Strategia UE de îmbunătățire a legăturilor pe calea ferată
Conectivitatea este văzută ca avantaj economic și strategic.
Articol de Bogdan Isopescu, 18 Iunie 2024, 16:50
Miniștrii europeni ai transporturilor discută la Luxemburg despre strategia de îmbunătățire a legăturilor pe calea ferată între statele comunitare, precum și despre măsurile de reducere a poluării în domeniul transporturilor.
Conectivitatea este văzută azi ca avantaj nu doar din punct de vedere economic, ci și din punct de vedere strategic, într-un context geopolitic tensionat de conflictul din Ucraina.
Căile ferate sunt unul dintre mijloacele de transport extrem de eficiente nu doar pentru mărfuri, dar și pentru echipamente militare, iar contextul tensionat de războiul Rusiei pune acum mai multă presiune pe Uniunea Europeană să avanseze cu aceste proiecte.
Astăzi este imposibil ca un tren de marfă sau de pasageri, spre exemplu, să traverseze Europa fără blocaje, pauze sau, în cazul călătorilor, fără să schimbe trenurile de câteva ori.
Ministrul leton al transporturilor, Kaspars Briškens, spune că trebuie preluat modelul proiectelor din statele baltice, care reușesc să elimine aceste blocaje.
Kaspars Briškens: Trebuie să găsim modalități nu doar să investim mai mult, dar și mai inteligent. Trebuie să reducem barierele, inclusiv pentru programele europene existente, pentru finanțări. Conectivitatea căilor ferate este importantă nu doar economic pentru piața unică, dar este importantă și din punct de vedere al contextului geopolitic.
Comisia Europeană a lansat deja zece proiecte-pilot pentru a conecta cât mai multe state din anumite regiuni europene, iar ținta ar fi ca, în timp, conectivitatea căilor ferate să crească pe toată suprafața continentului.
Programele presupun digitalizarea, eliminarea blocajelor dintre operatorii feroviari naționali sau dintre autoritățile statelor membre.
Unul dintre aceste programe vizează legăturile feroviare dintre România, Ungaria și Austria, iar de acolo, printr-un alt proiect, către vestul Europei.