Noi reguli în UE pentru o mai mare transparenţă a ofertelor băncilor
De astăzi, băncile şi furnizorii de servicii financiare din UE vor trebui să-şi informeze mai bine clienţii privind taxele asociate deschiderii şi menţinerii conturilor bancare
Articol de Amalia Bojescu, 31 Octombrie 2018, 00:35
Începând din 2016, o directivă a Uniunii Europene privind conturile de plăţi dă cetăţenilor din spaţiul comunitar dreptul de a deschide un cont bancar de bază oriunde în Uniunea Europeană, precum şi trecerea la un nou furnizor.
Noile reguli vor asigura o mai mare transparenţă a ofertelor băncilor şi a taxelor pe care acestea le percep. Este o veste bună pentru consumatori - apreciază comisarul european pentru justiţie, consumatori şi egalitate de gen, Věra Jourová, care este de părere că transparena taxelor va facilita accesul la cele mai bune şi mai ieftine oferte pe care băncile le pun la dispoziţie.
O statistică recentă arată că încrederea consumatorilor în serviciile bancare este scăzută din cauza lipsei de trasparenţă. În acest context, noile reguli vor asigura că ofertele băncilor sunt mai transparente şi mai clare în ceea ce priveşte taxele. Ele vor facilita obţinerea unei prezentări generale a taxelor, dar şi compararea diferitelor oferte.
Documentul de informaţii privind taxele este un document standardizat care prezintă sumele aferente celor mai frecvente servicii, cum ar fi transferurile de bani pe care o bancă le va oferi clienţilor atunci când deschid un cont bancar.
În plus, consumatorii din Uniunea Europeană vor primi, cel puţin o dată pe an şi gratuit, o declaraţie de taxe, tot un document de informare standardizat. În acest document băncile trebuie să detalieze toate cheltuielile suportate de clineţii lor, precum şi informaţii privind ratele dobânzilor pentru serviciile legate de un cont bancar. Directiva privind conturile de plăţi impune tuturor băncilor din spaţiul comunitar să prezinte acest document începând de astăzi. Excepţie fac Italia şi Franţa, care deja dispun de cerinţe de informare similare şi vor implementa aceste modificări până la sfârşitul lunii iulie 2019.
O monitorizare a Comisiei Europene arată că serviciile financiare reprezintă sectorul în care consumatorii suferă cele mai mari prejudicii, respectiv pierderi financiare. Cel puţin 35% dintre consumatorii care s-au confruntat cu probleme legate de asigurările pentru locuinţe, creditele ipotecare, împrumuturi, aprovizionarea cu energie electrică şi cu apă declară că au suferit prejudicii grave. Alte domenii în care consumatorii spun că au suferit prejudicii mari sunt transportul aerian, produsele de investiţii şi asigurările auto.