Propunere a Lituaniei pentru transportul cerealelor ucrainene
Varianta propusă de Lituania este ca o parte din cerealele ucrainene să fie exportată prin nordul Europei, adică prin porturile de la Marea Baltică, iar pentru un tranzit rapid formalitățile vamale de la granița ucrainiană să fie transferate către porturile baltice.
Articol de Bogdan Isopescu, 25 Iulie 2023, 16:52
Lituania propune Comisiei Europene o soluție pentru a fluidiza tranzitul cerealelor ucrainene către porturile europene, și anume să transfere toate formalitățile de la granița cu Ucraina în porturile de la Marea Baltică.
În acest fel va fi eliberată presiunea din infrastructura de tranzit al cerealelor către Marea Neagră. Este unul dintre subiectele discutate acum la Bruxelles, în Consiliul Miniștrilor Europeni ai Agriculturii.
Lituania pleacă de la realitatea că portul Odesa nu mai este sigur pentru exportul cerealelor ucrainene, așa că mare parte din acestea se îndreaptă spre porturile dinspre sud, cum ar fi Portul Constanța.
Infrastructura însă, cum este cea din România, este pusă sub presiune de volumul mare al cerealelor, pentru că avem aceleași rute și pentru recolta ucraineană și pentru cea românească.
Varianta propusă de Lituania este ca o parte din cerealele ucrainene să fie exportată prin nordul Europei, adică prin porturile de la Marea Baltică, iar pentru un tranzit rapid formalitățile vamale de la granița ucrainiană să fie transferate către porturile baltice.
În acest fel, fluxul de cereale ucrainene crește, la fel și exporturile către țările de destinație.
Măsura este discutată în Consiliul pentru Agricultură, iar ulterior va fi pusă pe masa Comisiei.
Pentru România, aceasta ar însemna două lucruri: pe termen scurt, ar fi o diminuare a blocajelor din infrastructura de transport sau cea portuară.
Pe de altă parte, România, cea mai bună rută pentru exportul ucrainean de cereale, ar putea folosi momentul pentru investiții masive în această infrastructură și ar putea crește importanța Portului Constanța pe termen lung, așa cum, de altfel, își dorește.
În acest moment, România derulează deja proiecte de circa 100 de milioane de euro pentru această infrastructură, bani obținuți de la Comisia Europeană tocmai pentru a face față noilor condiții de tranzit.
Totodată, România, Polonia, Ungaria, Slovacia și Bulgaria încearcă să convingă statele membre să prelungească interdicția exportului de cereale ucrainene către aceste țări până la sfârșitul anului. În plus, România și statele estice solicită extinderea până la finalul anului viitor a două derogări: una se referă la rotația culturilor, iar cealaltă - la obligația de a lăsa libere 5% din terenurile agricole pentru regenerare.