"O nouă fază" în campania prezidenţială din SUA
Un jurnalist de la Washington Post spune că "escaladarea retoricii este, poate, o consecinţă predictibilă a milioanelor de dolari băgate în ultimele cîteva luni în clipuri publicitare agresive".
16 Iulie 2012, 12:16
Oservatorii spun că, fără nici o îndoială, campania prezidenţială a anului 2012 este cea mai murdară campanie din istoria înregistrată a campaniilor prezidenţiale.
Stafful de campanie a preşedintelui Obama a petrecut luni în şir pentru a-l portretiza pe rivalul republican Mitt Romney drept un labil, un inconsecvent fără principii, un proxenet al extremiştilor de dreapta şi un businessman fără scrupule.
Săptămâna trecută, însă, campania lui Barack Obama a ridicat miza, cu una din asistentele de campanie sugerând că domnul Romney ar putea fi, de fapt, ceva şi mai rău: un potenţial delicvent.
Acuzaţiile făcute de adjuncta şefului de campanie, Stephanie Cutter, au provocat imediat reacţia furioasă a campaniei lui Mitt Romney care a acuzat că preşedintele SUA are obiceiul de a minţi.
La sfârşitul săptămânii trecute intensa ostilitate a dominat ştirile despre campanii semnalând intrarea cursei prezidenţiale într-o nouă fază. De la cea negativă la cea murdară.
Ziaristul David Nakamura de la The Washington Post spune că, citând ştiri din media, d-na Cutter a ridicat problema unei potenţiale delicvenţe în legătură cu faptul că Bain Capital, firma pe care Mitt Romney a înfiinţat-o şi condus-o, continuă să îl treacă pe dl Romney în listele sale destinate pentru Securities and Exchange Comission ca director executiv, la trei ani după ce acesta spusese că a părăsit firma, în 1999.
O cauză posibilă, a arătat d-na Cutter, ar fi că Mitt Romney "ar evita, astfel, să-şi asume responsabilitatea pentru unele consecinţe ale investiţiilor sale".
Preşedintele Obama a arătat într-un interviu pentru o televiziune afiliată ABC că dat fiind că aspiră să devină preşedinte, unul dintre lucrurile pe care trebuie să le înveţe dl Romney este cel al asumării responsabilităţii pentru operaţiunile sale: "Aceasta este o problemă la care va trebui să răspundă".
Spunând că are probe că tabăra Obama este "distructivă", campania republicanului Romney a numit atacurile campaniei democratului Obama drept "iresponsabile".
Sondajele de opinie arată, însă, că imaginea lui Mitt Romney a fost afectată de atacurile cu privire la firma Bain, în state cheie pentru alegerile din noiembrie.
Câţiva strategi republicani s-au declarat public neliniştiţi de faptul că Mitt Romney nu a reacţionat suficient de puternic.
El a spus, totuşi, într-un interviu pentru televiziunea CBS că acuzaţia "este ridicolă şi dincolo de demnitatea unei preşedinţii".
Escaladarea retoricii, consecinţă a milioanelor de dolari
David Nakamura spune că "escaladarea retoricii este, poate, o consecinţă predictibilă a milioanelor de dolari băgate în ultimele cîteva luni în clipuri publicitare agresive".
Iar volumul acestor clipuri s-au dublat aproape faţă de cele din campaniile prezidenţiale de acum patru ani.
Sociologii spun că există o raţiune pentru care se folosesc clipuri atât de negative. Şi anume aceea că funcţionează.
Adică, deşi oamenii spun că nu le pot suferi, ele crează în cele din urmă o impresie.
Vinerea trecută echipa de campanie a preşedintelui Obama a lansat un video pe internet, "Secretul Bain al lui Mitt Romney este dezvăluit", iar echipa de campanie a acestuia a contraatacat cu clipurile video "Ce s-a întâmplat?", în care denunţă atacurile personale din perspectiva promisiunilor din 2008 ale lui Barack Obama de a rămâne deasupra luptelor personale.
Altfel, în plus faţă de asemenea clipuri, cele două tabere s-au angajat într-un ciclu constant de provocări în care, crede David Nakamura, "nimic nu este prea meschin pentru terenul de joc al campaniei".
De pildă vinerea trecută, chiar înainte ca Barack Obama să rostească un discurs la un liceu din Virginia Beach, autobuzul de campanie a lui Mitt Romney a înconjurat, ostentativ, de mai multe ori locul în care preşedintele urma să vorbească.
În ce priveşte campania lui Barack Obama, aceasta l-a ridiculizat în mod repetat pe Mitt Money pentru că refuză să-şi facă publice documentele privind taxele sale de pe parcursul a 12 ani.
Unele voci arată, însă, că folosirea chestiunilor legale s-ar putea dovedi un bumerang întrucât s-ar putea întâmpla ca Mitt Romney să declare că această cursă ar trebui să fie una a ideilor şi nu a acuzaţiilor privind legalitatea.
Pe de altă parte, Barack Obama deplânge folosirea de către republicani a factorului frică.
Este vorba de "vocile fricii" din clipurile republicane care acuză preşedinţia Obama pentru mersul economiei.
"Îi avem pe aceşti superbogaţi-milionari, miliardari, care scriu cecuri de 10 milioane de dolari în vreme ce aruncă vina în capul meu".