Producătorii europeni de autovehicule afectaţi diferit de criză
Volkswagen se pregăteşte să devină producătorul auto cu cele mai mari vânzări din lume în timp ce Opel şi grupul Peugeot Citroen înregistrează pierderi în ritm constant.
Articol de Ovidiu Suciu, Berlin, 14 Iulie 2012, 10:49
Principalele ţări producătoare de autovehicule din Europa, Franţa şi Germania, traversează perioade cum nu se poate mai diferite, care reflectă soluţii de afaceri diferite şi un impact diferit al crizei, care a culminat cu anunţul de vineri al grupului francez Peugeot Citroën că este nevoit să reducă 8.000 de locuri de muncă şi să închidă o fabrică.
De cealaltă parte, concernul german Opel pare oaia neagră a industriei germane, schimbând un al patrulea preşedinte în mai puţin de trei ani.
Piaţa auto germană funcţionează de doi ani, din nou, la cote maxime. Volkswagen se pregăteşte să devină producătorul auto cu cele mai mari vânzări din lume, peste japonezii de la Toyota.
Mărcile de lux - Mercedes, BMW şi Audi - şi-au bătut, la rândul lor, recordurile de vânzări în 2011 şi prognozează performanţe foarte bune pentru anul acesta.
Cele mai profitabile pieţe de desfacere pentru constructorii germani de automobile au devenit Asia, America de Nord şi Rusia. Situaţia le-a permis acestora evitarea suportării consecinţelor generate de criza economică din UE.
Alte mărci auto de prestigiu din Europa, mult mai dependente de cifrele lor de pe piaţa comună, au de suferit serios în aceste zile.
Grupul Peugeot Citroën înregistrează pierderi
Francezii de la Peugeot Citroën au anunţat concedierea a 8.000 de angajaţi şi închiderea unei fabrici în următorii doi ani, o premieră pe piaţa auto franceză în ultimele decenii.
Conducerea companiei cere acum statului francez să accepte scăderea contribuţiilor sociale pe care concernul trebuie să le plătească la bugetele de asigurări.
Administraţia de la Paris a promis ajutor şi va anunţa luna aceasta în ce va consta acesta. 44% din maşinile Peugeot Citroën sunt produse în Franţa, ţară în care costurile sociale sunt cele mai ridicate din Europa.
Grupul francez suferă, în medie, pierderi lunare de 200 de milioane de euro.
Tocmai pentru a face faţă mai bine crizei, francezii se aliaseră cu un alt concern cu probleme, americanii de la General Motors.
Vânzarea grupului Opel "poate redeveni oricând o temă de actualitate"
De grupul General Motors aparţine şi singurul bolnav din industria auto germană, Opel.
Înfiinţată în urmă cu 150 de ani, compania a fost decenii la rând unul din cei mai mari constructori auto europeni.
Din 2008, însă, lucrurile au început ă meargă tot mai prost pentru concernul din Rosenheim.
Vânzări scăzute, discuţii despre ajutoare de la stat, numeroase schimbări în conducere - acestea au marcat funcţionarea Opel în ultimii patru, cinci ani.
Ultima veste proastă a fost demisia şefului grupului, Karl-Friedrich Stracke, se pare, din cauza vânzărilor nesatisfăcătoare.
Opel a cerut în 2008 ajutoare financiare statului german şi celor patru landuri unde are centre de producţie.
Guvernul Angelei Merkel a promis atunci sprijin şi a militat chiar pentru vânzarea Opel de către GM. Aceasta devenise aproape o certitudine în 2009, când, pe final de an, General Motors a revenit surprinzător şi a anunţat că nu va mai vinde producătorul german.
Planul de refacere conceput a vizat renunţarea la 8.300 de locuri de muncă, închiderea fabricii de la Antwerp şi primirea de ajutoare publice de 1,8 miliarde de euro.
Între timp, alţi doi directori executivi au părăsit şefia Opel, care a anunţat că fabrica de la Bochum este asigurată doar până în 2016.
În Germania, eşecurile recente de la Opel sunt atribuite managementului deficitar al General Motors.
Platforma tehnologică şi know-how-ul de la concernul german îl fac o achiziţie râvnită în piaţă.
Un grup canadian, sprijinit de investitori ruşi, a fost aproape să cumpere Opel în 2009.
Americanilor nu le-a surâs însă ideea de a da ruşilor acces la capacitatea de invovaţie disponibilă la Opel.
În ritmul actual, însă, fără progresele sperate, vânzarea poate redeveni oricând o temă de actualitate.