Plângerile consumatorilor, "soluţionate mai rapid"
Comisarul european pentru sănătate şi protecţia consumatorilor, John Dalli, a prezentat o propunere legislativă care stabileşte termene maxime de soluţionare a litigiilor comerciale.
29 Noiembrie 2011, 19:25
Comisarul european pentru sănătate şi protecţia consumatorilor, John Dalli a prezentat o propunere legislativă, adoptată de Comisie, menită să ducă la soluţionarea mai rapidă, mai simplă şi mai ieftină a litigiilor dintre cumpărător şi comercianţi.
John Dalli a vorbit despre neputinţa cumpărătorului care se simte înşelat.
"Vă aduceţi aminte să fi fost nemulţumiţi de ceva ce aţi cumpărat? V-a costat bani şi aţi simţit că au fost bani prost cheltuiţi, poate aţi dus produsul înapoi la magazin, sau aţi scris o plângere vânzătorului, dar răspunsul a fost nesatisfăcător. Imaginaţi-vă că aţi pierdut 100 de euro, să zicem. Aţi ajunge în instanţă? Aţi începe un proces pentru a-i recupera. Foarte puţină lume ar face asta şi, poate, pe bună dreptate. Prea mulţi consumatori europeni sunt puşi, prea des, în faţa acestei situaţii nedrepte" - astfel a argumentat comisarul responsabil cu protecţia consumatorului propunerea legislativă prezentată marţi.
Rezolvare necostisitoare a litigiilor
John Dalli a explicat că, o dată adoptate de legislativul european, aceste propuneri vor ajuta consumatorii să folosească pentru rezolvarea litigiilor modalităţi simple, rapide şi necostisitoare, indiferent de locul sau modul în care achiziţionează un produs sau un serviciu în Uniunea Europeană.
Comsia a adoptat o directivă pentru soluţionarea alternativă a litigiilor, care poate asigura proceduri extrajudiciare pentru orice litigiu contractual între un consumator şi un comerciant.
Acesta din urmă va fi obligat să-şi informeze clienţii în legătură cu entitatea care poate soluţiona un potenţial litigiu, iar aceste entităţi vor rezolva neînţelegerile în termen de 90 de zile.
"Consumatorii şi comercianţii vor putea aduce cazul în faţa unui terţ, un fel de mediator, care să ajungă o soluţie, indiferent de tipul de produs sau serviciu aflat în dispută şi indiferent de felul în care a fost cumpărat acesta în cadrul pieţei unice, fie că a fost luat de la magazinul din colţ, sau de pe Internet, din străinătate", a declarat John Dalli.
Platformă europeană unică
Pentru persoanele care cumpără pe Internet dintr-o altă ţară a Uniunii Europene, Comisia doreşte să creeze o platformă on-line, unică la nivelul statelor membre, care va permite soluţionarea litigiilor contractuale în întregime pe Internet, în termen de 30 de zile.
Comisia estimează că accesul universal la entităţi de soluţionare alternativă a litigiilor va determina economisirea de consumatori a peste 22 de miliarde de euro pe an.
Aplicarea măsurilor aduce şi o gestionare mai bună de către companii a relaţiilor cu clienţii şi ar urma să stimuleze încrederea consumatorilor în piaţa unică.