Plăteşti pentru a te informa?
Cei mai mulţi cititori de ziare online din Marea Britanie nu ar fi dispuşi să plătească pentru conţinut online şi susţin că ar apela la o altă sursă de informare gratuită.
Articol de Mihaela Breazu, 21 Septembrie 2009, 13:59
Rezultatele unei cercetări facute de Harris Interactive, arată că trei sferturi dintre utilizatorii de internet care citesc un site informativ cel puţin o data pe lună ar trece la o sursă de informare gratuită dacă site-ul lor favorit ar introduce un sistem de plată. Doar 5% din utilizatori ar alege să plătească pentru a avea în continuare acces la site-ul favorit, iar 8% ar continua să apeleze la acel site doar pentru a citi titlurile gratuite. 12 % dintre consumatorii de media online nu ştiu încă ce ar face.
Rezultatele cercetării vor servi ca avertisment pentru grupurile media care iau în considerare introducerea conţinutului online contra cost.
Afectat de preţurile scăzute ale publicităţii online şi de scăderea înregistrată în general în acest domeniu, News Corp, grupul lui Rupert Murdoch, nu este singurul care reexaminzează viabilitatea financiară a furnizării de conţinut online gratuit.
Deşi ziarele şi-au crescut preţul de copertă în ultimii ani, au optat pentru a lăsa conţinutul online gratuit.
Harris Interactive a intervievat online peste 1.100 de adulti din Marea Britanie în perioada 26 august-2 septembrie.
Analiştii par a fi sceptici în ceea ce priveşte eforturile de a colecta taxele pentru accesul la ediţiile online ale publicaţiilor, atât prin abonamente, cât şi prin plata individuală a articolelor.
Publicul este pregătit să platească pentru produsul de presă, indiferent de canalul prin care îi este livrat, este teza pe care a înaintat-o Murdoch şi care a fost îmbrătişata de patronii de presă, uniţi într-un duel inegal cu site-urile gratuite, care compilează fară a struni informaţiile. Trecerea publicaţiilor în mediul online a reuşit să atenueze concurenţa agregatorilor de rang secund, de multe ori pripit, facând rabat de la acelaşi conţinut de calitate. În cele din urmă, grabită şi de criza economică galopantă, presa tradiţională pare a se fi trezit. Accesul la informaţia brută îl are oricine, cel puţin teoretic, ceea ce contează jurnalistic este felul în care livrezi faptul brut, altfel spus pachetul, contextul, conexiunile şi grila de lectură pe care o inserezi.
Arma pe care Murdoch se bazează în lupta cu online-ul gratuit este excelentă, pentru că publicul cititor de presă nu este nici orb, nici indiferent la conţinut.