Scandalul cărnii de cal va fi discutat în Parlamentul European
Izbucnită în Marea Britanie, controversa privind folosirea cărnii de cal a determinat retragerea de pe piaţă a unor semipreparate în mai multe state europene.
Articol de Dan Vasiliu, corespondent RRA în Marea Britanie, 12 Februarie 2013, 18:59
Reacţii de protest au existat din partea mai multor organizaţii de protecţie a animalelor, care solicită Comisiei Europene o etichetare cu informaţii complete privind condiţiile de creştere şi sacrificare a animalelor.
Oficialităţi britanice şi europene se vor întâlni miercuri, la Bruxelles, în contextul scandalului legat de folosirea cărnii de cal în produse purtând eticheta carne de vită.
La Londra, efectele acestei crize sunt analizate de specialişti.
Ministrul din umbră al mediului, Mary Creagh, a atras atenţia astăzi în parlament că în trecut au existat cazuri în Marea Britanie în care au fost descoperite cantităţi foarte mari de carne de cal în depozitele unor producători de hamburgeri de vită şi că, din câte se pare, aceasta fusese furnizată de companii britanice.
În acest context, Mary Creagh a dorit să ştie dacă guvernul a luat în calcul şi posibilitatea ca vina să aparţină şi producătorilor britanici.
"Cred că este foarte convenabil să se dea vina pe polonezi şi pe români, dar până acum niciuna dintre aceste ţări nu a descoperit nereguli şi cred că şansele ca un cal din România să primească medicamente foarte scumpe de genul fenilbutazonei sunt mai mici decât în Marea Britanie sau în Irlanda" spune Mary Creagh.
Pe de altă parte, Mary Creagh şi-a exprimat nedumeririle legate de traseul urmat de carnea de cal şi de ce aceasta a fost adusă în Marea Britanie de compania Findus prin intermediul unor intermediari din Cipru, Olanda sau Franţa, argumentând că, din cauza acestui circuit întortocheat, riscurile sunt foarte mari.
Sistemul se bazează "pe încredere"
Ministrul mediului, Owen Paterson, a recunoscut că în acest moment sistemul are lacune considerabile.
"Se merge prea mult pe încredere. De prea multe ori se ia de bun faptul că un camion este încărcat cu ceea ce scrie pe foi şi de acolo nimic nu se mai verifică. De aceea sunt de acord că trebuie efectuate mai multe teste, pentru că atunci când sistemul se bazează pe hârtii totul se rezumă la încredere" afirmă Owen Paterson.
Owen Paterson a precizat în parlament că a primit asigurări din partea ministrului român al agriculturii, Daniel Constantin, că nu au fost descoperite probleme la abatoarele din România şi că, în acest context, aşteaptă un răspuns şi din Olanda, pentru că "undeva s-au întâmplat lucruri teribil de greşite".
Owen Paterson a discutat cu reprezentanţii companiilor alimentare pentru a vedea care sunt efectele pe care criza cărnii de cal o are asupra industriei şi pentru a decide eventuale măsuri care ar putea fi luate.