Portul din Odesa, „unul dintre cele mai importante infrastructuri navale din lume”
Prin Odesa, ies catre Africa, Europa sau Asia aproximativ 140 de milioane de tone de cereale pe an.
Articol de Alex Lancuzov, 19 Aprilie 2024, 19:28
Rusia a atacat vineri, 19 aprilie, regiunea central-estică Dnipro, relatează presa ucraineană. Cel puțin opt oameni au murit, iar alte zeci de persoane sunt rănite. Lovituri au fost anunțate și la Herson, în sud, iar explozii s-au auzit și la Odesa, în sud-vest. După-amiază a fost atacat un oraș din regiunea Sumî, în nord-est. În pofida acestor atacuri, președintele ucrainean Volodimir Zelenski și-a vizitat trupele din Donețk, unde Rusia și-a sporit ofensiva în ultimele luni.
Mai multe bombardamente au vizat astazi infrastructura critica a orasului Odesa. A fost afectata o rafinarie aflata la aproximativ 40 de km de oras, iar rusii au folosit aici rachete baslistice trase din Crimeea ocupata. Fumul se putea observa centrul orasului. Alarmele au rasunat in Odesa, Nicolaev si Ismail de 3 ori pe ora, iar oamenii s-au indreptat spre adaposturi.
Intre timp, traficul naval din portul Odesa se desfasoara normal, iar motivul pentru care a fost tintit de oras, este din cauza faptului ca daca acesta ar fi dezafectat, pretul la cereale in intreaga lumea ar urca foarte multe, iar multe tari din lumea a 3-a ar risca sa intre intr-o criza a alimentelor, i-a declarat lui Alex Buzica in exclusivitate, seful adminstratiei portuare din toate regiunea Odesa, Dimitro Barinav.
Portul din Odesa este unul dintre cele mai importante infrastructuri navale din lume, pentru ca pe aici ies catre Africa, Europa sau Asia aproximativ 140 de milioane de tone de cereale pe an. Inainte de razboi, adica in 2021, prin portul de la Odesa erau exportate doar cu 20 de milioane de tone mai mult, adica 160, mi-a declarat in exclusivitate Dmitro Barinav seful administratiei portuare a orasului Odesa.
Din acest motiv rusii bombardeaza aici, pentru a opri exportul si pentru a afecta acest transit naval catre intreaga lume. Insa un ajutor pentru traficul ucrainean maritim a venit din partea Romaniei, care a fost de acord cu deschiderea canalului Bastroe pentru tranzit si astfel s-a defluidizat ruta maritima pentru multe vapoare care treceu prin Bratul Sulina, si asa supra aglomerat.
Dmitro Barinav: Foarte multe incarcaturi cargo se opresc in portul din Odesa. Este mai ieftin sa fie transportate asa, pe mare. Ca o paralela, daca transportul nu s-ar face maritim, am adauga cate 25 de dolari pe tona in plus. Faceti un calcul, se salveaza 3 miliarde de dolari. Daca rusii bombardeaza si acest lucru nu ar fi posibil, ar urca si pretul la alimente in intreaga lume. Este o presiune pe care o exercita aici armata rusa prin aceste bombardamente. Intre timp traficul pe Dunare este scazut, iar capacitate bratului Sulina romanesc este si ea la limite normale dupa deschiderea canalului Bastroe. Momentan totul este de ajuns.
Mai mult, chiar daca totul se desfasoara normal, capitanii de vase trebuie sa respecte directiile GPS oferite de comandamentul maritim militar ucrainean si sa nu se abata de la traseu, pentru ca toata partea Marii Negre ucrainene este minata si se poate oricand produce o tragedie, a adaugat Dmitro Barinav, seful administratiei portuare a orasului Odesa.