Ţările din UE iau măsuri pentru combaterea poluării
Din cauza poluării din ce în ce mai accentuate, ţările din UE încep să adopte măsuri drastice de limitare a fenomenului. Marea Britanie şi Ungaria vor să introducă alternanţa circulaţiei autoturismelor.
Articol de Răzvan Stancu, 04 Noiembrie 2011, 15:49
Statisticile arată că Marea Britanie este cea mai poluată ţară din Uniunea Europeană.
Într-un raport înaintat în luna octombrie Comisiei Europene, guvernul britanic a fost nevoit să confirme că în 40 din cele 43 de zone în care aerul este controlat calitativ se înregistrează un nivel mai mare de poluare decât limitele admise, informează corespondentul Radio România la Londra, Dan Vasiliu.
Cea mai gravă situaţie se întâlneşte în Londra, unde limitele sunt depăşite constant pe o rază de peste 90 de kilometri pătraţi, în centrul oraşului înregistrându-se chiar niveluri de peste două mii de ori mai mari decât standardele normale.
Tot statisticile arată că, anual, în Londra mor peste patru mii de persoane din cauza poluării.
Comisia Europeană a ameninţat constant cu începerea demersurilor legale, lucru care ar putea avea loc la începutul anului 2012 şi s-ar putea solda cu o amendă de peste 300 de milioane de lire sterline.
Acestei amenzi i s-ar putea adăuga o alta de circa 175 de milioane de lire sterline aplicată de Comitetul Olimpic Internaţional.
Deşi Jocurile Olimpice care vor avea loc în 2012 în capitala britanică sunt promovate ca fiind "cele mai verzi din istorie", lucrurile sunt departe de a fi aşa, iar autorităţile încearcă să găsească soluţii de reducere a poluării.
Primăria a anunţat deja că anumite categorii de autovehicule care circulă prin capitală vor trebui să îndeplinească noi standarde de poluare de la începutul anului 2012. Astfel, maşinile de aprovizionare, autobuzele şi autocarele vor trebui să îndeplinească standardul Euro 4 pentru a circula gratuit prin oraş, mai puţin prin centru unde există o "taxă de aglomerare". Dubele şi minibusurile vor trebui să se încadreze în normele Euro 3.
Cei care nu respectă aceste standarde vor trebui să plătească o taxă zilnică de până la două sute de lire sterline, altfel riscă amenzi de până la o mie de lire.
În plus, primăria intenţionează să mărească parcul de autobuze care funcţionează pe bază de hidrogen, în prezent sistemul de transport folosind deja circa 300 de astfel de autobuze. De asemenea, autorităţile doresc ca în următorii ani Londra să aibă cea mai mare reţea din lume de puncte de alimentare pentru maşinile electrice.
Cel mai probabil, însă, aceste măsuri nu îşi vor dovedi utilitatea până la debutul Jocurilor Olimpice, primăria estimând că ar fi nevoie ca nivelul traficului rutier să scadă cu peste 30 de procente cu o lună înaintea evenimentului.
Din acest motiv, autorităţile londoneze iau în calcul o variantă binecunoscută în România, în perioada comunistă: impunerea sistemului par-impar, adică autovehiculele cu numere pare şi impare nu pot circula împreună în aceeaşi zi, mai transmite corespondentul Radio România, Dan Vasiliu.
Ungaria ridică nivelul alertei de smog şi introduce restricţii în Budapesta
Corespondentul Radio România, Emil Groza spune că autorităţile locale din Budapesta au decis ridicarea nivelului alertei de smog şi introducerea unor restricţii privind circulaţia autoturismelor în capitala ungară din cauza creşterii în continuare a gradului de poluare în oraş.
Primarul general al Budapestei a decis vineri instituirea nivelului doi al alertei de smog, emise zilele trecute, ceea ce înseamnă că vor fi introduse unele restricţii privind circulaţia autoturismelor în oraş.
Astfel, maşinile mai vechi şi cu emisii mai ridicate de noxe, încadrate în grupe inferioare în ceea ce priveşte protecţia mediului şi care, conform reglementărilor, au pe plăcuţele de înmatriculare însemne hexagonale negre sau de culoare roşie, nu vor putea circula pe drumurile din capitala Ungariei, între orele locale 6 şi 22, în caz contrar şoferii acestora riscând amenzi usturătoare.
Totodată, este interzisă arderea vegetaţiei uscate şi deşeurilor din grădini, iar cetăţenii care au în locuinţe sobe sau şemineuri alimentate cu combustibil solid au fost îndemnaţi să folosească instalaţiile de încălzire pe gaz.
Nivelul doi al alertei de smog este instituit atunci când pe parcursul a două zile consecutive concentraţiile de pulberi în suspensie depăşesc 100 de micrograme pe metru cub, transmite corespondentul Radio România la Budapesta, Emil Groza.
Specialiştii spun că smogul creează cele mai mari probleme copiilor care suferă de alergii sau astm, precum şi bătrânilor şi bolnavilor cronici.
Spania a aprobat un plan de combatere a poluării
Contaminarea din Spania a ajuns în sfârşit pe masa guvernului, care a aprobat vineri Planul Naţional de Îmbunătăţire a Calităţii Aerului, cu 90 de măsuri menite să cureţe atmosfera de factori poluanţi, transmite corespondentul Radio România la Madrid, Anamaria Damian.
Contaminarea în marile oraşe a fost abordată în special de asociaţiile ecologice care i-au criticat în repetate rânduri pe edilii marilor oraşe.
La Madrid, primarul Alberto Ruiz Gallardón a fost acuzat la începutul anului că aerul din capitală devine irespirabil şi că nu doreşete să impună măsurile necesare pentru reducerea poluării.
Asociaţiile sau organizaţiile care luptă pentru un aer mai curat au propus închiderea traficului în centrul capitalei, deoarece în special în zilele reci nivelul de contaminare acceptat de UE este mult depăşit.
Din partea administraţiei Madridului s-au iniţiat campanii de utilizare a transportului public, mai ales în zilele de sărbătoare sau cu ocazii speciale, pentru a evita aglomeraţia şi, în special, poluarea.
Ecologiştii însă semnalează constant limitele legale de contaminare depăşite, conform staţiilor de măsurare instalate în Madrid, cu, în unele cazuri, peste 200 de micrograme pe m cub/an de dioxid de nitrogen (NO2), gaz toxic eliminat pe ţevile de eşapament, ceea ce reprezintă un pericol pentru sănătatea populaţiei.
Organizaţiile ecologiste apreciază că a fost aprobat Planul de Îmbunătăţie a Calităţii Aerului, însă spun că au mari îndoieli legate de aplicarea acestuia.
Planul cuprinde 90 de măsuri pentru promovarea oraşelor “sănătoase”.
Una dintre măsuri este un nou sistem de etichetare a maşinilor, în funcţie de emisiile de gaze poluante.
Planul mai prevede crearea de zone “urbane de atmosferă protejată”, favorizarea cumpărării de autoturisme electrice sau hibride şi limitarea mai strictă a vitezei de circulaţie în zonele periferice.