Ascultă Radio România Actualitaţi Live

„Poarta globală” a UE - o replică pentru China sau o fundătură?

EUOBSERVER: UE s-a angajat să investească 300 de miliarde de euro în proiectul "Global Gateway" ("Poarta globală”) în următorii cinci ani - adică 60 de miliarde anual.

„Poarta globală” a UE - o replică pentru China sau o fundătură?
Foto: Arhivă.

Articol de Sergiu Şteţ, 02 Decembrie 2021, 13:03

De aproape 10 ani China lucrează sârguincios la un nou Drum al Mătăsii. Prin porturi, căi ferate și alte elemente de infrastructură încearcă să lege alte țări de ea din punct de vedere economic.

Deși acest fapt lasă multe țări partenere cu datorii masive și unele proiecte nu sunt prea profitabile, noul Drum al Mătăsii a ajutat exporturile chinezești și rămâne per total profitabil.

Acum Europa vrea să aibă și ea un Drum al Mătăsii. „Global Gateway” [„Poarta Globală”] ar trebui să fie numele acestui proiect. Dar rămâne în continuare dificil să fii entuziasmat de el.

Scopul Europei e să ofere o alternativă sustenabilă la Drumul Mătăsii al Chinei, cunoscut și drept Inițiativa Centură și Drum (BRI). UE s-a angajat să investească 300 de miliarde de euro în proiect în următorii cinci ani - adică 60 de miliarde anual.

„Echitate și sustenabilitate pentru parteneri și beneficii pe termen lung pentru toate popoarele din lume”, acestea ar trebui să fie standardele. Așadar Global Gateway va trebui să găsească un echilibru între interesele comerciale și preocuparea pentru dezvoltare locală.

Frumos, dar extrem de tardiv și adesea scăpând din vedere esențialul.

Premiza ar fi aceea că UE se bucură de credibilitate în calitate de partener onest și responsabil, în vreme ce China orbecăie pe termen scurt cu credite și mega-proiecte care nu-i folosesc nimănui. Într-o anumită măsură e adevărat, însă China și-a însușit deja unele lecții importante din prima fază a BRI.

Muncitori locali, calitate mai bună

Deși mai există încă mulți aventurieri chinezi care lucrează prin Africa, Asia și alte regiuni, Beijingul îndeamnă companiile să fie prudente, să angajeze mai mulți muncitori locali și, mai presus de toate, să nu păteze imaginea patriei prin lucrări de mântuială.

Companiilor europene concurente le place să vorbească despre practici rele, despre drumuri chinezești care se strică după un an, despre diguri care nu funcționează. Însă acum lucrurile nu mai stau întotdeauna astfel. E adevărat că firmele chineze pot gestiona astăzi proiecte complexe și pot înveța foarte rapid. În plus, ele au devenit mai istețe în privința finanțării.

De exemplu, cum arată cercetarea lui Kjeld van Wieringen, ele se concentrează pe parteneriatul public-privat și țin cont mai mult de nevoile locale.

Atunci totul merge perfect? În nici un caz. Însă China nu mai este acum acel investitor nesăbuit pe care Europa îl poate da la o parte propunând ceva mai inteligent.

Totodată, Global Gateway pornește cu o viziune mai degrabă naivă în privința geo-economiei. BRI este și va rămâne în primul rând rezultatul faptului că Beijingul câștigă sute de miliarde de euro din comerțul cu Occidentul, pe care-i investește în străinătate. Atât timp cât China va avea un surplus comercial de 540 de miliarde de euro pe an în relația cu Occidentul, cele 60 de miliarde pe an ale UE vor rămâne mai degrabă cu resturile. China are deja împrumuturi externe și credite de export totalizând 1.150 miliarde de euro.

Mai mult, BRI urmărește lanțurile de producție în curs de schimbare. Multe porturi, căi ferate și conducte chinezești din străinătate deservesc exporturile și importurile Chinei. Ele reflectă faptul că China devine mai dominantă în lanțurile internaționale de producție.

Atât timp cât UE nu lucrează la construcția noii sale industrii, China va continua să aibă vântul în pânze. Poate că un număr mare de economii în curs de dezvoltare nici nu așteaptă după agenda democratică a Global Gateway. În noua ordine mondială țările își doresc mai presus de orice autonomie.

Chiar dacă ar lua în calcul creditele europene, o vor face pentru a obține concomitent contracte mai bune cu alți jucători: China și SUA, dar, de exemplu, și Rusia sau Turcia. Ne vor lua banii, dar nu ne vor lua automat și valorile și normele.

