"Rusia are parte de vină" pentru tragedia de la Smolensk
Într-un raport întocmit de autorităţile poloneze se arată că iluminarea aeroportului rusesc era "foarte slabă şi incompletă", iar "şeful zonei de aterizare a dat instrucţiuni eronate echipajului avionului".
Articol de Paul Poteraşi, 29 Iulie 2011, 19:14
Varşovia recunoaşte vina echipajului polonez în tragedia aviatică de la Smolensk, în care preşedintele în funcţie de atunci, Lech Kaczynski, prima doamnă şi zeci de demnitari şi-au pierdut viaţa.
Vineri şi-a prezentat concluziile comisia poloneză care a investigat cauzele accidentului aviatic de pe teritoriul Rusiei, din 10 aprilie 2010.
Cu şase luni în urmă, ancheta Moscovei a atribuit întreaga vină părţii poloneze, ceea ce a declanşat valuri de nemulţumire la Varşovia.
Şi vineri au venit proteste, mai întâi din partea partidului din care a făcut parte preşedintele decedat.
Potrivit reporterului Radio România Actualităţi, Cristina Grecu, în fiecare lună, pe data de 10, se strâng ca să protesteze la tabloul fostului preşedinte şi al soţiei sale polonezii nemulţumiţi de rezultatul anchetei ruseşti şi de faptul că actuala conducere a ţării nu a reacţionat la concluziile acesteia.
De aceea, datele prezentate vineri de ministrul de interne, Jerzy Miller, erau aşteptate cu sufletul la gură şi poate de aceea rudele celor decedaţi nu au fost primite în sala unde a avut loc conferinţa de presă.
Concluziile nu spun clar că o parte sau alta a fost vinovată de tragedia aviatică, ci conturează neregulile de la aterizare de care au fost responsabili şi ruşii, dar şi polonezii.
După cum transmite Radio Polonia, între cauzele care au provocat tragedia se află cooperarea deficitară dintre membrii echipajului polonez, lipsa de reacţie în condiţii de zbor dificile, nivelul slab de pregătire al echipajului şi, de aici, cauza accidentului: coborârea la un nivel prea jos şi la o viteză excesiva în condiţii care împiedicau orice contact vizual cu solul.
Fratele fostului preşedinte respinge concluziile
În ce priveşte responsabilitatea celor de la sol, de pe aeroportul rusesc, sunt menţionate mai multe nereguli: piloţii nu au fost informaţi înainte de decolarea din Varşovia despre condiţiile meteo extreme, anume ceaţă foarte densă, aeroportul din Smolensk era foarte slab iluminat, iar turnul de control de aici a comunicat informaţii eronate piloţilor polonezi.
Comisia de investigaţii de la Varşovia a exclus vineri şi mai multe ipoteze vehiculate în presă, cum ar fi existenţa unui explozibil la bord sau presiunile la care ar fi fost supuşi piloţii din partea unor înalţi responsabili aflaţi în avion.
Cum era şi firesc, primii care au reacţionat au fost membrii Partidului Dreptate şi Justiţie din opoziţie, aşa-numitul partid al fraţilor Kaczynski - Lech, fostul preşedinte decedat la Smolensk, şi Jaroslaw, care a încercat să-i ia locul la alegerile prezidenţiale anticipate şi a pierdut.
"Ni s-a prezentat un raport plin de minciuni" - a declarat preşedintele Partidului Dreptate şi Justiţie - un raport care produce şi mai multă durere polonezilor.
El a acuzat comisia care a anchetat cazul că s-a contrazis în mai multe privinţe şi s-a arătat profund nemulţumit de faptul că aceasta a sugerat că fostul preşedinte Lech Kaczynski nu s-ar fi implicat să aleagă un alt aeroport pentru aterizare.
O reacţie deloc neglijabilă este şi demisia ministrului apărării, Bogdan Klich, după raportul Comisiei de la Varşovia, care a atribuit o mare parte a vinei tragediei avuiatice de la Smolensk piloţilor polonezi.
Raportul polonez confirmă în mare parte concluziile Moscovei
Din Rusia, o primă reacţie oficială a venit de la un înalt reprezentant al Comisiei care a anchetat accidentul aviatic de la Smolensk.
Alexei Morozov spune că, în mare, comisia de la Varşovia a ajuns la aceeaşi concluzie cu cea de la Moscova, că principalii vinovaţi sunt piloţii polonezi.
Potrivit corespondentul Radio România Actualităţi în Rusia, Alexander Beleavski, presa online de la Moscova a comentat prompt raportul comisiei de la Varşovia, la fel televiziunile ruse.
Televiziunea de stat Rusia 24 afirmă că, potrivit raportului prezentat de partea poloneză, principala cauză a catastrofei au fost erorile echipajului, ceea ce în mare este şi concluzia raportului rus.
Acelaşi post de televiziune subliniază că, dacă prezenţa în cabina piloţilor, a comandantului aviaţiei militare poloneze nu a influenţat acţiunile echipajului, opinia pasagerului numărul 1, preşedintele Lech Kaczynski, era importantă, deoarece, conform regulamentului, decizia privind locul aterizării îi aparţine beneficiarului zborului.
Siteul cotidianului Commercant menţionează că raportul polonez nu lansează acuzaţii directe la adresa părţii ruse, dar descrie detaliat greşelile pe care, în opinia autorilor, le-au comis dispecerii de la Smolensk.
O publicaţie din Rusia scrie că Polonia şi-a asumat, prin acest raport, vina pentru catastrofa aeriană de la Smolensk, dar raportul vorbeşte şi despre răspunderea ce îi revine părţii ruse, iar Radio Ecoul Moscovei subliniază că raportul evidenţiază atât neregulile legate de pregătirea echipajului, cât şi cele care ţin de modul în care au acţionat serviciile de la sol ruseşti.
Presa rusă menţionează că, în Polonia, concluzia acestui raport sunt considerate mai obiective decât cele ale raportului rus, prezentat în luna ianuarie de Comitetul Aeronautic Interstatal MAC.
La vremea respectivă, oficialităţile de la Moscova au acceptat fără obiecţie raportul MAC.
Dezacorduri între cele două rapoarte
Se poate anticipa dezacordul MAC faţă de o serie de concluzii ale raportului polonez, mai ales în ceea ce priveşte răspunderea părţii ruse.
În raportul său, MAC atribuie răspunderea pentru accident piloţilor polonezi, care, ştiind de condiţiile meteo nefavorabile, au decis totuşi să aterizeze cu orice risc pe aeroportul militar Smolensk - Nord, ignorând recomandările dispecerilor de la sol de a se îndrepta spre un aeroport de rezervă.
Cauzele generale - afirmă raportul MAC - ţin de pregătirea necorespunzătoare a piloţilor şi a zborului în general.
Un alt factor, potrivit raportului rus, a fost presiunea psihologică la care a fost supus echipajul, ca urmare a prezenţei nejustificare în cabina piloţilor a comandantului Aviaţiei Militare Poloneze, generalul Blasik, presiune determinată şi de posibilitatea unei eventuale reacţii negative din partea preşedintelui Lech Kaczynski, în cazu schimbării punctului de destinaţie.
Totodată, raportul MAC menţionează că Lech Kaczynski nu a dat niciun ordin în acest sens.
Raportul părţii ruse exonerează practic de răsundere controlorii de zbor de la Smolensk şi susţine că nici acţiunile acestora, nici starea sau dotarea aeroportului nu au constituit cauze ale catastrofei.