Un sfert din populaţia lumii citea un ziar zilnic, în 2009
Potrivit unui sondaj realizat de Asociaţia Mondială a Ziarelor şi a Editorilor de Ştiri, lectura ziarelor a scăzut uşor în întreaga lume, odată cu tirajul acestora.
Articol de Ionuţ Dragu, 04 August 2010, 18:43
Aproximativ 1,7 miliarde de persoane, adică 25% din populaţia totală a lumii, citeau un ziar în fiecare zi, în 2009, potrivit unui studiu global realizat de World Association of Newspapers and News Publishers-WAN-IFRA (Asociaţia Mondială a Ziarelor şi a Editorilor de Ştiri), citat de Mediafax.
Cu toate acestea, asociaţia spune că impactul crizei economice pare să se reducă.
Studiul, care cuprinde date din 233 de ţări, la nivel global, arată că industria ziarelor rămâne una importantă şi dinamică, în pofida recesiunii şi a dezvoltării mediilor digitale.
Directorul executiv al asociaţiei, Christoph Riess, afirmă că a observat o tendinţă printre jurnalişti "de a evidenţia aspectele negative ale acestei industrii, când, de fapt sunt multe aspecte pozitive".
Christoph Riess pune pierderea cititorilor de pe pieţele din ţările dezvoltate şi puternic industrializate, pe seama dezvoltării digitale.
"Multe companii de ziare din ţările dezvoltate au lansat platforme digitale şi s-au orientat către noi forme de publishing, pentru a-şi dezvolta portofoliile, pentru a atrage audienţa şi a-şi spori veniturile", a subliniat Christoph Riess.
În opinia directorului executiv al asociaţiei mondiale, presa scrisă se află într-un proces de metamorfoză care "este în acelaşi timp o problemă şi o oportunitate pentru industrie".
Studiul arată o scădere nesemnificativă pe timp de criză
Potrivit studiului, numărul de persoane din lume care citesc regulat un ziar creşte la aproape o pătrime dacă sunt adăugate şi publicaţiile care nu apar în fiecare zi.
Sondajul relevă faptul că tirajul ziarelor a scăzut cu aproape un procent în 2009, o scădere nesemnificativă în condiţiile recesiunii şi comparativ cu scăderile înregistrate de alte industrii.
Numărul de ziare la nivel global a crescut cu 1,7% comparativ cu 2008, ajungând anul trecut la 12.477 de exemplare.
În Asia se citesc cele mai multe ziare
Cele mai mari pieţe ale industriei ziarelor sunt în India (110 milioane de copii vândute zilnic), China (109 milioane de copii), Japonia (50 de milioane), Statele Unite (46 de milioane) şi Germania (20 de milioane).
Cu toate că veniturile din publicitate ale ziarelor au scăzut cu 17 procente anul trecut, pe fondul recesiunii, în ultima perioadă veniturile din publicitate au revenit pe creştere.
Potrivit estimărilor agenţiei de media Zenith Optimedia, în 2010 veniturile din publicitate ale ziarelor vor creşte cu 3,5 procente.
Studiul mai relevă faptul că cel mai mare spaţiu publicitar este deţinut de televiziune, cu o cotă de piaţă de 39%, urmată de ziare cu o cotă de 24% şi de internet cu o cotă de piaţă de 12%.
World Association of Newspapers reprezintă 18.000 de ziare şi are ca membre 77 de asociaţii naţionale, companii de publishing şi directori individuali de ziare din 102 ţări, precum şi 12 agenţii de presă şi 11 grupuri de presă regionale şi internaţionale.