Cum se întâmplă adesea, principalul scop al UE pentru a porni Global Gateway este să confere un imbold statelor și companiilor europene pentru a face mai mult. Însă totul depinde de interesele celor din urmă. Multe companii europene nu au azi probleme în a lucra cu chinezii, după un model în care contractanții chinezi fac munca grea și firmele europene mai fac niște bani de pe urma know-how-ului lor. Banii chinezești sunt palpabili; planul european rămâne parțial la nivel de intenție.

Va deveni Global Gateway încă o fundătură? Proiectul ar putea deveni relevant. Dacă adunăm la un loc Noul Pact Verde, proiectele vizând asigurarea aprovizionării cu minerale importante, viziunea Economie Deschisă Strategică și acum acest Global Gateway, piesele de puzzle s-ar putea potrivi la locul lor.

Dar mai ales dacă s-ar putea face ceva cu giganticul deficit comercial pe termen lung cu China. Aceea ar fi cu adevărat o realizare revoluționară.

Articol de Jonathan Holslag

Traducere: Andrei Suba/RADOR.

Curtea Penală Internaţională a emis mandat de arestare pe numele premierului israelian Netanyahu
În lume 21 Noiembrie 2024, 21:25

Curtea Penală Internaţională a emis mandat de arestare pe numele premierului israelian Netanyahu

Curtea Penală Internaţională a anunţat joi că a emis mandate de arestare pe numele premierului israelian, Benjamin Netanyahu,...

Curtea Penală Internaţională a emis mandat de arestare pe numele premierului israelian Netanyahu
Cheltuieli folosite de statele membre UE pentru a-şi digitaliza sistemele de sănătate
În lume 21 Noiembrie 2024, 14:52

Cheltuieli folosite de statele membre UE pentru a-şi digitaliza sistemele de sănătate

Un nou raport de audit al Curţii Europene de Conturi arată că este dificil de stabilit cu exactitate câţi bani au fost...

Cheltuieli folosite de statele membre UE pentru a-şi digitaliza sistemele de sănătate
Propuneri pentru creşterea taxelor vamale pentru îngrăşămintele din Rusia
În lume 21 Noiembrie 2024, 14:36

Propuneri pentru creşterea taxelor vamale pentru îngrăşămintele din Rusia

Mai multe state europene cer Comisiei să vină cu o propunere pentru creşterea taxelor vamale pentru îngrăşămintele din Rusia.

Propuneri pentru creşterea taxelor vamale pentru îngrăşămintele din Rusia
Rusia a lansat o rachetă balistică intercontinentală asupra Ucrainei
În lume 21 Noiembrie 2024, 12:26

Rusia a lansat o rachetă balistică intercontinentală asupra Ucrainei

Aceasta este prima dată când o armă cu o asemenea putere este folosită în cele 1.000 de zile de război în Ucraina.

Rusia a lansat o rachetă balistică intercontinentală asupra Ucrainei
Spania are o nouă lege a imigraţiei
În lume 21 Noiembrie 2024, 11:24

Spania are o nouă lege a imigraţiei

Printre cele mai importante prevederi sunt acordarea estimată de azil pentru 300.000 de imigranți în fiecare an.

Spania are o nouă lege a imigraţiei
În Australia, accesul la platformele de socializare virtuală este permis doar celor care au împlinit 16 ani
În lume 21 Noiembrie 2024, 08:46

În Australia, accesul la platformele de socializare virtuală este permis doar celor care au împlinit 16 ani

Ministrul comunicaţiilor a afirmat că aceasta este prima lege din lume care va proteja tinerii.

În Australia, accesul la platformele de socializare virtuală este permis doar celor care au împlinit 16 ani
Ucraina va pierde războiul, dacă SUA își vor retrage sprijinul militar
În lume 21 Noiembrie 2024, 07:57

Ucraina va pierde războiul, dacă SUA își vor retrage sprijinul militar

Ucraina va pierde războiul, dacă Statele Unite ale Americii își vor retrage sprijinul militar, a declarat președintele...

Ucraina va pierde războiul, dacă SUA își vor retrage sprijinul militar
Franţa: angajaţii din sistemul feroviar vor fi mâine în grevă
În lume 20 Noiembrie 2024, 23:58

Franţa: angajaţii din sistemul feroviar vor fi mâine în grevă

Va fi asigurat serviciul minim de circulaţie a trenurilor.

Franţa: angajaţii din sistemul feroviar vor fi mâine în grevă