Parlamentul European a adoptat noi norme pentru transportatori
Articol de Carmen Gavrilă, 09 Iulie 2020, 12:12
Parlamentul European a adoptat reguli revizuite privind condiții de lucru mai bune pentru șoferi, detașarea acestora, perioadele conducere și de repaus și o mai bună aplicare a normelor de cabotaj (adică transportul temporar de bunuri de către transportatori nerezidenți într-un stat membru).
Regulile revizuite asigura o mai buna combatere a practicilor ilegale, creaza un cadru juridic clar, care va evita abordări naționale diferite și asigura remunerarea echitabilă a șoferilor.
Noua legislatie va intra în vigoare după publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în săptămânile urmatoare.
Companiile vor trebui să-și organizeze programele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier de mărfuri să se poată întoarce acasă la intervale regulate, adica la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru.
Noile reguli spun clar si ca perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului iar dacă perioada de odihnă nu este petrecută acasă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare ale șoferilor. De asemenea, tahografele vehiculelor vor fi folosite pentru a înregistra trecerea unei frontiere, ajutând astfel la combaterea fraudei.
Pentru ca transportul temporar de bunuri de către transportatori nerezidenți într-un stat membru sa nu devina sistematic, va exista, de asemenea, o „perioadă de așteptare” de patru zile înainte de a putea efectua noi operațiuni de astfel de transport în aceeași țară, cu același vehicul. Pentru a combate utilizarea companiilor de tip „cutie poștală”, întreprinderile de transport rutier de marfă trebuie să poată demonstra că desfășoară un numar semnificativ din activitățile lor în statul membru în care sunt înregistrate.
Noile reguli impun camioanelor să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni iar folosirea vehiculelor utilitare ușoare de peste 2,5 tone va trebui, de asemenea, să respecte normele Uniunii pentru operatorii de transport.
Regulile referitoare la detașare se vor aplica la 18 luni de la intrarea în vigoare a legislației iar cele referitoare la timpul de odihnă, inclusiv la întoarcerea șoferilor, se vor aplica la 20 de zile după publicarea legislației.