Nouă legislaţie europeană pentru reducerea emisiilor vehiculelor grele
Uniunea Europeană a aprobat o nouă legislaţie care să reducă emisiile vehiculelor grele.
Articol de Radio România Actualităţi, 14 Mai 2024, 07:59
Uniunea Europeană a aprobat o nouă legislaţie care să reducă emisiile vehiculelor grele. Forma actuală impune ţinte mai ambiţioase începând cu anul 2030, pentru a putea atinge neutralitatea emisiilor de dioxid de carbon în anul 2050.
Bogdan Isopescu transmite de la Bruxelles: ”Obiectul reglementării îl constituie toate vehiculele ce depășesc 7,5 tone, cum ar fi camioane, autobuze sau autocare, cele care constituie 25% din poluarea produsă de transport. Noul text păstrează ținta de reducere a emisiilor pentru 2025, în speță un minus de 15 procente, însă crește ambițiile pentru următoarele etape, de până în 2050, când toate aceste vehicule vor avea motoare nepoluante.
Următorul pas va fi 2030, când emisiile vor fi reduse cu 45% în loc de 30% cum era anterior. Apoi, până în 2035, reducerea trebuie să atingă 65 de procente, iar în 2040 aceasta se va ridica la 90 de procente. Există însă și excepții - autobuzele urbane, spre exemplu, vor avea motoare nepoluante mult mai devreme, în speță 2035. Pe de altă parte, vehiculele vocaționale, cum ar fi cele pentru armată sau cele pentru sistemul medical, vor fi exceptate.”
În prezent, majoritatea camioanelor care circulă în Uniunea Europeană sunt alimentate cu motorină. Acestea emit gaze cu efect de seră şi particule fine, care duc la cancer pulmonar şi boli respiratorii. Vehiculele grele de marfă sunt responsabile pentru un sfert din emisiile generate de transportul rutier în Europa./editor Florin Lepadatu/