UE încurajează consumatorii să-și repare bunurile în loc să le înlocuiască
Europarlamentarii au căzut marţi de acord asupra unor noi norme care consolidează dreptul la reparare al unor bunuri precum maşini de spălat, televizoare şi smartphone-uri şi reduc impactul consumului în masă asupra mediului.
Articol de Florin Lepădatu, 21 Noiembrie 2023, 20:55
Europarlamentarii au căzut marţi de acord asupra unor noi norme care consolidează dreptul la reparare al unor bunuri precum maşini de spălat, televizoare şi smartphone-uri şi reduc impactul consumului în masă asupra mediului, informează Reuters.
În luna martie, Comisia Europeană a propus o nouă lege care obligă vânzătorii să repare gratuit un produs în perioada legală de garanţie de doi ani şi să furnizeze reparaţii pentru produse timp de cinci până la zece ani după vânzare.
Parlamentul European şi-a adoptat marţi poziţia de negociere referitoare la un "drept la reparare" consolidat de care să beneficieze consumatorii, cu 590 voturi pentru, 15 împotrivă şi 15 abţineri. Propunerea urmăreşte să încurajeze un consum mai sustenabil prin simplificarea reparării bunurilor defecte, reducerea deşeurilor şi sprijinirea sectorului reparaţiilor.
În perioada de garanţie legală, vânzătorii vor trebui să acorde prioritate reparaţiilor atunci când acestea sunt mai ieftine sau egale cu costul înlocuirii, cu excepţia cazului în care reparaţia nu este posibilă sau ar incomoda consumatorul. Eurodeputaţii propun şi extinderea perioadei de garanţie legală cu un an după repararea unui produs.
După expirarea garanţiei, consumatorii vor avea dreptul de a cere repararea unor produse precum maşini de spălat, aspiratoare, telefoane mobile şi biciclete. Pentru ca reparaţiile să devină opţiunea mai atractivă pentru consumatori, eurodeputaţii propun ca producătorii să împrumute clienţilor dispozitive de înlocuire pe durata reparaţiilor. Dacă un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb un produs recondiţionat, potrivit Agerpres.