Parlamentul European vrea o reducere cu 40% a emisiilor de CO2
Parlamentul European vrea o reducere cu 40% a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi până în 2030.
Articol de Radu Dobriţoiu, 03 Octombrie 2018, 16:45
Parlamentul European a convenit miercuri să solicite o reducere cu 40% a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi până în 2030, o ţintă mult mai ambiţioasă decât cea dorită de Comisia Europeană şi Germania, informează AFP.
Acest obiectiv de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră est valabil atât pentru autoturisme cât şi pentru camionete şi ar urma să fie măsurat în raport cu anul 2021. Un obiectiv intermediar prevede o reducere cu 20% până în 2025.
"Transportul este singurul sector major în UE unde emisiile cu efect de seră sunt încă în creştere", se arată în preambulul textului adoptat.
Dezbătută şi amendată, această rezoluţie legislativă a fost adoptată cu 389 voturi pentru, faţă de 239 împotrivă, şi va constitui poziţia Parlamentului European în negocierile cu privire la acest subiect cu Consiliul European, care vor debuta pe 10 octombrie. După negocieri, textul legislativ rezultat va fi din nou supus la vot în Parlamentul European şi în Consiliul European înainte de a putea intra în vigoare.
Iniţial, Comisia Europeană, a solicitat în luna noiembrie 2017 o reducere de 30% a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi până în 2030, cu un obiectiv intermediar de 20% în anul 2025. În schimb, Parlamentul European a decis să adopte o poziţie mai ambiţioasă, o reducere cu 40% a emisiilor de CO2 ale autovehiculelor noi până în 2030, după ce unii europarlamentari au solicitat o reducere de până la 70%.
Constructorii de automobile ale căror emisii CO2 depăşesc obiectivele fixate ar urma să plătească o amendă la bugetul UE, "care va fi utilizată pentru a creşte competenţele muncitorilor afectaţi de evoluţiile din sectorul auto", a detaliat Parlamentul European.
Proiectul legislativ cuprinde, de asemenea, un obiectiv privind ponderea de piaţă a vehiculelor electrice şi a celor cu emisii slabe de CO2 de 35% din piaţa de autoturisme şi camionete noi până în 2030 şi de 20% până în 2025.
Toate aceste obiective, care trebuie definitivate în cursul negocierilor cu statele membre, fac parte din eforturile globale de reducere a emisiilor de CO2 şi de limitare a încălzirii globale, în linie cu ţintele stabilite la summitul de la Paris din 2015 cu privire la modificările climatice.