Unul din cinci adolescenţi este semi-analfabet în Italia
Aproximativ 21% dintre adolescenţii cu vârsta de 15 ani din Italia au rezultate scăzute la lectură, potrivit unui sondaj realizat recent de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică.
Articol de Elena Postelnicu, Corespondent RRA în Italia, 09 Februarie 2011, 08:13
Un adolescent de 15 ani din cinci este semi-analfabet în Italia.
Semnalul de alarmă este tras de această dată, de Comisia Europeană, care a trimis în Peninsulă o echipă de specialişti "pentru a găsi modalităţi de îmbunătăţire a gradului de analfabetizare”.
21% dintre adolescenţii cu vârsta de 15 ani din Italia au rezultate scăzute la lectură, potrivit unui studiu realizat recent, de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) – prin programul Pisa 2010, adică un adolescent din cinci din Peninsulă este semi-analfabet sau altfel spus, nu deţine ”capacitatea fundamentală de a citi şi de a scrie”.
Alarma este trasă de această dată, chiar de Comisia Europeană, care ”pentru a contribui la rezolvarea problemei a desemnat un grup de experţi independenţi” care să găsească ”metode de imbunătăţire a gradului de alfabetizare”.
Aceste lacune pot îngreuna posibilitatea găsirii unui loc de muncă sau pot duce la excluderea socială a tinerilor.
Obiectivul specialiştilor desemnaţi să vină în Italia este acela de a reduce cu cel puţin 15% până în anul 2020, procentul elevilor care întâmpină dificultăţi în lectură, la matematică şi în studiul ştiinţelor.
”Lansarea acestui grup” explică Androulla Vassiliou, comisar european pe educaţie, cultură, multilingvism şi tineret, ”presupune începutul unei campanii europene destinată să descopere cauzele gradului scăzut de analfabetizare. Prea mulţi europeni sunt excluşi de pe piaţa muncii şi nu sunt capabili să se implice activ în societate pentru că nu ştiu să scrie şi să citească. Dacă dorim să atingem obiectivele Europa 2020 pentru o creştere inteligentă şi completă, trebuie sa acţionăm acum pentru rezolvarea acestei probleme” a declarat oficialul de la Bruxelles.
Potrivit experţilor ”analfabetismul împiedică creşterea economică şi integrarea”. Soluţiile vor contribui astfel, la inserarea acestor tineri în societate, la stimularea lor în activităţile sociale şi la eliminarea sărăciei la nivel european, nu numai pe plan local.
Din cauza performanţelor slabe la citit, Italia se află în coada ţărilor dezvoltate. State, precum Danemarca, Olanda şi Elveţia sunt aproape de obiectivul de 15%. În Finlanda, procentul adolescenţilor cu capacităţi scăzute de citire şi scriere este sub 10%.
Lucrurile merg mai bine decât în Itallia şi în ţări cum ar fi: Franţa (19,8%), Germania (18,5%), Marea Britanie (18,4), Spania (19,6%) şi Portugalia (17,6%).
Studiul OCDE nu cuprinde date referitoare la România. Un studiu realizat de Comisia Europeană în 2009 arată însă, că în România 40.4% din elevi aveau rezultate slabe la citire.