că suntem cu totul concentraţi pentru selectarea Nabucco de către Shah Deniz.
R: Dacă puneţi alături Trans Adriatica şi Nabucco, sigur că nu puteti fi cu totul obiectiv, dar care ar fi argumentele în favoarea Nabucco?
R.M.: Nabucco Vest are cea mai scurtă conductă spre centrele pieţelor. Uneori cei de la Trans Adriatica spun că ei au conducta cea mai scurtă. Da aşa este, dar este cea mais curtă către Sudul Italiei, nu către centrii pieţelor. În al doilea rând, Nabucco Vest are operatori de depozitare a gazelor foarte puternici de-a lungul rutei, în ţările pe care Nabucco le va traversa, iar aceasta reprezintă o valoare adăugată absolută în transportul de gaz. În al treilea rând, Nabucco vest îşi va avea capătul în centrul central european de gaz de la Baumgarten, care are peste 140 de participanţi în piaţă înregistraţi şi mă aştept ca aceştia să folosească Nabucco şi în direcţia inversă, ca să ajungem să vedem transporturi de gaze cel puţin pe baze contractuale dar şi fizic, transport în ambele direcţii de-a lungul nabucco vest, iar asta face diferenţa. Nabucco este de fapt o piaţă de gaze de 1300 de km nu doar o conductă, e o piaţă întinsă de la graniţa turcă până în Austria.
R: În trecut, partea turcă a sugerat că şi Iranul, nu doar Azerbajanul, ar putea fi la un moment dat sursă de gaze pentru Nabucco. Mai este această idee în discuţie?
R.M.: Iranul este vecin cu Turcia.
R: Şi există conducte care leagă Iranul de Turcia, aşa că ar fi uşor ca gazul să ajungă în Turcia şi în Nabucco...
R.M.: Deocamdată, sunt în apliciare sancţiunile europene impuse Iranului dar şi cele americane, aşadar e inutil să ne gândim la orice fel de exporturi de gaze din Iran. În plus, trebuie să vedem dacă piaţa iraniană este şi una importatoare. Aşa că, fie şi teoretic, deocamdată nici posibilitatea de export nu există. Câtă vreme există sancţiunile şi actuala situaţie politică, Iranul ca sursă de gaz nu reprezintă o temă pentru Nabucco.