"Reguli stricte" pentru campania electorală din Franţa
Cu două săptămâni înaintea primului tur al alegerilor prezidenţiale din Franţa, regulile pentru presa franceză , dar şi pentru cei zece candidaţi înscrişi anul acesta pentru Palatul Elysée devin extrem de stricte.
Articol de Roxana Vasile, Paris, 09 Aprilie 2012, 15:01
În Franţa, au rămas două săptămâni până la primul tur al alegerilor prezidenţiale.
Campania electorală a intrat de luni în linie dreaptă, regulile impuse celor zece candidaţi înscrişi anul acesta pentru Palatul Elysée, precum şi presei fiind extrem de stricte.
Începând de luni dimineaţă, la radio şi la televiziune, timpul de cuvânt, adică cel alocat declaraţiilor electorale ale candidaţilor, şi cel de antenă, cuprinzând imagini sau interviuri cu susţinătorii, trebuie să fie perfect egal.
În plus, orarul de difuzare trebuie să fie comparabil.
Altfel spus, dacă unul dintre candidaţi este intervievat într-o anumită emisiune timp de zece minute, şi ceilalţi nouă trebuie să fie invitaţi în aceeaşi emisiune pentru un timp identic.
Din punctul de vedere al Consiliului Superior al Audioviziualului şi al Consiliului Constituţional, cu egalitatea, de orice natură ar fi, nu e de glumit.
Tot luni, debutează difuzarea pe posturile radioului şi televiziunii publice a spoturilor oficiale electorale, 18 pentru fiecare aspirant la cea mai înaltă funcţie din republică, zece de mici dimensiuni, un minut şi 30 de secunde, şi opt de mari dimensiuni, respectiv trei minute şi 30 de secunde.
Afişele electorale care vor fi lipite pe stradă, pe panouri special amenajate, trebuie să aibă dimensiuni identice.
În plus, nu pot avea fond alb, acesta fiind rezervat exclusiv administraţiei.
Din 21 aprilie, de la miezul nopţii, cu o zi înaintea primului tur, nu va mai putea fi distribuit niciun document electoral.
În ziua scrutinului, niciun rezultat parţial sau definitiv nu poate fi anunţat înaintea orei 20:00 locale, corespunzătoare închiderii ultimului birou de vot din Franţa metropolitană.
Totodată, nu poate fi difuzat niciun sondaj legat de intenţiile de vot.
Orice persoană sau media care ar încălca aceste prevederi riscă să primească 75 de mii de euro amendă.