Transferul de date ale pasagerilor, "controversat"
Un acord între UE şi SUA referitor la utilizarea şi transferul de date din registrele cu numele pasagerilor companiilor aeriene stârneşte dezbateri aprinse în Parlamentul European.
Articol de Iolanda Bădiliţă, 19 Aprilie 2012, 15:52
Susţinătorii acordului dintre Statele Unite şi Uniunea Europeană spun că ar contribui la ridicarea nivelului de siguranţă aeriană şi că astfel s-ar putea evita atentate teroriste.
Contestatarii se arată însă îngrijoraţi de eventuale încălcări ale vieţii private sau de abuzuri.
La Strasbourg, Comisia Europeană a pledat pentru semnarea documentului, însă filozofia pe care se bazează este mai bine mai puţin decât deloc.
"Scopurile în care vor fi folosite aceste date sunt prevenţia, detectarea, investigarea şi condamnarea actelor criminale şi a anumitor infracţiuni transnaţionale" spune Cecilia Malmstrom, comisarul european pentru afaceri interne.
Potrivit comisarului Malmstrom, noul acord obligă SUA să fie pe picior de egalitate cu autorităţile europene în privinţa managementului datelor colectate şi impune limitări stricte ale fundamentelor pentru care aceste date pot fi folosite, în acord cu legislaţia europeană privind protecţia datelor personale.
Datele colectate de companiile aerine nu vor putea fi pierdute sau făcute publice, iar pasagerii vor putea avea acces la ele şi chiar le vor putea şterge.
În plus, potrivit acordului, aceste date nu vor putea fi transferate în vrac, ci doar în cazuri specifice, în cadrul unei proceduri care se va întinde pe doi ani. Datele colectate, spune comisarul european, vor fi depersonalizate la şase luni după colectare.
"Acordul reduce perioada de reţinere a datelor de autorităţile americane de la 15 la 10 ani pentru infracţiunile grave şi doar pentru activităţi teroriste datele vor putea fi păstrate 15 ani" spune Cecilia Malmstrom, comisarul european pentru afaceri interne.
"Cum aţi tras concluzia că utilizarea sistematică a informaţiilor pentru alte scopuri decât cele prevăzute în acord va fi. exclusă în mod explicit?", a întrebat raportoarea liberală Sophie in't Veld.
"Aş dori să vă prezint câteva date furnizate de Asociaţia Companiilor Aeriene pentru anii 2010 şi 2011, care arată că se extrag date de zeci de mii de ori pe zi", a continuat eurodeputata olandeză.
Dacă parlamentul respinge acest acord, acest lucru va afecta relaţiile transatlantice, pentru că aceste date vor fi colectate oricum, fără ca Uniunea Europeană să aibă o bază legală de a influenţa acest proces, a mai spus Cecilia Malmstrom, comisarul european pentru afaceri interne.